Gå til innhold
Arkivverket

[#35214] Karen Christensdatter f. ca 1751 g. m. Anders Sørensen Gokstad

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

Karen Christophersdatter og Anders Sørensen får en datter, Anne Christine, i 1772. Hun er trolig oppkalt etter sin farmor, dermed er hun vel også det eldste barnet. Og da er jeg enig med deg Gunn at det passer at Karen og Anders er gift ca 1770-71. Vi vet altså ikke hvor. Men vi har iallefall 3 barn til utover Anne. Det jeg ville se etter er disse 4 barnas faddere. Noen av fadderne er sikkert av Karens familie og trolig angitt med bosted som kanskje kan gi et hint hvor Karen var fra. Dessverre har jeg ikke kirkebøkene fra Langestrand - hvor vel alle de 4 barna er født. Så noen må slå opp.... 1772, 1776, 1780 og 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiEnig med Carl om at faddere kan hjelpe til i letingen. Ifølge lenken til 1801 tellingen hadde de jo også to sønner til på 5 og 1 år, hvis jeg har forstått det riktig.Du trenger ikke reise til Larvik, Sandefjord Bibliotek har disse kirkebøkene på mikrofilm (og mange andre fra Vestfold fylke).Lykke til i din videre leting.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, og takk til både Carl og Laila.Problemet er at kirkebøker for Langestand før 1779 er borte.Om vi går tilbake til innlegg nr. 17 så har Terje hjulpet med å finne faddere ved dåpen til Anders 1780 og Else Marie i 1783.Det ser ut til å være folk fra Fritzøeverket som er faddere her. Noen av navnene finner jeg igjen i Larvikskiftene.Litt av en nøtt dette, men jeg skal ta en tur innom Hedrum og se om arkivene der kan skjule noen hemmeligheter.Om Karen Christophersdatter skulle komme herfra , er det vel mulig å finne konfirmasjonen , kan hende?Vet ikke om Konfirmantlister finnes fra denne tiden i Brunlanes ? Takk for all god hjelp og forslag .Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Carl (73-74) De to Hans er vel ikke samme person, da Ole både hadde en far som het Hans og en av sønnene het Hans ? Har du forøvrig navnene på de andre barna til Hans (1750-1833) ?mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Spørsmålet i innlegg (72)slik jeg leser det er om Hans Sørensen (Øvre Gokstad) (1750-1833)er identisk med far til Erik Noers ane Ole Hansen (Øvre Gokstad) (1785-1860) som i 1813 ble gift med Kristine Persdatter. At denne Ole Hansen har en sønn som heter Hans, passer jo perfekt med 'reglene' for navneoppkalling etter bestefar.Erik Noer kan da såvidt jeg ser legge Søren Andersen (Øvre Gokstad) (ca. 1717-1773) og dennes foreldre Anders Sørensen (Øvre Gokstad) (ca 1684-1737) og Maren Evensdatter til sin aneliste. Velkommen i slekta med Gunn og meg, Erik!?Øvrige barn til Hans (1750-1833) er: Søren (f. 1775), Anne Marie (f. 1776), dødfødt sønn (1777), dødfødt sønn (1778), Anne Marie (f. 1780), Sørine (f.1782), så Eriks ane Ole (f. 1785), dødfødt sønn (f. 1788), Karen (f. 1790). I alt 9 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Kommentar til Laila, innlegg (77). Lenken til 1801-tellingen i innlegg (1) viser noe dubiøse slektsforhold? Anders og Karen er 49 og 50 år. Deres datter Severine er bare 25 år, men allerede enke. Under hennes navn er Gullick og Anders, 5 og 1 år oppført med etternavnet Andersen. Så det dubiøse: er det sannsynlig at disse to småguttene er sønner av paret på 49 og 50 år? Da blir det sprang mellom eldste og yngste barn av Anders og Karen på 28 år og det går 13 år mellom siste barn jeg har kjent til, Else Marie, i 1783 og Gullick f. ca 1796. Jeg lurer da heller på om Gullick og Anders er sønner av den unge enken på 25 år, Severine? Finnes den aktuelle kirkebok intakt som kan belyse enken Severines bryllup og eventuelle påfølgende barnedåper (Gullick og Anders)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTil Carl: Jeg stusset også litt over at Anders og Karen hadde barn som var så små i forhold til de andre barna når jeg skrev innlegget mitt. Først etterpå så jeg skiftet det var lenket til i innlegg 3, hvor det kommer fram at det er Severines barn.Til Gunn: Er du sikker på at Anders og Karen ikke fikk flere barn etter 1783? Er det sjekket ut med kirkeboken. Hvis ikke kan de jo kanskje ha fått barn som ikke levde opp. Hvis det er noe jeg har oversett i debatten, beklager jeg det.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Det som kan støtte min antagelese i inllegg(81) er at Severine Andersdatter ifølge Familysearch gifter seg på Langestrand 27.09.1795 med Anders Gullichsen. Severines svigerfar heter vel følgelig Gullich og hva er det da naturlig for Severine og Anders å kalle sin eldste sønn? Nettopp, Gullick som finnes i 1801-tellingen iflg. lenken i innlegg (1)Jeg ser forøvrig at Langestrand 1779-1817 er dekket i kirkebok mini Larvik ll, 1. Da bærer dette mot en sving innom Riksarkivet for en sjekk før de stenger 15:30 i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Laila, der kan du se! Jeg overså også i farten lenken i innlegg (2) til skiftet etter Severine. Der står jo alt og jeg kunne spart dere for utgytelsene i mine senere innlegg. Men emnet blir litt uoversiktlig med mer enn 80 innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, jeg har vært borte siden i går og har ikke fått lest de siste innleggene før nå.Skulle ha klargjort at de to yngste barna i 1801-tellingen for Langestrand for Anders Sørensen og han familie, er barnebarn.Datter Severine Andersdatter var enke etter Anders Gulliksen og hadde to sønner med han.Hun og barna bor hjemme hos foreldrene i 1801.Severine G. 2.g. med Anders Thomassen Turum . ( dette er mine aner)De fikk en datter Karen Olea Andersdatter f. 1804.Enig at dette begynner å bli litt uoversiktelig.Takk for interessen. Vi som har fellesslekt kan jo hjelpe hverandre med opplysninger.Si gjerne fra om jeg kan bidra med noe i så måte.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, Kjell! Jeg ser at det blir umulig å følge innleggene i denne debatten etter hvert.Takk for disse lenkene , bra oppsummering!Om du ser svar nr. 17 fra Terje P. så framgår det at Anders Andersen er døpt på Langestrand.1780.Det ser også ut til at Sønner av Søren Andersen havner i Brunlanes, så takk for denne opplysningen fra bygdeboka.Ellers tror jeg jeg heller får avslutte dette temaet nå og heller legge inn et nytt senere om jeg skulle finne noe om Karens opphav.Jeg har funnet de fleste av faddere til de barna som Teje fant i innlegg 17.Disse opptrer i Barkevik , Langestrand og Hedrum. Det artige er at svært mange av de samme faddere knyttet til vekene har vært faddere til barn i min mormor forfedre også. Anders Sørensen Gokstad hører til morfars side.Skal prøve å samle trådene nå, så ting blir bedre oversiktelige. Takk til alle gode hjelpere, også for ny informasjon.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Før jeg gir meg i kveld , Kjell! Den Hans Andersen Gokstad som du finner under Hellersrød i Brunlanesbøkene tror jeg må være denne karen , sønn av Anders Simensen, Nedre Gokstad. LenkeAnders Simonssøn er nevnt s. 417 i L.Bergs Sandeherreds-bok, g.m. Mari Hansdatter. Her står at kun en sønn, kristian , kjendes sikkert, men jeg finner ingen annen som passer til å være f. ca 1771, Gokstad.Det står at familien bodde først på Gjekstad. Det skal ikke være noe skifte bevart.Ellers passet det bra at jeg hadde Brunlanesbøkene også her nå, så jeg fant de opplysningene du henviste til.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hallo Gunn. Navnene Søren og Gjekstad tar min oppmerksomhet. Har du noen aner for Søren på Gjekstad?Jeg har en Søren Christensen Gjekstad som giftet seg med Helle Alvsdtr. fra Hedrum i 1743.Om du har noen interesse her på anetreet ditt kan vi lage en ny 'tråd'. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, May Karin! Godt nytt år til deg! Dessverre har jeg ikke funnet noen av mine Aner på Gjekstad, men på Gokstad.Har prøvd å finne litt om Søren på Gjekstad som du nevner, men fant ikke noe om dem ved rask gjennomlesning i L. Berg Sandeherredsbok.Om jeg finner noe skal jeg si fra i andre kilder.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da lurer jeg på om dette er dine ane , nevnt her som Helge Alvsdatter g.m. Søren Christensen?LenkeMulignes litt feilaktig dato for giftemål her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Tar opp igjen denne gamle etterlysning av Karen Christoffersdatter f. ca 1751 .Fant i dag en mulig kandidat f. i Andebu. Døpt her: LenkeSe høyre side , dåp 9. Foreldre Christopher Hovland og hustru Anne.Lurer på om noen kan gjøre et oppslag i bygdebøker Andebu. Kan det stå noe om denne familien og datter Karen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig dette er Karens mor Anne Nilsdatter som dør her på Hofland? LenkeFlere av mine aner kom fra Andebu og Kodal , så derfor kan denne Karen Christoffersdatter være en interessant kandidat.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Anders Sørensen Gogstad og Karen Christophersdatters barn Else Marie døpt på Langestrand i 1783. Se v. s. øverst: LenkeDet står et stedsnavn? etter Karen Christophersdatter i kirkeboken. Muligens Vassas? Eller leser jeg feil her?Karen er i alle fall nevnt som CHRISTOPHERSDATTER ved denne barndåpen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, Terje. Ja, jeg ser nå at ordet er skrevet på samme vi ved andre barndåper.Håper fortsatt på hjelp til å finne ut om min ane kan være den damen som er funnet døpt i Andebu, datter av Christopher Hofland og Anne Nilsdatter?Takknemlig for gode råd fortsatt i denne gamle etterlysning.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå har jeg dessverre ikke lest alle innleggene her, men er det ei Kristensdatter (jf, overskriften) eller ei Kristoffersdatter (jf. de siste innleggene) du leter etter.Uansett; Kari Kristoffersdatter, født 1752 på Holand i Kodal, har du selv (i innlegg 71), avskrevet. Jeg kan bekrefte at denne Kari ble gift 1774 med Gullik Olsen Søndre Slettingdalen i Andebu og at hun døde 1796 på Gulbrandsrød i Skjee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.