Gå til innhold
Arkivverket

[#35825] Sjeldne etternavn


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

SJELDNE ETTERNAVNHansen, Olsen og Jensen er fortsatt sjeldne navn i verdenssammenheng. Rundt 96 millioner kinesere heter Li til etternavn, viser en undersøkelse.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Jeg kunne nok kalt denne tråden for *Sjeldne og vanlige etternavnI Ft_1801 på gården Muri Aas i Nordahlen (M&R), finner vi, blandt 15 hjemmehørende ikke mindre enn 4 Ole Olesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Lars Larssen Markhus f. 1847 kalla to av sønene for Lars Larssen. I tillegg veit eg at det vrimlar av lars'ar i alle seinare generasjonar.Stakkars postmann og likningsvesen!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Med mitt familienavn kaster jeg meg innpå.Etternavnet er unikt i Norge. Min svenske oldefar Carl August Johansson 1844 - 1926 var yrkesmilitær fra 1863 til 1893 da han ble pensjonert.Han fikk soldatnavnet Träff som familien siden har beholdt. Ble imidlertid 'fornorsket' til Treff.Det var imidlertid et relativt vanlig soldatnavn i Sverige, slik at det er en god del svenske familier som har navnet. Det finnes også i Treff utgave både i Tyskland og Frankrike. Det finnes en god del med navnet i USA. Utvandrede svensker ble som regel Traff, de øvrige beholdt Treff varianten.Jeg husker min far fortalte at det en gang bodde en familie tvers over gaten for oss som hadde etternavnet Treffen. Må ha vært på 1920 eller 30 tallet. Har sikkert forårsaket mange morsomheter i nabolaget.Unikt i Norge, noen hundre personer i Sverige, og en god del til på verdensbasis forøvrig.Det har naturligvis vært mange morsomheter med et slikt navn. En liten advarsel til de som måtte føle seg fristet. Den nyeste morsomheten kom for ca. 30 år siden. Tror det var 'slompetreff'.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bare en liten kommentar til innlegg 3. At Lars Larsen kalte to av sønnene sine Lars Larsen er egentlig ikke merkelig: den første er kalt opp etter sin farfar Lars, den neste etter sin morfar Lars. Så dette er diktert av oppkallingsreglene. Noen steder ble de praktisert ganske konsekvent, andre steder ikke. Men postmannen fikk neppe noe problem. Om det skulle være noe post å levere ut så ble nok Lars'ene i dagliglivet kalt med Lars + plass/gårdsnavn, ikke Lars Larsen (Smedstu-Lars, Ødegård-Lars, o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Vorpbukt

Min beste bestefar het Ole PEDER(1882-1966) Han var nr 2 av 9 søsken. Nr 4 het PEDER Torvald(1897-1929) Nr 9 het Peder(1898-1961) I familien ble han omtalt som Peder-lell (lell=likevell,bare?) Etternavnet mitt er vel ikke så vanlig nå. For ca en generasjon siden var det mange både her på Averøya og andre steder i landet(Trøndelag bl.a)Mvh Borgny Aakvik Vorpbukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Mitt etternavn er også veldig sjeldent i Norge. Min farfars far, agent Rudolf Nilsen, handlet mye med tyskland, så like etter FT1900 byttet han navn til Rudolf Schømer. Det er vel rundt 11 Schømer i landet nå - hvorav 4 i denne husholdningen på tranby.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Litt på siden, men utrolig om det er sant. Jeg har en Peder Jensen Bering som var prest i Danmark på 1600-tallet. Hans far skal visstnok ha hatt 12 sønner som alle het Peder. Jeg har ikke undersøkt dette, men har funnet opplysningen i Dansk prestehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Det er ikkje vanskeleg å finna sjeldne ættenamn når me kastar blikket på USA. For nokre år sidan slo eg opp namnet mitt (OYANE) i amerikanske kjelder og fann berre ein japanar(?) Takumi Oyane i New York. Eit nytt oppslag i kveld syner at ein par personar er komne til, men ein av dei er son min...Elles har me ''amerikaniseringar'' frå 1800-talet som er vortne ganske so unike i Amerika, t.d. Rosenwater (Olsen) frå Flekkefjord og Goldbranson, kvar no enn han kom ifrå... Elles kan vera glade for at me slepp å ''omsetja'' namn frå Aust-Europa, sjølv om dei òg dukkar opp i mitt arbeid, som t.d. Vladimir Lessischin frå Ukraina som i Minneapolis, MN dukkar opp som Bill Lesterson...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det mest sjeldne navnet jeg finner blant mine aner er slekten Trofast som holdt til i Bergen, men den første i denne anerekka i Norge kom fra Tyskland og fikk borgerbrev i Bergen i 1712. De ble det vel skrevet Thoravest eller Thorafest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei!, når det gjelder Amerikaniseringer er jo slektsnavnet mitt et godt eksempel.-Min Tippoldefar dro fra Ørsta i Møre og Romsdal med etternavnet HOVDEN(Antall i Norge:1200).da familien seinere dro hjem igjen til Norge(Egersund/Ålesund)hadde skrivemåten blitt HOWDEN(Antall i USA:83.626).I dag finnes det 37 med det etternavnet i Norge og alle er de hans etterkommere.-Min morsslekt er jo heller ikke noe vanligere. Min 3xTippoldefar kom fra Småland i Sverige og bosatte seg i Norge. Hans dattersønn fikk etternavnet WIDERBERG(Antall i Sverige:542) etter ham.I dag finnes det 34 med det etternavnet i Norge,og alle er de etterkommerne hans(untatt en innflyttet Svenske!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ein tidlegare bidragsytar var inne på chinesiske namn. Og nettopp dette har til tider vore eit problem for meg i Amerika med gardsnamn i Luster som Li og Tang!Eg lyt forresten då fortelja kva som hende sogningen med namn Tang som tinga bryllaupsfeiring på ein chinesisk restaurant i Los Angeles for nokre år sidan, og dette er ei sann soge, fortald meg av brudgomen: Heile tingingi skjedde pr. telefon, og då brureparet kom til staden, varta eigaren, heilt på eige initiativ og for å hylla brureparet, opp med ekte chinesisk folkemusikk og chinesiske dansarar, og gjett om han vart lang i maska, eigaren, då brureparet og dei fleste gjestane synte seg vera ''ekte'' norskamerikanarar...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.