Gå til innhold
Arkivverket

[#36669] Anders Olson Marheim og Petra Marie Jensen - vigde Harstad 1919 - dato?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Lærarane Anders Olson Marheim, fødd i Hafslo i Sogn 31.3.1887, og Petra Marie Jensen, fødd i Evenes (Ofoten) 10.8.1889, skal ha møtt kvarandre då dei båe kom som nyutdanna lærarar til Harstad og skal ha gift seg der kring 1919. Eldste son var fødd i Harstad 2.12.1920.Er det nokon som sit med filmane av kyrkje- eller klokkarbøker for Harstad og som gjera eit oppslag for meg? Eg skulle likt og visst den nøyaktige vigselsdatoen deira...?Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Lars!Jeg sitter med ei bok om Norske Skulefolk utgitt 1934, men jeg finner hverken Anders eller Petra omtalt der. Derimot fant jeg bror til Anders, nemlig Per Marheim, som også var lærer. Du har kanskje oversikt over han, men jeg skriver ned det som står om han.Marheim, Per, lærer, Gulskogen, Vestfold, f.7.juni 1879 i Hafslo, Sogn. Foreldre: Tømmermann Ole P. Marheim og Mette.Eks. Elverum lærerskole 1900. Har gjennomgått en rekke kurser, som sløydkurser, naturfagkurser og alm. lærerkurser. Lærer Sønju skole, Øvre Eiker, 1901-10. Annenlærer Hokksund skole 1910-14. Førstelærer ved samme skole og i samme komm. 1914-20. Rødskog folkeskole, Strømsgodset, 1920 - .Form. i ungdomsforbundet St.Olav i 1905. Form. flere år i Øvre Eiker og i Skoger lærerlag. Lærernes repr. i skolestyret i 4 år. Medl. av ligningsnevnden og form. i Øvre Eikers provianteringsråd. Form. i Hokksund handelslag i flere år.Gift 1903 med Julie Fogderud. Foreldre: Bonde Torger Fogderud og Anne Brath. 1 sønn, 5 døtre. Stipendium til Danmark 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Mathisen

Kirkebøker for Trondenes (Harstad) går bare til 1918, men lysningprotokoller fortsetter. Jeg finner ingen lysning for paret. Atakelig er de IKKE gift i Trondenes, men snarere i Ofoten prestegjeld hvor bruden var fra. Fødselsregister fra 1920 (da Dagfinn ble født) vise at Petra Marie Jensen var født på Liland i Ofoten prg. og at paret var gift i 1919. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.