Gå til innhold
Arkivverket

[#36782] Mette, fra Rödenes, Höland i Östfold


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Er det noen som kjenner bakgrunnen til Mette Marie Pettersdatter,hvor hun kom fra og hvem foreldrene var? Mette var f ca 1705 på Rödenes, Höland i Östfold.Hun giftet seg 24/3 1729 med Jacob Christensen i Rödenes kirke.Hun döde ca 1775 i Sör-Odal.De hadde ihvertfall en datter sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

HeiTenkte jeg bare skulle opplyse om at Jacob Christensen også ble skrevet inn med slektsnavnet Heyerdahl ved vielsen i 1729.Heyerdahl er en mye omtalt slekt, og kanskje er det allerede noen som har forsket på dette ekteparet?Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

Glemte også å understreke at Høland ikke har noe med Rødenes å gjøre i overskriften. Det er to forskjellige prestegjeld som grenset til hverandre. Men Heyerdahl-slekten har sin opprinnelse i Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Takk skal du ha, Torkel Jeg var oppmerksom på det. Det står i bygdeboka for Nes på Romerike at han 'tok navnet Heyerdahl', men ikke hvorfor. Vet du noe om bakgrunnen for dette? Uten å väre kjent i Östfold,trodde jeg at Rödenes var en del av Höland,men takk for nyttig korrektiv. Har du noen bygdeböker fra området å anbefale?Vennlig hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Kanskje det kan være verdt å sjekke 'Slekten Heyerdahl' av Henning Sollied, som omhandler svært mange personer med dette navn (men det er mulig denne er eldre enn nygdebøkene for Nes). Der nevnes en Peder Christensen Heyerdahl ca.1684-1761 i Rødenes og Sørum, som var barnebarn av Mette Botlesdatter Morsing. Jeg vet ikke om denne Peder hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Mette Morsing var datter av Rødenespresten Bottel/Bottolf Jensen Morsing, gift med farens etterfølger, Kristen Hansen Morbach. Da han døde, giftet hun seg med den avdøde mannens etterfølger, Jørgen Svendsen Chortogæus (1634-1696), også han altså sogneprest i Rødenes. Embetet ble på en måte i familien.I Prestehistorien som er lagt ut via NSF's hjemmeside Lenke heter det at Mettes andre mann het Jørgen Svendsen Faber. Men jeg mener det er snakk om den ene av de to brødrene og prestene Chortogæus fra Rakkestad i Høland.(Fabricius=smed skal visst også ha vært brukt av familien fra Rakkestad-gården.)Mettes og Jørgens ene datter Ingeborg ble gift med Christen Pedersen Høland, Jørgen Svendsens etterfølger som sogneprest i Rødenes. Deres tre sønner, Peder Jacob og Jens tok etternavnet Hejerdahl.Ingeborgs niese Mette Haagensdatter tok navnet Heyerdahl og gjorde det til det det er i dag (Hølending ble til Chortogæus som ble til Heyerdahl.) Mette og mannen Halvor Andersen f. Haneborg hadde ti barn, deriblant åtte sønner som alle tok navnet Heyerdahl etter moren. Og dermed var det gjort.Bakgrunnen til Mette Marie Pettersdatter vet jeg dessverre ikke noe om, men var jeg deg, ville jeg tatt en titt på sognepresten i Strøm (Odalen) i åra 1686-1733. Det var kanskje på den tid Peder Hejerdahl trådte inn på den odalske arena.Hva sognepresten het? Peder Jensen Holter. Så hvis du glemmer Rødenes og Petter et øyeblikk...God jakt videre.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.