Gå til innhold
Arkivverket

[#35884] Tolkning Gravlagte i Mo 1766-1814

Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Er usikker på om jeg tolker datoene rett. Under teksten gravlagt kan det eksempelvis stå 09.03. mens det under Sokn/Kykje står 28.03. Menes det da død 09.03 og gravlagt 28.03?? Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Skylder å gjøre oppmerksom på at gjeldende avskrift ligger her på Dig arkivet under Gravlagte i Mo/Skafså Telemark. Vet desverre ikke hvordan man legger opp lenke som så mange andre gjør, men håper noen vil ta seg bryet å gjøre en titt.Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ad legge inn lenke til skannede kirkebøker:Når du er inne på den siden du vil vise frem, velg 'Øverst' i boksen 'Vis bildeinformasjon'. Da kommer det to linjer over selve bildet. En med 'Permanent sidelenke:' og en med 'Permanent bildelenke'.Merk en av disse og kopier den. Så er det bare å lime den rett inn i meldingen du skriver her uten noen ekstra formateringer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Beklager, trodde du refererte til de skannede kirkebøkene...Men hvis du har funnet en innføring i en avskrift som du vil lange lenke til, kan du f.eks. først trykke på knappen 'Skjul søkefelt'. Deretter kan du kopiere (alt) det som står oppe i adresselinja i nettleseren din og lime det inn i en melding her.Ang. datoer i feltet 'sokn/kyrkje' så må det skyldes en konsekvent feil i registreringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Antar det er denne: Lenke (Å lage lenke er enkelt; kopier adressen til sida du vil lenke til, og lim denne inn i innlegget.)For det første ser det ut til å være en forskyvning i feltene. 'Skafså' skulle nok stått i feltet 'Sokn/Kyrkje'. Ellers er 'Storesli', som vel er bostedet, kommet i feltet 'Alder'. Samtidig ser det ikke ut til å være felt for bosted og dødsdato. Om feilen ligger hos Digitalarkivet eller registratoren, vet jeg ikke.Det virker rimelig å tro at den første datoen er dødsdato og den andre gravleggingsdatoen (eller snarere jordfestingsdato, dvs den dagen presten forrettet ved graven, som kunne være ei stund etter selve gravlegginga). Men skikkelig svar kan vel kun vedkommende som har registrert dette gi, eller du kan selv kikke i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Den første datoen er sikkert Begravelsesdato og den andre er sikkert Jordfestningsdatoen.Presten hadde ikke altid tid til å komme på begravelser på den tiden,men kom noe senere og foretok Jordfesting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er enig med Ragnar Olsen i at den siste datoen sikkert er jordfestingsdatoen. Det var den geistlige handlingen som det var viktig å få dokumentert i kirkeboka.Men om den første datoen er for dødsfallet eller datoen familien begravde den avdøde, mener jeg vi ikke kan være sikre på, i alle fall ikke uten å se på selve kirkeboka. Begge disse datoene var egentlig uvesentlig kirkebokføringa. Skal jeg gjette, vil jeg gjette på at den første datoen er datoen for dødsfallet. Jeg tror faktisk presten var mest interessert i den. Men igjen: Jeg ville kikket på originalen før jeg trakk noen konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er forresten flere 'pussige' ting i databasen. I post 233 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr08321766&gardpostnr=233#nedre>Lenke er datoene 2/9 og 9/4, og det står for meg som usannsynlig lang tid mellom død/begravelse og jordfesting.Noe lenger ute i databasen fant jeg imidlertid noe som jeg mener kan tas som argument for at den første datoen er dødsfall og ikke begravelse. Post 236 Lenke er oppgitt med datoene 16/4 og 23/4, mens post 237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Med forbehold opm feilregistrering: de fikk nok liket i jorda, i allefall i september. Men det var ikke uvanlig at jordpåkastelsen (prestens neve med jord på kistelokket) skjedde lang tid senere, gjerne ved å trekke opp en stokk og drysse jorda gjennom hullet. Liket var jo i vigslet jord, så det var ingen fare på ferde(n) (sic) slik sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold opm feilregistrering: de fikk nok liket i jorda, i allefall i september. Men det var ikke uvanlig at jordpåkastelsen (prestens neve med jord på kistelokket) skjedde lang tid senere, gjerne ved å trekke opp en stokk og drysse jorda gjennom hullet. Liket var jo i vigslet jord, så det var ingen fare på ferde(n) (sic) slik sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Joda Per Håkon, men presten ser jo ut til å ha vært innom kirkegården mange ganger i løpet av det halvåret i forbindelse med andre jordfestelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld: det var Digitalarkivet selv som la inn dette innlegget to ganger; systemet var nede en stund (5 minutter), og da det kom opp igjen la det inn innlegget en gang til uten at jeg foretok meg det minste. PeHå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.