Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36100] Kryss i dåpsregisteret

Recommended Posts

Gjest Arne Tjelle

I den kirkeboken jeg nå holder på med, Skånevik MINI A5 1848-1869, er det en del linjer som er merket med et kryss foran løpenummeret uten at det er forklart med noen merknader. I den forbindelse lurer jeg på et par ting:1. Er det noen som kan forklare hva krysset kan stå for? Jeg har selv en teori om at det kan være en gjennomgang av dåpsregisteret i forbindelse med konfirmasjonen, og at det indikerer at vedkommende er døde eller utflyttede. Ved den ene registreringen (s.27 lnr.31) står det nemlig en kommentar om 'konf 1866?'.2. Skal disse kryssene registreres? Jeg har gjort det til nå med en x eller + foran nummeret, alt etter hvordan krysset ser ut.Arne

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/121618-36100-kryss-i-d%C3%A5psregisteret/
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

I de eldste kirkebøkene for Ål fra rundt 1750-tallet og fram til ut i 1800-tallet bruker presten et kryss foran handlingen i dåpslistene for å merke hvilke barn som er uekte. Men så seint som 1848 var det vel kanskje ferdige rubrikker for ekte/uekte.Vel, det er ihvertfall slik prestene i Ål har gjort det på den tiden.Remi

• 2 uker senere...
Gjest Leif Kåre Solberg

Tja, er ikke dette et tilfelle som er uten standardløsning? Hvis noen prester haket eller krysset av i dåpsprotokollen ved konfirmasjon eller barnedød, er det neppe noen grunn til å registrere avkryssingen. Om presten derimot har brukt krysset som en kode for ”uægte”, bør det kanskje registreres som dette, eller det kan gis som en registratorkommentar med ”E:” i kommentarfeltet. Uansett er det registrator selv som må finne den aktuelle løsningen ved å sammenholde krysset i en type kirkehandlinger med andre korresponderende handlinger. Som Geir skriver, kan det være fornuftig å gjøre en foreløpig registrering av krysset inn til man finner hvilken systematikk som er brukt. I en slik foreløpig registrering kan det være fornuftig å bruke et unikt tekn som gjør senere søking og sletting/konvertering lett, for eksempel: ”$”.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.