Gå til innhold
Arkivverket

[#35288] Erik Alvson, f. 1671, gardmann i Moen, Surnadal, hvor kom han fra ?

Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Snausen har tilhørt Landsemgardene fra den tid. - mer fra Rindalsboka: 'Mikkel kjøpte Oppigard Almberg og vart brukar der, mea broren Ola tok over Utistua Landsem. Ingebrigt vart brukar i Austistua Landsem. Setra i Snausen vart delt i to mellom Ingebrigt og Ola og sidan har gardane på Landsem hatt kvar sin part i Snausen.' - det er nok sannsynlig som du sier at det er slektsmessig forhold som spiller inn her. Fra Landsem kommer en greitt opp til Snausen, mens det er vanskelig å se hvorfor en surn`dalsbonde skulle eie denne eiendommen ... Nå går det forresten bomveg fram til Landsemsetrene. Vegen starter omtrent i kommunegrensa mellom Meldal og Rindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Rune Melhus

Tli Aud Marion. Eg veit ikkje om eg har mista tråden, men meiner du at Mikkel Romundstad i innlegg 17 er identisk med Mikkel Rasmussen f. 1628 i innlegg 21? Dersom Mikkel Romundstad er fødd 1628, så kan det ikkje stemma at han blir far i 1630 og 1638. Det har vore interressant å følgja med i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- nå er jeg tilbake fra hytta (som ligger i området ved Snausen).Mikkel Rasmussen og Mikkel Romundstad er to forskjellige personer:'Mikkel Rasumussen, f. 1628, er oppførd som oppsittar (i Snausen) frå 1662 til 1694. Han var truleg den siste fastbuande her ute, for den 23. juni 1694 fekk Alv Landsem skøyte på eigedomen, og det vart sæterbruk. I folketeljinga 1701 er Snausen førd som øyde.'(Meldal bygdebok, Gard og Ætt III, side 142).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,I innlegg nr. 10 nevnes Ingebrigt Alvsen f ca 1678 som bror av Mikkel Alvsen f ca 1675 og Ola Alvsen Landsem f ca 1689.Her er hva jeg har notert fra Gardtales i Valsøyfjord og Aure:Senest i 1710 tar Ingebrigt Alvsen over Leirvik i Valsøyfjord som leilending. Ingebrigt blir betegnet som en velstandsmann, og videre sies det at han kjøpte odelspart i Leirvik i 1728. Ingebrigt var gift med Kari Haftorsdatter Vean, -og hadde tre barn (som levde opp): Jon som tok over Leirvik, Daniel som tok over Kalland og Randi som ble gift med Christen Torsteinsen Tevik. I Gardtales i Valsøyfjord nevnes et skifte etter drengen Steinar Alvsen på Svean i Surnadal i 1743, hvor arvingene (bror) Ingebrigt og (søsteren) Guru Alvsdatter Tevik blir tilgodesett.I Gardtales i Aure får vi vite at Ingebrigt Alvsen i 1736 samla landskyldsretten over en part av Kalland. Etter at Ingebrigt døde, flytta sønnen Daniel til Kalland. (Ca 1744)Kan dette være Ingebrigt Alvsen Landsem f ca 1678? Eller er det slik at Ingebrigt Alvsen Landsem ble boende i Surnadal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

Det ser ut som DIStreff gir en avklaring på spørsmålet.Ingebrigt Alvsen som kom til Leirvik var sønn av Alv Alvsen Svean 1645-1701 og Randi Arntsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Torkild Knudsen

Erik Alvsen Moen er nevnt allerede i forbindelse med en sak 1687. Kanskje han var født tidligere enn antatt? Hvis han var født 1671 (mantallet 1701) vil han være bare 16 år i 1687. Jeg vet ikke om han som var brukeren på Moen i 1687, men hvis det var tilfelle, ville jeg anta at han var født noen få år tidligere enn før antatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.