Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36341] Savner mulighet for å 'Velge alle'

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vet ikke om dette har vært oppe tidligere, men jeg savner og ønsker meg en 'velg alle'-luke jeg kan huke av, eller knapp jeg kan trykke på, når jeg faktisk vil søke på alle som begynner på 'Mart' eller inneholder 'risti', istedet for da å huke av mengder av alternativ.Finnes det mulighet for dette på Digitalarkivets platform?

Gjest Jan Oldervoll

Eg går ut frå det er landsomfaatande søk du snkkar om. Eg tør for tida ikkje tilby ei slik teneste; den vil rtt og slett vera for ressurskrevjande. Men no arbeidar me med ein ny versjon av landsomfattande søk. Ein skla ikkje utelukka at ein kan få ta med alle Børja på, men knapt innheld. Men før eg kan sei det for sikkert må eg føreta nokre effektivitetsmålingar.

Takk for at du vurderer forslaget!Det gjelder forsåvidt alle søk, når jeg står i eksempelvis 1801 for Sund også, og vil søke på 'byrjar på - vis' Ma, for eksempel, så kommer det opp en rekke. Selvsagt enklere her å huke av, enn i landsomfattende, men hadde jeg kunne velge alle er jeg akkurat lat (eller praktisk) nok til det!Jeg skjønner at 'innholds-søk' kan være for ressurskrevende.

Gjest Jan Oldervoll

Bortsett frå at når du står i ein database, t.d. Sund 1801, treng du ikkje kryssa av. Der har du Børjar på og Børjar på (vis) og Inneheld og Inneheld (vis). Brukar du vala uten vis får du med alle, eller sagt på ein annan måte, systemet kryssar av alle for deg.

Sant nok. Det er selvsagt en mulighet. Jeg ser det likevel som en fordel å kunne velge alle, og så fjerne de uaktuelle, der det er færrest av dem, og flest aktuelle - for eksempel. I gitt forslag over, ville jeg da kunnet fjerne Magne, Mathis og Mads, men beholde alle kvinnenavn som begynner på Ma, for eksempel, istedet for å velge alle 'byrjar på' og sortere blant de 428 som da kommer opp.Men jeg skal ikke mase om dette. I min 'søkemetode' hadde det vært praktisk - men det kan jo være det blir problematisk for systemet, og da er det jo ikke ideelt for noen!

Ja, takk. Mulighetene er flere, dette var bare ett eksempel, men jeg har tenkt på det mang en gang, spesielt i landsomfattende søk, og fikk til slutt knotet ned forslaget, bare. Jeg drømmer om en 'velg alle'-mulighet i tillegg, jeg. :-)

Gjest Jan Oldervoll

Mitt problem er at eg er skeptisk til å leggja til ressurskrevjande funksjonar eg vit kjem til å bli mykje brukt. All avkryssing tilhøyrer den kategorien. I tillegg ville folk koma til å få seg overraskelsar fordi det er grenser for kor mange kryss det i det heile kan vera. Det kontrollerer ikkje eg. Netlesaren din sender berre frå seg ei viss mengde kryss og talet er ikkje konstant, så eg kan ikkje fortelja deg kor mange. Resten forsvinn berre i den store korga. Så om du fekk opp 123 namn, fekk dei automatisk avkryss, tok bort tre så ville programmet mitt ikkje oppfatta alle kryssa dine, men heller ikkje vita at det var kryss fleire. Dermed vart du lurt.

Gjest Anette Skogseth Clausen

Husk også å utnytte alle søkefunksjonene Jan Oldervoll har lagt inn! Det kan kanskje gjøre behovet for en generell avkryssingsboks mindre.% med et lite utvalg bokstaver etter seg og kriteriet satt til inneheld vil gi deg alle navn med kombinasjoner av disse bokstavene, eksempelvis %rst[fp] vil gi de fleste treff på tenkelige varianter av Kristoffer.Setter du kriteriet til alle termar og skriver mar-mau får du listet alle navn som begynner på mar, mas og mat.Bare for å nevne mine favoritter. Ellers har du jo de vanlige trunkeringsfunksjonene med ? og * og firkantklammene.

Mulighetene er mange, åpenbart, takk for flere tips! 'Velg alle' var en enkel løsning, som jeg savner.En del av de andre krever mer inngående kjennskap; det er litt å sette seg inn i, som kanhende fremstår som enkelt for dem som kan det, men mer omfattende for oss 'utenforstående'.

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er ikke bare på hjelpesidene for landsomfattende søk i de ulike folketellingene dette står beskrevet. Klikker du på Hjelp-lenken på den nedre mørkeblå linjen kommer du til en tekst som viser hvordan en kan søke i en database, både hurtigsøk og normalsøk i en to-nivå-database er beskrevet. Nederst i teksten finner en forklaring til de ulike søkekriteriene og der er også de avanserte søkemetodene (% ? * osv.) forklart.På framsiden vår, i den grå menyen til venstre vil en også finne en lenke 'Nybyrjar i Digitalarkivet' hvor vi legger ut hjelpetekster og lenker til nyttige debatter eller annet: Lenke

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.