Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36202] Testmann/Tesman

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Har noen kjennskap til hvor navnet Testmann/Tesman (i ulike varianter) stammer fra?Søster til en av mine tip-oldeforeldre er ført med mellomnavnet Testman (Storfosna i Ørland kommune). Når jeg søker i 1801-tellingen finner jeg flere med navnet som etternavn, og de er i fylker fra nord til sør.Det høres ikke ut som et gårdsnavn akkurat.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/121720-36202-testmanntesman/
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Vet ikke hvor de kommer fra , men i Bergen 1675 er capit. Testman fadder:12/11 sønn Henrich Koch,schipper NK.1675,Hs Cansler Johan Fridrich Marschaick,Capit Testman, Oluff Schiedrup,Bispinde Mette D Niels Randulffs,Pernelle,Hans Wilchensøns. Terje

Gjest Arild E. Pettersen

Testmann. Sikkert riktig av slekta kommer fra Dannmark. Forøvrig godseiere og embetsmenn i Trøndelag. Johan Peter Testmann eide Hollagodset i Hemne (S-T. Sønnen Johan Christopher Testmann var prest i Skogn (N-T)fra 1746. Flere av etterkommerne hans var store skog-/jordeiere i Trøndelag. Kjenner ikke særlig mer til slekta men den har trolig forgreninger også i andre deler av landetArild E. Pettersen

Gjest Reidun Søbstad

Takk for gode innspill. Foreldrene til min tip-oldefar og hans søster, Maren Anna Testman Poulsdatter f. 1828, var fattige husmannsfolk under Storfosen Gods. Kan hende hadde de tidligere tjent hos noen med navnet Testman og syntes det var litt stas å kalle opp en av døtrene.mvh Reidun Søbstad

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.