Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36320] Leter etter anene og 1.ste kona til Johan Petter Ruud fra Helgøya i Mjøsa HE

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Leter etter anene til Johan Petter Ruud f.24/2-1888. Han skal ha bodd på Helgøya i Mjøsa, i Ringsaker (tidligere Næs kommune) i Hedmark. Faren skal ha hett Gunnar. Kanskje er det denne Gunder som finnes i 1865 tellinga for Næs? LenkeJohan Petter var gift 2 ganger. Annen gang med Jenny Kjålgård f. 16/1-1898 i Asker. Far til Jenny kom fra Øyer i Opland. Hvet ikke hvem første kona til Johan Petter var, men de skal ha hatt to eller tre barn sammen.Mvh. Jan Kåre Larsen

Gjest Iver Mosvold
Gjest Iver Mosvold

FS-opplysninger:FAR: Gunnar Johansen, ble døpt 20 nov 1859 på Nes H med Johan Torstensen og Anne Gunnarsd. som foreldre.MOR: Helga Pedersdatter, ble døpt 21. mai 1861 på Nes H med Peder Bredesen og Lovise Hansd. som foreldre.IM

Gjest Steinar Gundersen

Fra Nes Bygdebok andre bind del 1 side 471 under gården Heggen på Helgøya:Som barn nr 3 (av 4) av Peder Bredesen Heggen (f 1831-d 1914) og Lovise Hansdatter Horn (f 1829 – d 1902): Helga født 1861 gift 1887 med Gunnar Johansen RuudMye stoff videre om Helgas forfedre men ingenting mer om Helga Fra Nes Bygdebok andre bind del 1 side 244 under gården Åsen på Helgøya:Som barn nr 1 (av 2) av Johan Torstensen Ruud født 1833 i Trøgstad (lærer på Evenrud og seinere kirkesanger) og Anne Gundersdatter født ca 1841 – død før 1865:Gunder født 1859, var hos faren på Evenrud i 1865.Etterat Anne døde bodde Johan Ruud på Evenrud noen år etter at han giftet seg igjen. Han kjøpte Danmark på Helgøya i 1890 og flyttet dit.Det står noe i boka om Johan under under Evenrud m/Raknerudrønningen på Helgøya (side 621) og under Danmark på Helgøya (side 587). Johan giftet seg for andre gang 1869 med Johanne Andreasdatter Røberg (f 1832 Vardal – d 1907 Kristiania) og fikk 4 barn til. Ikke funnet mere om Gunder.Hilsen Steinar

• 5 uker senere...
Gjest Olav Helge Angell

Eg kan ikkje svare på det siste spørsmålet ditt, men eg kan skissere litt meir om anane til Helga Pedersdtr på hennar farsside. Om faren var han som er nemnt i eit tidlegare innlegg, var nok dennes farfar den Peder Bredesen Heggen som var født på Lunde på Ringsaker i 1761 og døydde på Heggen i 1824. Han var gift med Anne Frantsdtr Eeg (frå Avlangrud). Foreldra til Peder var Brede Pedersen og Anne Andersdtr som budde i Lodvika/Heggen. I bygdeboka for Nes (bd.2 del 1, s.470) vert det spekulert på om Anne var frå Tofsrød i Løten. Det var ho ikkje. Ho kom frå Lunde på Ringsaker og var dotter til Anders Børresen Lunde/Flisaker og Inger Jørgensdtr frå Dalby. Anders var frå Busvoll (og på den måten etterkomar etter Brattfolk i Gudbrandsdalen) og farfar til Inger var Jørgen Mogensen Leene.Farfar til Peder Bredesen Heggen d.e., Peder Hansen, var gardsstyrar på Skredshol på Ringsaker under general Caspar Christopher Brockenhuus som eigde både Hovinsholmen, Skredshol og Tjerne på slutten av 1600-talet og byrjinga av 1700-talet. Peder Hansen kjøpte Skredshol på auksjon i 1720 då buet etter Caspar vart selt. Rykte (m.a. i min familie) vil ha det til at Peder Hansen sjølv var uekte son til Caspar, men det er vanskeleg å finna opplysningar som kan dokumentere det. Eg har arbeidd noko med saka.

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk for interessante opplysninger Olav. Jeg har noe av dette fra før, da jeg har lånt Nes bygdebok bind II, del I. Jeg åpner ny debatt om anene til Anne Frantdtr Eeg.Mvh Jan Kåre

Gjest Jan Kåre Larsen

Til Olav Helge Angell; Jeg kunne tenkt meg å hatt en lenke fra denne slekta på Hedmark til slekten Angell, hvis den går tilbake til handelsslekta Angell som hadde tilhold i Trondheim. Du kan i tilfelle interesse sende meg en privat mail på adr: jank etterfulgt av lars i ett ord krøllalfa punktum noMvh. Jan Kåre Larsen

Gjest Olav Helge Angell

Det er nok ikkje noko samband mellom slekta Angell og slekta på Helgøya og Ringsaker det eg veit, når vi held oss til anegalleriet. For meg viser den fyrste viser til farssida, den andre til morssida.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.