Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36298] Hva er grensen på hva man legger ut?

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

En god, generell, regel er å ikke distribuere opplysninger om nålevende personer uten å ha innhentet tillatelse til det. Man bør være spesielt varsom når det gjelder internett, siden informasjonen blir ekstra lett tilgjengelig.Forøvrig bør man holde seg til de samme regler som brukes av Arkivverket når det gjelder kirkebøker + den sunne fornuft. Selv om opplysninger er offentlig tilgjengelige på Statsarkivet, kan det være nære slektninger (barn eller gjenlevende ektefeller) som kan blir støtt av at selvmord, utenomekteskapelige forbindelser eller adopsjoner offentliggjøres på internett.Mvh Geir

Gjest Frank Johansen

Ang. 'nylig' døde personer, så må det være greit å publisere standardopplysninger som fødsels- og dødssted og datoer, samt andre 'normale' (i mangel på et bedre ord) opplysninger (næringsvei, bopel, etc). Men dødsårsak, kriminelle handlinger, 'ukjente' adopsjoner, 'ukjente' utenomekteskapelige forhold, etc., bør man nok vente med til i hvert fall vedkommendes barn er 'ute or soga'.

Gjest Per Torgersen

For noen dager siden la jeg ut tema 36078 (Lenke) angående publisering av kriminelle forhold. Innlegg (2) og (3) er av den art at de like gjerne kunne ha vært svar i mitt tema. Håper på flere svar, både i dette og i temaet jeg startet.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.