Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36042] Ole Olsen, Berte Olsdatter og Elen Olsdatter i Stokke på 1700-t. - fra Andebu?

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Ole Olsen (ca. 1701-1759) på Øvre Løke, Berte Olsdatter (ca. 1701-1777) på Nedre Møkkenes og Elen Olsdatter (ca. 1703-1749) på Øvre Møkkenes, alle i Skjee sogn i Stokke i Vestfold, var søsken.Jeg mener, men vet ikke sikkert, at jeg en gang har sett Berte Olsdatter nevnt i Andebu bygdebok, men den gang var ikke saken interessant for meg, så jeg noterte det ikke. Andebu bygdebok mangler skikkelig navneregister, og med over 1000 sider slektshistorie, forventer jeg ikke at noen blar seg gjennom. Men er det noen som gjenkjenner søskenflokken?PS: Jeg finner ikke disse i noen av skiftekortavskriftene som Egil Theie har publisert. Jeg finner dem heller ikke på Familysearch, der tilsynelatende alle dåper fra Andebu 1623-1802 er med. Andebu kan derfor være et bomskudd når alt kommer til alt.

Gjest Kristian Hunskaar

Det taler forresten mot Andebu-tanken at både Berte og Elen inngikk sine første ekteskap i Stokke. Jeg kan ikke se at forloverne gir noen form for spor.Bygdebokforfatter Lorens Berg skriver at Elen var fra 'Østre Løken', og da må Øvre Løke være ment. Men der bodde ingen Ole i det aktuelle tidsrommet.

Gjest Egil Theie

Kanskje denne sier noe mer, fra egen avskrift av skifter, ikke utlagt på nettet:'Øvre Løchen, Schee, Stokke 28.2.1760 Sk.pr. 8, No. 4, Fol. 389 Ole Olsen død, etterl. enke Maria Hansd. Utarvinger: 1. Fullsøsteren Berthe Olsd., g.m. Michel Hansen, nedre Møgenes. 2. Fullsøster Ellen Olsd., g.m. Niels Arvesen øvre?) Møgenes, død, barn: a) Sønn Ole Nielsen 24 år, soldat ved Hr. Capitaine von Wein(?) Igels(?) Compagnie, oph. p. Møgenes. b) Datteren Kirsten Nielsd., g.m. Jørgen Knudsen Hoetvedt i Anneboe. c) Datteren Else Nielsd., 27 år, hos broren på Møgenes. 3. Halvsøsteren Siri Olsdatter, vært g.m. dannemand Anders Jørgensen Weenaas i Ramnæs sogn, død, barn: a) Sønnen Guttorm Andersen, b.p. grd. Ramnes i Ramnes. b) Sønnen Christopher Andersen, b. i Drammen, død, barn: b1) Niels Christophersen. b2) Olina Christophersd. b3) Berthe Christophersd. c) Datteren Mari Andersd., 60 år, opholdende sig på Melsom. d) Datteren Malina Andersd., b.p. Gielstad i Waale sogn. e) Datteren Ragnild Andersd. g.m. Christen Helgesen, bor Tønsberg. f) Datteren Mari Andersd. g.m. Hans Olsen b.p. en plass u. Melsom gård. Gods: Skiftebrev 17.2.1739 på grd. øvre Løchen etter enkens første(?) avd. mann Jacob Guttormsen. 3 bpd. smør.'

Gjest Egil Theie

Disse er nevnt også i noen andre skifter. Av de som ligger på min side er:'Møkkenes øvre i Skjee s. - Stokke 15.8.1735 Sk.pr. 5, Fol. 397b Niels Arvesen død, g. Elen Olsdtr. Barn: 1. Ole ¾ år. 2. Kirsten 5 ½ år. 3. Else 3 ½ år. Avdødes mor: Kirsten Nilsdtr. død 6.3.1710. Avdødes far: Arve Nielsen Møgenes. Avd's søskendbarns mann: Christopher Andersen. Avd's søskendbarn: Niels Hansen lille Vahr, Stokke. Iflg. skifte etter avdøde Niels Arvesens mor 6.3.1710 sees at hendes mann er reservert løsen godset i Møkkenes - som da stod i pant m.b. tunge: 2 bpd. 3 mrk. 'som og eftfter sluttede Foreening og Aftale med sin Fader Arve Nilsen, er fløtted til den ¼ part af gaarden øfre Møgenæs - og der opbygget Huser - og der til sin Dødedag continuered og i mod aarlig Renters svarelse til Pant haver?? 30 rdl. + Renter. Og Faderen ligeledes svaret sin Andpart for den anden ¼ part.' Et auksjonsskjøte 13.12.1702 er 12 ½ lpd. tg. kjøpt for 72 rdl. 1 m. 8 skill. (mer om dette i protokollen s. 298b) Brutto: 68-3-33. Netto: 56-0-22.' 'Møkkenes, øvre, Skjee i Stokke 1749 Sk.pr. 7, No. 11, Fol. 183b Elen Olsdatter død, em. Madtz Olsen, 1.g. Niels Olsen (!) død. (I Skiftet 15.8.1735 står det Niels Arvesen.) Barn: I 1ste ekteskap: 1. Ole Nielsen 14 år. 2. Kirsten Nielsdatter 19 år. 3. Else Nielsdatter 17 år. Tilstæde: Morbroderen Ole Olsen øvre Løche. Mosters mand: Michel Hansen Møgenes. Skifte efter faderen Niels Arvesen 15.8.1735. Skifte etter bedste-faderen Arve Nielsen 23.5.1737. Skiøde 28.12.1740. Tinglyst 10.4.1741. Brutto: 72-1-16 8/13. Netto: 22-'-12.' I tillegg kommer et skifte til som ikke er lagt ut, her er skifte etter Oles kone Maria:”Løchen i Skjee i Stokke 22.6.1764 Sk.pr. 9, No. 14, Fol.237b Maria Hansdatter død. Barn: 1. Guttorm Jacobsen, død, barn: Guttorm Guttormsen, 10 år. 2. Peder Jacobsen, fullmyndig, b.p. Løchen. 3. Anne Jacobsdatter, g.m. Lars Larsen, b.p. Gierlou i Skjee. Jord: Skiftebrev opprettet etter den avdøde kvinne Maren Hansdatters forhen ved døden afg. mann Ole Olsen på arvetomten øvre Løchen 28.2.1760, hvorved hun på sin halvingslod er utlagt i øvre Løche 18 Bismer merker smør m.a.b. Sønne Peder Jacobsen la frem et skjøte hvorved han af bemelte den sal. kvinne hans moder Maren Hansdatter har tilkjøpt seg 18 merker smør m.b. for 80 rd., dat 8.7.1761. Finner ikke mannens navn nevnt.”

Gjest Kristian Hunskaar

Takk Egil!Skiftene fra 1735 og 1749 er jeg godt kjent med, og sistnevnte skifte var det som gjorde meg i stand til å koble Ole, Berte og Elen som søsken. Ole Olsens skifte visste jeg eksisterte, men det har jeg ikke fått kikket på i original. At det også var ei halvsøster, Siri Olsdatter på Venås i Ramnes, var derfor ukjent for meg, og er et nytt spor å gå etter.Siri ser ikke ut til å være gift i Stokke (f.o.m. 1717).

Gjest Egil Theie

Datteren til Siri, Mari, skal ifølge skiftet være 60 år i 1760, dvs. født ca 1700. Dette tyder på at Siri bør være født før 1680 og sannsynligvis gift i god tid før 1717. (vi vet jo heller ikke at de er fra Stokke).Hvis vi antar at det er felles far, vil moren være død før 1700, og hun kan jo hete Berte ved normal oppkalling og det forutsettes at det ikke er døde søsken uten barn.

• 2 uker senere...
Gjest Solveig Skjelland

I Stokke hovedsogn er det også en Løken-gård. (Jfr. innlegg 2) Den kan passe med Østre Løken. Muligens ikke utskilt fra hovedbølet så tidlig som først på 1700-tallet.Omtales her: Norske Gardsbruk Vestfold, bind II, s. 1149. Her med gnr. 51, 52, 53 og bnr. 3, 8,11. (Gårdsnr. 51 = Rove, 52 = Søndre Stavnum og 53 = Nordre Stavnum.)Stokke Bygdebok bind III s. 206 og 211, her under gårdsnr. 52.

Gjest Kristian Hunskaar

Løken er en gammel husmannsplass under Stavnum. Det er nok ikke den plassen som er ment - jeg er ganske viss på at 'Østre Løken' hos Berg er trykkfeil for 'Øvre Løke(n)'. Ole Olsen bodde jo der.

• 4 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Ramnes bb bd II s. 64 nevner Anders Jørgensen (ca. 1658-1755) med barna som er nevnt i innleg 3. Kone og mor til barna er imidlertid oppgitt som Maren Jonsdatter fra Kjølsrud i Våle, og noen Siri Olsdatter er ikke nevnt. Det står imidlertid at barna hadde en halvbror Jørgen Andersen.Det er vel da helst snakk om at Maren Jonsdatter var Anders' andre (eller tredje) kone. Vi må jo tro at Siri Olsdatter var mor til barna, jfr nevnte skifte.Men noe nærmere opphavet til søskenflokken kom jeg ikke her!

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.