Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36308] DTD på nett

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Igjen, takk.Uten en DTD validerer vet man aldrig om det man kan plukke ut av PDFen blir riktig og da er det greit å ha fasiten på nett.Eneste problemet er at IE ikke vil lagre hele DTD fila uten litt hokus pokus. Man må lagre det som lenka peker til som fil, og ikke dokumentet.Da har jeg en automatisk generert KyrreML fil med døpte som validerer mot DTDen uten feil.

Gjest Lars Nygaard

Det er en viktig ting å merke seg med DTD-filen: En slik fil kan ikke inneholde norske tegn, heller ikke i kommentarene! I kommentaren til elementet 'rolle' i DTD-filen står det at lovlige verdier bl.a. er 'heimedoeypar', 'daapsvitne' osv. Det er ikke meningen at rollebetegnelsene skal se slik ut i de KyrreML-filene (datafilene) som produseres. Der skal norske tegn brukes, 'heimedøypar' osv. Men altså ikke i DTD-filen, som kun skal brukes maskinelt til parsing og validering.

Gjest Anette Skogseth Clausen

Geir Thorud: Jeg opplever ingen problemer med nedlasting av dtd-filen i noen av nettleserne mine. Hvorfor skal ikke IE lagre hele filen? Kanskje du bør oppgradere IE eller prøve Firefox eller andre nettlesere?Jeg bruker høyreklikk-funksjonen og sålenge jeg passer på å endre lagringsformatet fra xml til dtd så går det helt greit.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.