Gå til innhold
Arkivverket

[#36583] Signe Jonsd. Fjone g.m. Gunnar Tarjeison Lønnegrav - hennes foreldre


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Signe Jonsd. Fjone (1786-1840) fra Nissedal skal ifølge flere kilder, både private og på internett, være datter av Jon Rasmusson Fjone (1728-1789) og Birgit Høyesd. Haatveit (ca. 1753-1826.) Hun ble dermed etterkommer etter bl.a. den etterhvert eldgamle lensmannen Høye Aasmundson (1699-1801.) LenkeMen ifølge FamilySearch/C425771 kan jeg ikke forstå annet enn at hun var datter etter en Jon Olson i hans første ekteskap. Jon Olson ble gift med Birgit Høyesdatter på Fjone etter at hun var blitt enke etter Jon Rasmusson.Signe Jonsdatter ser altså ut til å være 'innflytter' på Fjone.Jon Olson hadde to barn i første ekteskap (Ole + Signe) mens Birgit (og Jon Rasmusson) hadde tre barn (Sigri, Torborg og Rasmus.) I felles ekteskap hadde Jon Olson og Birgit barna Åshild og Jon.Det er nå ihvertfall det jeg er kommet til. Men det stemmer altså ikke helt med alle fasitene. Derfor lurer jeg på om det er noen som kan gi meg en kvalifisert veiledning i dette materialet? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for tilbakemelding, Berit. De to første har vi begge to, men ndg. (4) tror jeg vi er på tryggere grunn her LenkeDet artige med dette mann-og kvinnetallet er at familien i 1782 hadd ei datter, Signe, som bare var fjorten dager gammel.Da er det straks flere muligheter. Hun kan være død ung, men uansett er det lite sannsynlig at Jon Olsen oppkalte sin egen datter etter henne.Eller hun var reist hjemmefra i 1801. Men ville hun ikke da ha vært registrert under familien på Fjone, men med annen bopæl lagt til i egen rubrikk? Eller forekommer det bare i seinere folketellinger?Kanskje det står noe oppklarende i Nissedal bygdesoge. Men den har jeg ikke tilgang til her jeg sitter. Kanskje andre har den innen rekkevidde?Jakta fortsetter. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Frå Nissedal bygdebok:s.690 Jon Rasmusson Fjone (1728-1789) g.1. med Sigrid Leivsdtr. (ca 1729-1779), ikkje kjende barn. g.2 1780 med Birgit Høyesdtr Fjone. Barn: Sigrid f.1780 g.1802 med Knut Nilsson Grimstveit Signe f.1782 g.1805 med Gunnar Tarjeison Lønnegraf Torbjørg f.1785 g.1814 med Ådne Torgeirson Foldsæ Rasmus f.1787 g.1811 med Ragnhild Jonsdtr RoholdtAt Høye Åsmundson var lensmann tvilar eg sterkt på, derimot var Jon Rasmusson lensmann 'nokre år' iflg. bygdeboka.s.99 Jon Olavson Tveit, Tørdal (ca 1755-1837) g.1. med Åshild Pålsdtr Grovum (1756-1790) Barn: Olav f.1786 Signe f.1788 g.1805 med Gunnar Pålson Tveits.624 Jon Olavson g.2 1793 med enke Birgit Høyesdtr.(død 1826) Barn: Åshild f.1793 d.ugift 1817 Gro f.1795 død lita Jon f.1798 g.1823 med Eldri Tellevsdtr OnstadHelsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Aslak: Dette med at Høye Åsmundson var lensmann, har jeg ikke sugd av eget bryst, for å si det sånn. Ser at han i 1782 var bonde på Dale LenkeDale ligger vel også i Nissedal, så kanskje det står noe om den i bygdeboka di også? Det er jo lov å håpe... Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Eg finn ikkje Høye nevnt på Dale i bygdeboka. Kansje var han innerst eller husmann under garden.Det som er nevnt om han er under Fjone, i samband med dottera Birgit.Nissedal s.691: 'Birgit Høyesdtr. var dotter til Høye Åsmundson gift med ei Torbjørg f 1714, d 1788. Høye var f 1699, d 1801. Han vart såleis 102 år. Presten finn alderen rimleg etter dei data han fekk. Det ser ut til at Høye har vore bruksmann fleire stader m.a. på Håtveit og Tveit. I 1801 er han kalla 'almisselem'. Då dottera blei gift til Fjone, budde han der. Høye og kona var nok innflyttarar. Me veit ikkje kvar dei kom frå.Dei hadde og borna: Eldri Høyesdtr. g.1. 1775 m Gunstein Kjetilson Dyrås, g.2. 1780 m Andres Tronson Felle.Ragnhild Høyesdtr. g.1780 m Knut Pålson 'Fjone'.'Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for tilbakemeldingen, Aslak. Alderen tatt i betraktning, hørest kanskje innerst mest sannsynlig ut?Fint at du også fikk med at han og kona var innflyttere. Da slipper vi ihvertfall å lete i Nissedal og bygdene omkring. Kanskje navnet Høye dukker opp i en eller annen sammenheng, en gang.Ved din hjelp har jeg nå fått satt disse personene på plass. Håper jeg. Takk igjen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.