Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

[#36706] Jan Bruus +/- 1700 Bergen/Stavanger

Recommended Posts

I mitt tre har jeg en Margrethe Jansdtr. Bruus, som i 1755 gifter seg i Bremanger med Halvor Ols. Nesje [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KINNVI&gardpostnr=885&merk=885#ovre>LenkeOm samme ektepar skriver Austevoll Gard og Ætt som følger, s. 529, nr. 60: Halvor Kolbenshavn gift med Margrethe Bruus, Kolbenshavn 1725-1804. Deres sønn Paul Qvale Halvorsen omtales som skipper fra Roth ved Stavanger, men han er også født i Bremanger.Hvem var hennes far? Og hvor?Jeg har sett denne: LenkeMen jeg har ikke funnet henne døpt i Bergen, ei heller andre barn av Jan Bruus døpt her. En Henrich Bruus døper mange barn i Bergen, noe yngre enn Margrethe. Disse er åpenbart i slekt, opptrer som faddere for hverandres barn og 'reiser sammen' fra Bergen til handelssteder på Vestlandet - Smørhamn, Bremanger, Kolbenshavn, Austevoll.Etterslekten etter Margrethe har vi god rede på, se blant annet dette innlegget:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det gjort oppslag ved dødsfall og skifte etter Jan Brus, som begraves Feb 15 1735 DK, Bergen.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 6.2.2006: Det er holdt skifte 9. mars 1735. Han hadde borgerskap 27. april 1730 og holdt vertshus og bryggeri. Han hadde tidligere vært handelsbetjent i Talvig i Finnmark. Han var gift i Talvig 11. juli 1723 med Anne Andersdatter Filanius, prestens datter. I Talvig fikk de barna Anders Filian i 1724 og Margrethe i 1725, i Bergen Marthe i 1727, Peter i 1728, Andreas Filanius i 1730, og et barn ble gravlagt i 1733, 1 dag gammel.Så fant jeg skifte etter Anders Lars. Filianus: Lenke Der er Jan Brus nevnt. Kan noen hjelpe meg å tyde hva som står der om ham og konen Anne Andersdatter Filianus?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest terje e skrolsvik

Hei Heidi. Du finner de tre barnene døpt i Bergen i DK på de resp.datoer du nevner. Han står som Johan Brus/Bruus og Anna Andersdatter. Mener å ha lest om brødrene Henrik,Peter og Jan/Johan som tjente store penger på bl annet hvalfangst i nord. I grove trekk står det vel: Copie af skifte forretninen etter sal Hr Anders Larsen Filian.Jens Troelsen Krog provst over vestFindmarken og sognepræst til Kielvik Hr Peder Harboe pastor til Hamerfest,hr Melchior Tybring Pastor til Loppen og Hasvig, gjøre vitterligt at anno 1723 d. 20 juli var vi forsamlede i Alten i Talvig i VestFindmarken for at holde lovmessigt skifte og deling etter den fordum ærverd. og belærde nu sal. mand Hr Anders Lartzon Filianus,mellom hans etterladte hustru Marthe Olsdat og trende børn,søn nefnl. Lars Andersøn Filian,gml 28 aar og 2 døtre .Den ældste Anna Andersdat Filian som siden hendes sal faders død er gift med velagtbare Sr Johan Brus,den anden Golla Filian lever og tilsagt Sr Christen And som og var tilstede........ saa ... enchens Lauverge høyachtbare Sign Peder And.... osv. Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk, Terje, for at du tok deg tid til å lese for meg! Hjertelig!Utrolig at jeg ikke har tenkt tanken på at Jan og Johan var samme mannen. Gjerne fordi jeg har lett og lett etter Margrethes dåp, og ikke funnet den - naturlig nok, siden hun var døpt i Finnmark og verken Bergen eller Stavanger som jo var utgangspunktet mitt.Jeg leter og leter etter opphavet til Jan, Henrik og Peter. Gi gjerne en lyd om du kommer over kilden til hvalfangsthistorien igjen, eller annet Bruus-materiale!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Rindedal

Anna gifter seg igjen 1738 i dk med hanskemaker Jan Christian Steenbrecher og får en sønn som døpes Jan Bruus 1739.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive