Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#35901] Byggmästare Morten Pfundt i Kristiania

Recommended Posts

Gjest Leif Markstedt

Vilket ursprung hade byggmästare Morten Pfundt (Phunt) och hans hustru Maren Nielsdatter (begr. 29. Juni 1670 i Kristiania). De fick sonen Christian som blev präst. Christian föddes 1645 i Kristiania. Kan denne Morten Pfundt i Kristiania vara den byggmästare Morten Pfundt (med tyskt ursprung)som tillsammans med sin bror hyttmästaren Jacob Pfundt var verksam i Sala Silvergruva på 1630-talet? Mvh Leif Markstedt

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Morten Pfundt var byggmester på Akershus. Jeg skal se hva jeg kan finne om ham. Men at Maren Nielsdatter ble begravet 29.06.1670 i Christiania, kan jeg ikke se. Hva er kilden til denne opplysning? Deres sønn ble ganske riktig prest til Bamble og Kragerø, gift 1698 med enken Susanne Mogensdatter Schow/Schou. (Kan jeg få spørre om bakgrunnen for interessen for Pfundt?)

Morten eller Martin Pfundt arbeidet første gang på slottet (Akershus) mars 1633, er da nevnt som borger i Christiania. Dengang kaltes arkitekter alltid byggmestere. Ellers tiltales han til tider murmester. Han var neppe uenfor Norge etter 1633, men gjorde småarbeider i kirker utenfor Christiania (i 1634 og 1635). Resten av tiden arbeidet han på Akershus.Dessuten må jeg rette meg selv i ovenstående innlegg, Karen Nielsdatter begraves nevnte dato, jeg overså henne da hun var oppført som Esaias Raposts enke.Jeg vet ikke om tidsangivelsen mars 1633 er til hjelp.

Gjest Leif Markstedt

Tack för svaren! Mitt intresse för Morten Pfundt började med Jacob Pfundt som jag är en ättling till. Denne Jacob var en av tre tyska bergsmän från Sala som 1635 drog igång verksamheten i Nasafjäll och Silbojokk i nuvarande Arjeplogs församling. Morten Pfundt i Kristiania fann jag genom ett tips på Internet. Frågan är om det finns två byggmästare Morten Pfundt eller inte? Det är nämligen så att i ”Svenskt Konstnärslexikon” omnämns en stenhuggarmästare Christian Pfundt i Stockholm som son (f.1625) till Morten Pfundt i Salberget (Sala). Vilket jag tror är fel. Jag tror istället att han är son till Jacob. Frågan är alltså om Morten Pfundt i Kristiania är densamme som Morten/Mårten/Martin Pfundt i Sala. Är det årtal du nämner (1633) det första år Morten omtalas i Kristiania. Min sista notering för Morten i Sala är från 1631, så efter det kan han ju ha flyttat.

Det er meget mulig. Et arkivbesøk kan muligens gi et mer utfyllende svar. Det vil ta litt tid før jeg kommer dit, men kanskje andre har opplysninger i mellomtiden.PS. Var det ikke en Christian Pfundt i Stockholm på 1690-tallet, muligens er det han du omtaler i ditt innlegg.Christian, sønn til Morten Pfundt, døde forøvrig like etter han giftet seg , det skal bevart være et skifte 11.08.1699 (han døde i mars).

Gjest Leif Markstedt

Christian Mortensen Pfundt kan alltså vara kusin med Christian Pfundt född omkring 1625 som blir mästare år 1650 vid Stockholms Stenhuggarämbete. Han var verksam som stenhuggare/skulptör i många slott och herresäten i Mälardalen och Stockholmsområdet. Så hans arbetsmiljö liknar Morten Pfundts kan man säga. Det skulle vara intressant få veta vem Maren Nielsdatter var (jag har inga uppgifter om eventuell hustru till Morten i Sala) och om det fanns fler barn till Morten och Maren.

Jeg har ikke så mye om Christian Pfundt utover følgende (utover tidligere informasjon);Fra kirkebøkene (som begynner i 1648):30.01.1649 : begraves 'Morten Muurmesters Søn (Hellig Trefoldigheds Kierkegaard i Christiania) 22.06.1654 : begraves ' M: Morten Muurmester' 10.09.1654 : begraves 'Sl: Morten Muremesters Søn' (30.07.1654 blir Christiania rammet av pest)10.06.1655 : vies enken Karen Nielsdatter i nevnte kirke med enkemannen maler Esaias Rapost ( første ektefelle Maren Knudsdatter begraves 07.09.1654, to av deres barn dør også i pesten og begraves 27.08.1654 og 04.09.1654)29.06.1670 : begraves Karen Nielsdatter på nevnte kirkegård.Jeg må legge til at jeg ikke har studert disse familiene spesielt og det kan tenkes at flere opplysninger finnes i ministerialboken.Sønnen Christian er nevnt.Det finnes en del byggetekniske oplysninger om Morten Pfundts arbeider i Arno Berg 'Akershus Slott i 1600- og 1700-årene', 2 bind fra 1950 og 1951.

• 4 uker senere...
Gjest Leif Markstedt

Jag börjar med att tacka dig Geir för tipset om ”Akershus slott” av Arno Berg. Jag har lånat de två banden och där fanns mycket att läsa om Morten Pfundt som byggmästare. Sedan vill jag ställa ytterligare några frågor som gäller sonen Christian Pfundt och dennes familj. Christian var ju präst på Kragerö och med hustrun Dorothea Braad fick de barnen Peder, Karen, Anne och Inger. Vet någon möjligen när de var födda och deras vidare öden? Mvh

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.