Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36261] Julius Jacobsen og Julie Olsdatter, Såner Vestby, Kampen, Ålvik i Hardanger.

Recommended Posts

Gjest Solveig Martinsen

Etterlyser Juluis Jakobsens foreldre. Eventuelt søsken. Julius var født 3. 1848. I Såner i Vestby, eventuelt Hølen. Faren het Jacob Gundersen, mor ukjent. Julius giftet seg med tjenestepike Julie Olsdatter fra samme sted. Hennes fødselsår er 1845. Faren hennes het Ole Olsen. Mor ukjent. Ønsker å finne hennes mor, søsken og mer om faren. Det samme med Julius.Julie og Julius flyttet til Christiania i mellom 1869, og 1874. Til arbeiderbydelen Kampen.Men Julius reiste til Amerika i 1886. Kone og barn skulle komme etter,men de hørte ikke mer fra ham. Julie levde i stor fattigdompå Kampen.Barna deres: 1) Søren Henrik Jacobsen, f. 1869 i Vestby, gift med Olga. Barnløse.2) Ole Martin Jacobsen f. 1875 i Christiania (Kampen), gift med Jenny Ovidia Olsdatter f. 1875 i Christiania (Akersgaten). Hun er av og til kaldt Jacobsen. Av og til kalt Vestby som etternavn. De flyttet til Ålvik i Hordaland i 1916, med 6 barn. Ole Martin og de eldste sønnenen hans fikk jobb på Bjølvefossen kraftstasjon. Kona hans Jenny startet den eneste kafeen med overnatting i Ålvik. Den het Jacobsens kafé3) Janna. Vet ikke hva hun kalte seg, med giftet seg med en svenske som het Karl Almen, og de kjøpte en bondegård i Ås en gang før 1920.34) Reinert. Han jobbet i en markandisehandel i Chr. i Lybecher gt. Der ble han drept med kniv, en gang før 1920. (Innbrudd)Jeg har svært god oversikt over Ole Martin og Jennys etterkommer. Hvis noen skulle være interessert.Håper noen kan svare!Mvh Solveig Martinsen

Gjest Jarleif Nordheim

Jakob Gundersen og hustru Maren Jonsdtr er omtalt i Vestby Gårdshistorie, bind 2 u gården Ulfski i Såner. Jakob var medeier i plassen Ulfskineset eller Elisenlund fra ca 1835.Paret fikk 9 barn - Julius var den 9., og hans mor døde 10.1.48 - dvs en uke etter fødselen. Men dette er kanskje kjent?Skal sjekke om jeg finner mer.Mvh Jarleif

Gjest Solveig Martinsen

Hei Jarleif! Tusen takk for svar. Alle dine opplysninger var ukjent for meg. Men jeg har hatt en mistanke om at moren til Julius døde da han var barn. Står navnene til Julius´ søsken der? Vet du om faren hans giftet seg igjen? Og i tilfellemed hvem? Har ringt biblioteket for å få låne Vestby Gårdshistorie, men det er en måned ventetid.Hvis du finner svar på noen av spørsmålene mine er jeg svært takknemmelig. Finner du noe annet om disse personene er jeg interessert i alt.Mvh. Solveig

Gjest Jarleif Nordheim

I gårdshistorien er 9 barn født fra 1831 til 1848 angitt. Du vil trolig ha størst glede av å lese linjene som står om disse selv. Bygdeboka kan du f.eks. kikke i på lesesalen på Deichmanske bibliotek. Om det ikke går for deg, så meld fra, så skal jeg kikke i boka igjen og notere opplysningene for deg.En annen mulighet er at du går inn på Familysearch (mormonerne) og gjør et 'foreldresøk' - dvs begge foreldrenes navn og intet annet. Da kommer vel de samme barna opp, men i tillegg også tre barn født 1826-29. Om alle disse er søsken eller om det tilfeldigvis har vært to ektepar i Vestby med samme navn, må sjekkes ut videre.Ved søk i folketellingene finner du ei tjenestejente i 1865 på Raaer i Såner som heter Julie Olsdtr. Dette kan være samme jente som på familysearch er født 27.6.1845 i Hølen med far Ole Hansen og mor Mari Johannesdtr.Dette var mine notater etter å ha kikket litt på saken i går kveld.Mvh Jarleif

Gjest Solveig Martinsen

Hei Jarleif! Mange takk for nyttige opplysninger. Det er denne tidsklemma som har gjort det vanskelig for meg å komme meg til Deichman eller Riksarkivet den siste tiden. Det er helst om kveldene etter stengetid på Riksarkivet og Deichman jeg har anledning til å gå inn i dette stoffet.Prøver først Familysearch, og kanskje jeg kan få avsatt noen timer på Deichman i nærmeste framtid. Det hadde jo vært moro og sett i boka selv. Tusen takk for hjelpen. Det var svært nyttig.Mvh Solveig M

Gjest Jarleif Nordheim

Da fant jeg frem gårdshistorien igjen. Den viser:1. Anthon 1.1.312. Ole 3.4.343. Elise 15.2.364. Berthe Marie 27.8.38 - 21.10.435. Thorvald 3.11.406. Johanne Helene 9.11.42 og7. Anne Kristine 9.11.428. Brede Martin 13.1.459. Julius 3.1.48I tillegg finnes på Familysearch Gudmund f 26, Johan f 27 og Reinert f 29.Videre finnes vielse 24.9.1825 mellom Jacob Gundersen (25 år) og Maren Jonsdtr (19 år).Om Jacob lever i 1865 bør han være den 64 år gamle gubben som bor på plassen Solien under Hauger. Da gift med mye yngre Helene Nielsdtr (41 år). Paret har flere barn. Denne Jacob er opplyst født i Hobøl, en vel eneste aktuelle kandidat er den Jacob som døpes 8.2.01, sønn av Gunder Sulebru (husmannsplass).Jeg har ellers kikket litt etter barna i 65-tellingen, og regner med at Anthon er leier på vestre Brevik, Ole er husmann u Rønnild, og Thorvald er arbeider på Ekelund, Moss landsogn.NB! Opplysningene her må kun tas som indikasjoner! Du må sjekke mot originalene i kirkebok!Lykke til med videre arbeid!Mvh Jarleif

Gjest Solveig Martinsen

Jarleif! Mange takk for at du har brukt tid på dette. I går kveld fant jeg søsknene til Julius på (FS). Men det er allikevel fint å få sammenliknet med opplysningene i bygdeboka. Har også sett Jacob G i FT 1865 født i Hobøl. Gikk inn i skannede kirkebøker, men klarte ikke å tyde at faren Gunder bodde på Sulebru. Satt lenge og studerte på det navnet. Hadde tenkt til å ta fram det jeg lærte av gotisk på nordisk på Blindern i sin tid, for å tyde dette ordet. Men du har spart meg for tidsarbeid igjen.Resten av barna til Jacob har jeg ikke hatt tid til å se etter ennå. Tusen takk for tipsene. Ja, hvis dette er riktig Jacob fra Hobøl så har han langt over et fotball-lag med barn, med to forskjellige kvinner. Det er ikke rart at moren til Julius døde etter 11 barnefødsler.Selvfølgelig må alt dette sjekkes med andre kilder, men det er noe å gå etter. Og på Julius var jeg blank, bortsett fra hva våre gamle fortellere i familien har fortalt.Men tusen takk igjen, jeg kommer nok til å bruke mer tid på Julius sine søsken enn anene hans. Noen av dem havnet i Xiania. Det er jeg sikker på.Driver slektsthistorie i bredden, og prøver å sette disse menneskene inn i samfunnet slik det var den gang. Og det tar tid. Men for meg og min nålevende slekt er det mer givende enn en haug med fremmede navn bakover i tid. (Har det også, fordi jeg ikke fikk noe rundt dem. Men de man kan skrive en kort fattet livshistorie til og sette inn i det samfunnet de levde i fanger mest, uansett om de var fattige, rike, små eller store.) Mange takk for hjelpenMvh Solveig

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg har tilgang til Ås gårdshistorie, og kan gjøre oppslag der vedr Janna hvis du har behov for det. I så fall vil det være tjenlig med noen flere ledetråder, område, gårdsnavn mv. Ser ellers at Julie J i 1900 bor sammen med Janna og mann i Xania - og at mannen har fått det noe underlige etternavnet 'Alm,n'..Mvh Jarleif

Gjest Solveig Martinsen

Hei Jarleif! Takk for at du hjelper meg. Jeg har veldig lite å gå på, når det gjelder Janna og Karl Almen i Ås. Det eneste jeg vet, er at de jobbet ved et tegleverk i Ås før de kjøpte denne gården. Da bodde de en periode i et 'arbeidersamfunn', og de hadde en datter som het Sigrid.Min far som er født i 1920, fortalte at han var på besøk der ved tegleverket, før han begynte på skolen. Men da han ble skolegutt i 1926 (begynte litt tidlig) hadde Janna og Karl gård. Janna hadde tatt til seg moren Julie. Julie døde i 1928, for da var min far der i begravelse sammen med sine foreldre og søster. Og min far husker alle de sorte sørgeflorene som hang på bilder, og vegger. Det var litt skremmende.Dette er lite å gå etter i en bygdebok. Og Janna og Karl Almen må ha vært oppe i årene da de kjøpte gård. Men de hadde den helt til de ikk var mer. Min far døde for 2 år siden og vi snakket om dette i Ås, men han hadde ikke noe navn på den gården. Hans søster døde i fjor. Så jeg har ingen flere å spørre.Hilsen Solveig

Gjest Jarleif Nordheim

Hei,Det har vært flere teglverk i Ås, men de fleste relativt små. Ut fra tidsperioden vi her snakker omm, og at det var egne arbeiderboliger, kan dette neppe ha vært annet enn Holstad teglverk (Holstad-taksteinen har fortsatt godt ord på seg!). Dette var en stor bedrift og som holdt det gående til midt på 30-tallet. Bedriften er bl.a. kjent en stor arbeidskonflikt med bruk av væpnet politi. Bedriften og historien er omtalt i årboka for 2001 av 'Follominne' - årboka til Follo historielag. Denne kan du låne inn på biblioteket.Ellers vil jeg tro at Ås-kjennere vil respondere hvis du legger ut en konkret etterlysning på forumet her etter familien 'Almen' på Ås. Lykke til videre!Mvh Jarleif

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, Jeg var tilfeldigvis inne og kikket på skannet kirkebok for Ås fram til ca 1918 her på digitalarkivet. Der ser en i hvertfall 4 konfirmanter/barn av Carl og Janna. Bosted er oppgitt, men det er ikke noe gårdsnavn så vidt jeg kan se. Mulig de dermed kjøpte gårdsbruk etter den tid.Ellers: Hvis du skal jobbe mer mot Hobøl, så vær obs på at Hogne Holst har avskrifter på nettet av det meste av kirkebøkene. Jeg har sjekket at plassen Sulebru lå under gården Riggesem (ulike stavemåter til ulike tider). Ved 1801-tellingen er det her angitt en husmann med navn Gund Gulbrandsen, men de små barne heter Gundersen... En god kandidat for far til Jacob.Mvh Jarleif

• 3 uker senere...
Gjest Jarleif Nordheim

Julie skrev seg 'Jacobsen' i 1900, men ingen med dette navn er notert død i kirkebøkene for Ås i 1928 (eller årene før/etter). Tok hun et annet etternavn etter hvert?Har ellers noe opplysninger vedr Almén-barna på Ås fra Ås lokalhistoriske arkiv. Kan sende over det via e-post. Min adr er 'fornavn.etternavn@c2i.net'Mvh Jarleif

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.