Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36422] Ole, Kari og Paul Hansen fra Dovre. Hvem var de?

Recommended Posts

Gjest Vivian Jakobsen

Søsknene Ole f 1852, Kari f 1856 og Paul f 1860 Hanssen fra (Dombås?) Dovre flyttet før 1875 nordover til Espenes i Tranøy (dagens Dyrøy). I bygdeboka for Dyrøy er faren deres oppgitt å være husmann HANS PEDERSEN. Famiien forteller at det var søsken igjen på Dombås.På familysearch sider for Dovre finner vi: Kari Hansdtr f 21 des 1856, døpt 8 febr 1857 Paul Hanssen f 19 mai 1860, døpt 1 jul 1860 Hans Hanssen f 12 des 1862, døpt 16 mai 1863 Deres foreldre er oppgitt å være HANS PAULSEN og MARIT OLSDATTER.I 1865-tellinga er ikke familien samlet. Marit Olsdatter, enke, bor sammen med sønnene Ole og Hans på Bergejordet: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60511&gardpostnr=41&personpostnr=230&merk=230#ovre>LenkeJeg tror dette er Kari: LenkeOg at dette er Paul:

Gjest Lisa Morken

Hei ! Ser ut som faren het Paulsen, ikke Pedersen. Her er Hans i FT1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00511&gardpostnr=16&personpostnr=108&merk=108#ovre>LenkeHer er en nyttig link: http://www.arkivnett.ol.no/dbsok/nkb.asp Vær oppmerksom på at før 1861 var Dovre under Lesja prestegjeld. Her er dåpen til Ole: Lenke Kari: Lenke Paul: Lenke Hans: Lenke Her er vielsen til foreldrene : Lenke Begravelsen til Hans: Lenke Vielsen til Hans Paulsens foreldre: Lenke Dåpen til Hans Paulsen: Lenke Vielsen til Marit Olsdtrs foreldre: Lenke Dåpen til Marit Olsdtr.: Lenke Dåpen til Marit Olsdtrs. far: Lenke Dåpen til Marit Olsdtrs. mor:

Gjest Vivian Jakobsen

Tusen takk, Harald og Lisa! Det var mye og verdifull informasjon for meg!Jeg ser på vielsen for Hans Paulsen og Marith Olsdatter i 1849. Da er hans sivilstand oppgitt å være UK. Hva betyr det? Det står at hennes fødested er LHS. Hva kan den forkortelsen stå for? På en av de andre lenkene står det at hun v født på Orderløkken.Mvh Vivian

Gjest Vivian Jakobsen

Hei!Ja, det virker jo logisk:)Takk!Jeg prøver nå å finne ut mer om Hans Paulsen sine foreldre. De, Paul Eriksen og Ingri Larsdatter, giftet seg i 1816 og på henne står plassen ULLEKLEV opplyst og på han står det GRAABERGET.Mvh Vivian

Gjest Vivian Jakobsen

Jeg har ikke tilgang på bygdebøkene her, men jeg skal prøve å fa tak i dem, Harald. Det står sikkert mye interessant der! Ser at du skriver gårdsnavnet som en del av navnet til Ingrid. Brukte ho det, eller er det kanskje normal praksis der sør å bruke gårdsnavnet til etternavn i tillegg til det patronyme navnet?Ser på FT der Poul Ericsen er 10 år. Der er jo også farfar og farmor hans oppført som føderaadsmann/kvinne!Tusen takk for all hjelpa!!!Vivian

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.