Gå til innhold
Arkivverket

[#36486] Borge i Østf. Aslack Thoresen 1721-1763 Kjelsaas


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Aslack Thoresen (1721-1763) bor som gift på gården Kjelsaas i Borge/Thorsnes. Han giftet seg i Glemmen 21 mars 1744 med Birthe Ericksd.(kilde: FS)Har ikke fått sjekket dette,så jeg vet ikke hvor hun kom ifra.Han er trolig sønn av Thore Aslacksen og Joni Halvorsd.Kjelsaas,hun døde 1743 ' Thorer Aslacksens enke 60 år '.Har funnet 8 barn av Aslack og Berthe(Birthe) døpt i Holm kirke 1) Jens f.1748, 2) Erika f.1751, 3) Jens f.1753 4) Karen f.1756, 5)*Thore f.1757, 6+7) Erik og Oleana f.1760, 8) Anna f.1762.Tar med noen faddere: Weel: Kirsten,Pernille, Lars, Peder,Iver og Niels. Skallebakke: Anders og Jens. Fuglenebb: Anne. Glosli: Mari/Maren Kjelsaas: Erik Thoresen (bror ?),Mari,Christen,Marthe og Joen.Om Thore Aslacksen og Joni Halvorsdatter er Aslachs foreldre, hadde de sikkert flere barn, men hvem ? Hvor kom foreldrene ifra ?RitaAlle opplysninger er av interesse ! - *Thore født 1757 er min ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Har funnet at Aslack Thoresen fikk en bror i 1725,så da er nok foreldrene klarlagt : 1725 Torer Aslacksen og Joni Halvorsdatter Kjelsaas sønn, ERIK. Faddere : Giorgenberg, Rasmus Grestaas, Hans Skallebakke, Aaste Gloslie, Anne Gloslie og Johanne Berg.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Står desverre ikke noe om hvor Thore Aslaksen og Joni Halvorsdtr kom fra i Gårder og slekter i Torsnes og Borge B3 under Kjelsås. det som står er følgende Thore Aslaksen var gift med Joni Halvorsdtr (Ca 1683 -1743 på Kjelsås, begravd 25-08) De var på Nordre Kjelsås senest fra 1712. Antagelig døde Tore omkring 1744, idet han nevnes som oppsitter på 1/2 pund i 1743, mens sønnen overtar bygselen i 1744. Barn: Aslak Erik (22-07-1725), fadder i 1748, på Thorsø 1751)Det står heller ikke her noe om hvem kona til Aslak er, ettersom trolovelsen ikke er oppført i kirkeboka for Borge. Barna stemmer med det du hadde. Erika er nevnt som fadder Erika Øverbekk i 1787. Erik f 1760 er antagelig død 22-06-1760 Oleana død 11-05-1764 Anna d 1767, begravd 05-04. jens f 1753 gift med Johanne Ottersdtr, står mer om dem i Bind 2 s 271. Thore gift 29-12-1784 med Anne Pedersdtr Holm. Han fikk tvillingene Svend og Sophie utenfor ekteskap med Anne Svendsdtr Askedalen 5-04-1780. Var på Ørbekk under Thorsø.Fant ikke noen umiddelbar tilknytning mot Veel, men så at det var en oppsitter Lars med kone Kirsten som kan være de du nevner som faddere, men dette var nabogårder så det kan like gjerne være årsak til at de brukes som faddere.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei og takk Anne !Det er synd at det ikke flere opplysninger i ' Gårder og slekter i Borge'Jeg har studert tvillinger, ( arvelig ?) og faddere , jeg prøver det meste for å komme videre. Thore Aslacksen fikk tvillingene Svend og Sophie i 1780. Hans foreldre Aslack og Berthe fikk tvillingene Erik og Oleane i 1760. Om Aslack sine foreldre fikk tvillinger vet jeg ikke. Aslack Kjelsaas var 1ste fadder til tvillingene til Christen Christensen og Torene Struten i 1760.Fadderen Jens fra Skallebakke som ' mine ' har,og hans kone Gundhild fikk tvillingene Lars og Kari i 1730.' Min fadder ' Anne Gloslie var fadder her også. Anders Gregersen og Eli/Elen Christensd. Skalle fikk tvillingene Gunner og Hans i 1727. Da var Hans Skallebakke og Gundhild Skallebakke faddere.Så hvem er Hans Skallebakke? Jens Andersen og Gundhild Larsdatter tror jeg er identisk med paret på Skallebakke, men jeg vet ikke noe om dem. Anne Gloslie hvem er hun.Dette ble mye rart, men.. Kanskje gårdshistoriebøkene fra Borge har noen svar. Jeg får bestille dem.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.