Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36168] Austrheim,Synneve(A) Bertelsdatter f. 1740

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei!Jeg sitter nå med Austrheim bind II der jeg har funnet mine 3X tipp oldeforeldre Synneve(a) Bertelsdatter f. 1740 døpt Domin 14 a Trinet, Austrheim( står kun Bertel som far)d.1805 gift med Erik Mikkelson f. 1734,Skorneset i Lindås. d. 1801. De hadde bl.a. sønnene Mikkel f. 1768 d. 1841 (min 2X tipp oldefar) De hadde også sønnen Bertel Erikson f.1772 d.1828 han gifte seg 1801 med Synneva Ivarsdtr. f. 1774 på Austrheim d.1853. Det står at de var tremenninger med felles oldeforeldre Kari Knutsdtr. og Gudmund Bertelson,Rossnes,Lindås. De må da være mine 5 tipp oldeforeldre også? Jeg har oversikt over Erik Mikkelson`s forfedre,men mangler Synneve(a) Bertelsdtr. sine forfedre. Kan noen hjelpe meg her? Hvem var hennes foreldre,besteforeldre?Wenche Waler

Gjest Marit Rambjør

Kanskje det er verdt å sjekka ut følgjande. Ei Synneve Bertelsdtr. Austrheim blir døypt i 1740. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12631699&gardpostnr=3469&personpostnr=22231&merk=22231#ovre>LenkeEin enkemann Bertel Gudmundsen Austrheim giftar seg i 1764.Lenke Mulig det er far til S. Bertelsdtr.og son til Gudmund Bertelsen på Rossnes?Dette er vel vielsen til foreldra til Synneva Ivarsdtr. Austrheim

Gjest Wenche Waler

Hei!Takk til dere begge for innspill. Jeg har funnet en Bertel Gudmundsen ( Gundmundsen), Rosnæs. Døpt 18.10.1711,Lindås Dette er mulig Synneve`s far?Finner også en Brite Sørensdtr. døpt 4.2.1719,Austrheim. Finner så en Søren Monsen f.1652 Nord-Tangen,Fedje som har ei datter Brita f. 1719.Finner også en Søren som fikk ei datter Brite døpt 21.7.1709 Fonnes,Lindås.Noen som kan hjelpe meg med hvor min Brite stammer fra?Wenche

Gjest Ørjan Karlsen

Jeg vet ikke hvilken Brita Sørensdtr. du leter etter, men kan legge til at Gudmund Bertelsen er født ca. 1685 på Arekletten i Masfjorden, gift med Kari Knudsdatter Rosnes. I skiftet etter Kari Knudsdatter på Rossnes i 1756 nevnes enkemannen Hans Iversen, samt barna Bertel Gudmundsen Østrem, Erich Gudmundsen Kvalvåg, Mons Gudmundsen Vigene, død, og hans datter Massi, Guri Gudmundsdatter, gift med Anders Hopland, Kari gift til Austrheim og Synneve gift med Simen Østrem. Kari er kanskje datter til Knud Bessesen på Rosnes, født ca 1651 (mantallet 1701).I tingbøkene finner du 'Bertel Haagnesen Lood oplæsse et Kiøbe Bref til hannem udgifn d/en 17de 8br: (october) 1701 af Elsæbe Olsdatter, S/a/l/ig/ Mathis Rongs, paa den gaard AreKlet, schyldende Aarlig Et pund og 6 march/e/r Smør, Buegildz Leije,', og litt senere 'Derefter blev publicerit Hougne Bertelsøns Hougsvær, Iver Bertelsøn Hopes, Erik Bertelsøn Hosteland og Gudmund Bertelsøn Rosnæssis udgivne Skiøde paa 1 pund Smør udi Areclet i Gulens Skibbrede beliggende dat/erit Halsviig d/en 6 Aprilis 1713.' Håper det er til hjelp. Ørjan

Gjest Kenneth Bratland

Foreldre:Bertel Gudmundsen Rossnes f. 1711 d. 1777 Gift med Brita Sørensdatter Fonnes f. 1709 d. 1763Besteforeldre:Gudmund Bertelsen Arekletten f. ca. 1685 Gift 1705 med Kari Knutsdatter f. ca. 1686 d. 1756 (skifte)Søren Gregoriussen Nedre Syslak f. ca. 1689 d. 1756 Gift med Kari Larsdatter f. ca. 1683 d. 1760 (skifte)Noen oldeforeldre:Bertel Hågensen Areklett f. ca. 1639, nevnt 1666-1701Knut Bastesen (Bessesen) Rossnes f. ca. 1656, nevnt 1701Tippoldeforeldre:Far: Baste (Besse) Nilsen Rosnes f. ca. 1614, nevnt 1645-1666 Gift med Kari, nevnt 1645Klippet fra Nordhordland tingbok: 5 Knud Bastesens udgifne gavebref til hans datter Karen Knudsdatter och hendis festemand Gudman Bertelsen, paa dend halve part udi dend Jord *Rosne (Rosnes) udi Lindaas Schibrede Schyldende aarlig 18 march Smør och 8 Kander Malt, Dat/eret Rosnæs d/en 5. Januar 1705.Mvh.Kenneth Bratland

Gjest Kenneth Bratland

Bertel Hågensen Areklett var gift med Guri Areklett (se tingsvitne 1727) og sønn av Hågen (Hogne) Areklett f. ca. 1606, nevnt 1640-1666.Knut Bastesen Rossnes var gift med Synneve Rossnes (se tingsvitne 1727)Gudmund Rossnes døde i 1733 eller 1734. Han er nevnt fadder siste gang palmesøndag 1733. Enken Kari Knutsdatter giftet seg opp enten 1734 eller 1735 med Hans Iversen.For å underbygge 'påstandene' mine har jeg sakset litt fra tingbøkene: 2. Schiøde udgivet af Bertel Østrem, Rasmus Hoepe, Niels Bogen, Lars Østrem, Thomas Kaalaas, Michel Hoepland og Simon Østrem til Hans Iversøn paa ½ Løb Smør og 16 Kander Malt udi Gaarden Rosnes. Datert Kiilstrømen d/en 18 Martij 1735.14. Schiøde udgivet af Ole Knudsøn Fondnæs, Michel Knudsøn Laugaas, Halsteen Knudsøn Laugaas, Niels Bogen, Simon Monsøn Østrem, Michel Jacobsøn Hopland, Bertel Gudmundsøn Østrem og Lars Andersøn Østrem til Ludvig Lem paa Een halv Løb Smør udi gaarden Lofaas. Datert Kielstrømmen d/en 27 No/vem/br/is/ 1734.4. Lansdommer Knagenhielms udstedde bøxelbrev til Bertel Gudtorms/øn Rosnæs paa 12 merker S/mør 4 Kander Malt og 12 merker fisk udi Østrem, item det halve huusmandsplads hvoraf svaris aarlig afgift 1 mark 8 s/killing dat/erit 7 Julij 1732.Tingsvitne 1727: Mikkel Hopland fremstod dernest for Retten, som haver ladet giøre allerunderdanigst Ansøgning om at maa egte Guri Gudmundsdatter Rosnæs, og begierede at hands tvende indkaldede Vidner Jacob Synnevaag og Niels Niøten maatte edelig forklare om hands og sin forlovede fæstemøis Guri Gudmundsdatters Slegtskab baade til Citanten Mikkel Hopland og forrige hands hafte Huustrue Udne Knudsdatter; hvilke Vidner for Retten møtte og et efter andet edelig og eenstemmig udsagde at Guri Gudmundsdatter Rosnæs og Mikkel Hoplands forrige hafte og nu afdøde huustrue Udne Knudsdatter vare hin anden udi andet og 3die leed beslegtede; saaledis at Udne Knudsdatters Moder Ane Anvig og Guri Gudmundsdatters faderModer Guri Areclet vare Sødskende; Mikkel Hoplands ModerModer Sygni Eide og Guri Gudmundsdatters Moder Moder Synneve Rosnæs vare Sødskende, og saaledis Mikkel Hopland til hands nu forlovede fæstemøe Guri Gudmundsdatter udi tredie lige leed beslegtede. Mikkel Hopland begierede hvad for Retten passerit er, beskreven, til Tingsvidnis erholdelse. Afsagt. Det begierte Tingsvidne bevilgis Citanten under Rettens forseigling beskreven til tingsvidnis erholdelse.

Gjest Marit Rambjør

Ifølge Masfjordboka dør Bertel Hågensen Areklett i 1713. Og i same kilde står: 28/11-1701 tinl. 'Kjøbebrev fra Else Olsdtr. Sal. Matias Rong til Bertel Hogensen paa Areklet 1 Pd.6 mrk. Smørs Bugildz Leie'. Og at Hogne skal vera nevn fyrste gang på Areklett i 1635 siste 1668. MVH Marit

Gjest Nina Mastberg

I 'Fedje og folket' under gården Brotet står det: Jon Jonsen var gift 2. gang med Brite Gudmundsdatter f.1720 Rossnes, død 1784. (Datter av Gudmund Bertelsen og Kari Knudsdatter f. 1686, d. 1756.) I skiftet etter Kari Knudsdatter som Ørjan Karlsen refererer til, er ikke Brite Gudmundsdatter nevnt, og det burde hun vel vært hvis hun er datteren til Kari. Er det feil det som står i 'Fedje og folket'?

Gjest Ørjan Karlsen

Eller kanskje jeg har oversett Brite. Jeg antok at hun var død før skiftet, tillike med døtrene Sygni 1715 og Ragnele 1722, og sønnene Knud 1713 og Ole 1718, Besse 1727 og Knud 1731.Skiftet har jeg ikke kopi av, men det er s. 32b, protokoll J1, år 1756.Ørjan

Gjest Wenche Waler

Hei!Tusen takk til dere alle.Beklager at jeg ikke har hatt anledning til å svare før nå.Spesiell takk til Kenneth for mye arbeid. Dette var jo kjempeflott!Jeg klarte ikke å plassere Brite Gudmundsdtr.,men nå er det løst. Nina Mastberg og jeg er firemenninger. Gudmund Bertelsen og Kari Knutsdatter er våre 5 X tipp oldeforeldre. Mine på min mor`s side, men jeg holdt nå på med min far`s side og der er også de mine 5X tippoldeforeldre.Bertel Gudmundsen (gift med Brita Sørensdatter) er søster til Brite Gudmundsdatter (gift med Jon Jonsen) Så Bertel og Brite er begge mine 4X tipp oldeforeldre.Wenche

Gjest Marit Rambjør

HeiWenche!Eg har følgjande barn av Bertil Hogneson Areklett . Om Guri er mor til alle kan eg ikkje seia.a) Hogne (Haagen)kom til Haugsvær, Masfjorden. 35 år på Haugsvær i 1701. Førte kona var enkja etter Eirik Haugsvær og heite trulig Marta. 3. kona var datter til Rasmus Jonson Hosteland. Barn ; Marita f.1710, Siri f.1713, Bertel f. 1713, Eirik f. 1719, Jon f. 1722 d.1749, Guri f. 1726, Rasmus f. 1729, Lisbet f. 1733, Dei fem første frå 2. og dei tre siste frå 3. ekteskap.b) Ivar f. ca 1667 kom til Søre Hope, Masfjorden. 34 år Hope i 1701. Trulig g.m. datter til Ola Rasmussen S. Hope. G 2 gang m. Ingeborg Sjursdtr. Barn Ola f. 1698, Rasmus f. 1701, Bertil f. 1704, Sjur f. 1705. Har ikkje dødsåret, men i 1746 var det skjøte frå enkja hans til Ola Iverson Hope.c) Erik kom til Hosteland, Masfjorden. 24 år heime i 1701d) Nils blei verande på Areklett, Masfjorden. 26 år og tjenar på Lindås prestegard i 1701.e) Gudmund kom til Rossnes., Lindås 16 år heime i 1701f) Anna kom til Bauge, Masfjorden. G. m Rasmus Larsson Andvik. Ved skiftet etter Rasmus i 1703 hadde han desse barna, Åmund, Erik, Fuse, Siri, Anna, Siri, Engel. Rasmus var trulig enkemann då han gifta seg med Anna, så det er usikert om ho er mor til alle barna. Anna gift på nytt med Ola Nilsson L. Matre, dei hadde ikkje barn.g) Karen kom til Store Sleire, Masfjorden. g.m. Johannes Andersen. Dø 1707 hadde ved skiftet 4 barn, Hogne, Jon, Karen, Synneva.Opplysningane er frå Masfjorboka og Digitalarkivet. Eg kan senda deg fleir opplysningar om d) Nils ein av dei første dagane.MVH Marit.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.