Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Torgeir Kvalvaag

[#36636] Roaldstad/Vrålstad i Tørdal

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

1. I bygdesoga for Drangedal med Tørdal skriver Olav Sannes under Vrålstad (s. 691) at Torbjørn Hallvardson hadde ei datter som het Agnes. Hun 'maa so seinare ha blitt g.m. Jørgen Torvildson.'Men er det riktig? Et annet sted har jeg lest at Agnes var kona til Torbjørn og at det var deres datter Liv som ble gift med Jørgen.Kan noen fortelle meg hva som er korrekt?2. Sannes antyder (s.578) at det er en slektssammenheng mellom folket på Roaldstad og folket på Solberg. Hvor - i hvilket ledd og mellom hvilke personer er det i så fall en slik forbindelse?Sannes skriver jo også om Halvard Graatopp på Roaldstad. Bygda Tørdal skal jo ha navnet sitt etter kona Turid, som Sannes kaller henne. Men selv etter å ha lest tema #10822 lever jeg i håpet om at han har rett når det gjelder mye annet...Hilsen Torgeir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.