Gå til innhold
Arkivverket

[#35267] Simon Simonsen (1750-1812?)- Hafslo - Gulen - Bergen - København -huslyden hans?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Eide

Det er en Simon Simonsen Lee, Matros af 2.Divisjon som gifter seg 13.10.1800 med en Anne Cathrine Pedersdatter i Holmen Sogn, København.- Lee- ser ut som det er ført på i ' ettertid'.Det er desverre ikke oppført alder eller annet som kan knytte denne Simon til Gulen. Etter 2 divisjon er det ført noen tall som, jeg antar, viser hans militære tilhørighet.http://www.arkivalieronline.dk/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den eneste Johannes som synes å passe med alder og navn er denne karen fra Skjold i Rogaland. Jeg vet ikke om du har kikket på ham tidligere.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ref (26): Simon var f. på Li (Lie, Lid) i Gulen så dette kan stemme.... Er det mogeleg å spore han vidare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her finner jeg denne døpt i Surnadalen i 1875: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Surnadal, Ministerialbok nr. 595A01 (1750-1796), Fødte og døpte 1775, side 140. Permanent sidelenke: Lenke dåp høgre side far: Sverke Eriksen Siosetters sønn.Sverke er død i 1801 for jeg finner han ikke på Skiøasæter da, bare Johannes.Dette kan være et skudd i blinde, men i ft 1801 var han den eneste som kunne passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg legger merke til at to av barna til Johannes ble døpt Sivert Johan, i 1807 0g 1813. Jeg spør meg selv hvorfor var navnet Sivert Johan så viktig at han døpte to barn med det navnet.(Ja, den første døde sikkert tidlig) Og hvorfor skriver han seg Horvej i et tilfelle? Det er vel en gård på Voss. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vil tro dette er familien i Bergen i 1815.LenkeDa er det bare barna Randine født 17.06.1810 og Sivert (Johan) født 31.01.1813 som er i live. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekka konfirmantene på Evanger/Voss i den tida, ingen J. Sverkesen der - heller ikke Sivertsen ell. noe som likner. Det var en Sverke, men han hadde ingen sønn Johannes (ha var 42 år i 1801) Det var to Johannes Siursen da, men ... Horvei er i Evanger men det hørte jo til Voss på den tida.Har ikke sjekket om det er utflytningslister fra Surnadalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her skrives han som daglønner Johannes Siwertsen.LenkeKanskje kan dette, samt det at to av sønnene ble døpt Sivert Johan, bety at han var sønn av en Sivert og ikke Sverke/Sevre/i. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! Nå ser jeg at du Gisle hadde allerede funnet denne kandidaten fra Surnadalen i innlegg 10!! Kan ikke skjønne at jeg ikke såg det, men det kom plutselig opp flere innlegg her..Ellers er jo Sivert ofte skrevet som Siur og i Evanger var det da en Johannes Siursen som ble konfirmert på Bergstad i 1796: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Ref 26 og 30: I Ft 1801 København (februar) er Simon Simonsen alder oppgitt til 26 år. Matros i 2 Divisjons 4.compagnie.Fremdeles gift med Anne Catherine, Pedersdatter 31 år ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er denne familien i 1801 på Evanger, foreldre Siur og Marita: LenkeDet er jo mulig at han har vært i arbeid på Horvei, hvorfor skulle han benytte seg av dette navnet dersom han ikke hadde noen tilknytning til stedet?Han kan passe med alder til den som Grethe fant død i Bergen i innlegg 3.Men hvor kom Randine-navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, og han er trolig den samme Johannes som ble født/døpt 19.10.1777 av foreldre Siur Nilsen og Martha Johannesdtr. Dette paret giftet seg i 1774 og da skrev Siur Nilsen seg fra Horvey og Martha fra Bergstad.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Kanskje det er klaff her, Rune!! Der har du ihvertfall en link til Horevy/Horvei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått igjennom 1845/46/47 uten å finne han.Han/Johannes ville jo i tilfelle være rett gammel i 1846, men det har vi sett før sjølsagt. Finner ikke Berstad i ft 1865, men Bergstad. Kan det være det samme? Det er i Horvei og Teigdalen, så en skulle tro det. Ingen der med Johannesen til farsnavn.Det må jo sjekkes videre, kanskje det står noe om Johannes Sjursen i bygdeboka fra området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok Bergstad det er snakk om. Det var altså Sjur som var fra Horvei, men de slo seg tydeligvis ned på konas fødested Bergstad.Nå har jo ikke jeg slått fast at den Johannes Sjursen som ble født på Bergstad i 1777 er identisk med den Lars søker. Jeg har bare påpekt det faktum at han ved minst et tilfelle kalte seg Horvej (og det må det være en årsak til), samt at han døper to sønner Sivert Johan. Det tror i det minste jeg er en oppkalling etter farfaren.Hvorfor etternavnet hans er blitt til noe helt annet kan vi bare gjette på, men gammel Vossa-dialekt var nok ikke verdens enkleste å forstå for prest og klokker. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Sjursen Bergstad gifter seg i 1802 med Brytteva Johsd. Aans.. (?). Nestsiste før Vinje sogn: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 9 (1780-1810), Lysninger 1802, Døde og begravede 1802, side 209. Permanent sidelenke: LenkeDet vil jo ikke si at han ikke ble enkemann og drog sin veg.Men det er jo mulig å finne ut om dette paret fikk barn, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch ser jeg at dette paret får barn på Voss/Evanger frem til 1820. Men om det nå ikke var denne karen, tror jeg fortsatt på en forbindelse til Voss/Evanger og en Siur/Sivert. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ihvertfall han eliminert. Finner ingen andre som kan passe blant konfirmanter på Voss 1780-1810. Det er en Storkson, men han er fra Vang.Men som tidligere sagt, han kan ha arbeidet på Horvei og trenger ikke være født der.Dette var en vanskelig nøtt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ja dette vart ikkje lett, men gløymde å nevne at Lars E. Øyane har oppretta eigen debatt om Johannes: LenkeElles hadde det vore artig å funne ut meir om Simon Simonsson i Danmark etter 1801. Korleis skal ein då gå fram? Finnes det søkbare kjelder?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.