Gå til innhold
Arkivverket

[#36809] Vandringsmann Peder Quvips fra Jämtland til Røros i 1636 - Kvipsdalen


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Røros Verk regner sin begynnelse fra 1644, og før den tid var det ingen bosetning å snakke om på Rørosvidda. Men etter 1644 kom det folk fra ulike kanter og slo seg ned for å arbeide for Verket. En god del kom fra Jämtland, svært mange fra Holtålen, en del sør fra Østerdalen, noen fra Nordfjord, Romsdal etc.Før Verket kom, var det bønder i Ålen f. eks som setret i Rørosområdet. Setervollene ble etter hvert overtatt av Verkets folk, og disse plassene ble matrikulert i 1688. Da får man vite hvem som hadde setrer/gårder og hvor.Du bør kanskje lese fra og med HÅDALEN i bind 3 side 110. Side 111 - Pålsdalen. Anders Pedersen Dalen var oppført der i matrikkelen av 1688. Det var først sønnen som kom til Kvipsdalen.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Olav Sæter legger ved en link i sitt innlegg nr. 12, hvor det fortelles at: `Sammen med mannen driver hun Kvipsdalen gård, en av de eldste gårdene i Hådalen - en av bygningene er fra 1640´.Jeg har lest det du henviser til Astrid under Hådalen, og jeg ser ikke bort fra at min svigerfar har bommet noe, eller tar feil når han så bastant skriver 1636.Han hadde en helt spesiell måte å skrive brev på, og hvor alt som var viktig ble understreket.At han (eller moren) kan ha bommet med 5-10 år når det gjelder familiens historie, finner jeg ikke noe rart i etter over 370 år.Men, at de har bommet med bortimot 70-100 år, finner jeg rart etter slik jeg lærte å kjenne de. De var fantastiske mennesker, men perfeksjonister på sin hals. (Ikke negativt ment)Jeg skal fortsette å lese i bøkene jeg har, men tror jeg har påtatt meg for mye innen innleveringsdato 6.januar 2007.Igjen en stor takk for hjelpen og bidrag.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor i tåka i Drøbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

(9:) Astrid, du har såvidt jeg har kunnet se ikke angitt linjen mellom Lisbet Tørresdatter (Kvips)(Dalen) (45 år i 1801) og Peders Andersen Dalen (17 år i 1701) (og hans kone Lisbet Hansdatter Koch) (som også var aner, én generasjon +/-, til hennes ektemann, hyttearbeider Anders Andersen Dalen, 47 år i 1801). Kunne du gjøre det ? (En skulle jo ellers kanskje tro at Tørres-navnet kommer fra Peder's stefar, dersom han da fikk barn med Dorthe Hansdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(9:) Petronelle Pedersdatter (Dalen) som i 1865 bor på Haugene, Røros, er f. ca. 1834, mens den Petronille Pedersdatter Kvipsdalen som skulle være søsterdatter av tømmermann i Trondheim (1865) Christen Pedersen Dahl / Kvips(Dalen) (ca.1781-et.1865) vel må være født ca. 1800/1810 (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(20:) Den omtalte 'oldemor' Petronille Pedersdatter Qvipsdalen var altså f. 8.sept. 1841. Moren må da være født rundt 1800-1820, neppe før 1795. Hun (tippoldemoren) skulle være søster av (Sigrid Undseth's oldefar) Christen Pedersen (Kvips)dalen/Dahl (ca.1781-et.1865). Det blir litt vel langt sprang her ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Per :)Petronille Pedersdatter Qvipsdalen/Dahlens mor Petronille Axelsdatter Garmager var født 2.des. 1802, dpt.12.des. 1802, d.14.juni 1886, grl.25.juni 1886, og hennes far Peder Pedersen d.y. Qvipsdalen/Dahlen var født 7.februar 1805, dpt. 17.februar 1805, d.12.nov. 1883, grl.30.nov. 1883.Sistnevntes far Peder Pedersen d.e. Qvipsdalen/Dahlen f.7.aug. 1774, d.12.juli 1858, var bror av Christen Pedersen (Qvipsdalen)Dahlen f. 1783, som igjen var Sigrid Undseths oldefar.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingebjørg Romulslie

Peder Pedersen d.e. var iflg. krkb. ikke født, men døpt 7.aug. 1774. Mor: Øllegaard Halden. Se scannede kirkebøker Røros 1774, folio 49 øverst til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(106:) Mange takk, Rigmor ! Så din svigerfar hadde såvidt jeg nå skjønner altså rotet litt med generasjonene her (tippoldemor/oldemor, osv.) (ref. innlegg #1, #6, #8, mv.), i og med at det (som jeg lurte på) nå viser seg at det er en generasjon 'ekstra' mellom Christen Pedersen (Kvips)Dalen's søsken (Peder d.e., altså ingen søster !) og Petronille. Jeg kan ikke se at dette er korrigert tidligere, før ditt innlegg #106.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Per :)Som foreldre til Lisbeth Sophia Fastesdatter Kieldsberg (1783-1869), har jeg Faste Olsen Kieldsberg (1758-1832) og Johanna Iversdatter Gullikstad (1759-1847).Lisbeths søster Lucia Fastesdatter Kieldsberg (1791-1880) gift med Mons Olsen Nergaard (1784 - før 1865) var foreldre til bl.a Iver Monsen Nergaard f.13.mars 1833, som var gift med Petronille Pedersdatter Qvipsdalen/Dahlen f.8.sept. 1841Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På oppfordring svarer jeg på et spørsmål som Per stilte i innlegg 103 (også nyttig for meg selv!):Lisbet Tørresdatter Dalen ble døpt 19/11-1755. Far: Tørres Dalen. Lisbet Tørresdatter Dalen konfirmert 1772. Lisbet Tørresdatter ble 4/5-1780 gift med Anders Andersen Dalen. (forlovere: Hans Dalen og Jens Glasmager)Lisbets foreldre Tørres Dalen og Anne Lisbet Pedersdatter ble gift 31/5-1753. (Sistnevnte datter av Peder Glasmager og født 1727. Mor: Kirsten Pedersdatter Commandant.).Tørres Pedersen 77 og Anne Lisbet 74 er å finne under Dalen i 1801.Tørres ble døpt 16/1-1724, og faren oppgis å være Peder Andersen Dalen. Anders Andersen Dalen ble døpt 16/6-1754. Far: Anders Dalen.Foreldrene Anders Pedersen Dalen og Maritte Christensdatter gift 23/4-1737.Anders Pedersen Dalen, født ca 1711, begravet 16/2-1766 55 år, var en eldre bror av Tørres Dalen født 1724.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... hvilket gjør ektefellene (1780) Lisbeth Tørresdatter Dalen (1755-) og Anders Andersen Dalen (1754-et.1778) til fetter og kusine (slik jeg hadde trodd), med Peder Andersen Dalen (c1684-1773) på Kvipsdalen som felles farfar (sønn av Anders Pedersen Kullbrenner fra Pålsdalen i Hådalen).For halvannet år siden (i innlegg #9) mente du det var en 'generasjonsforskyvning' mellom slektningene Lisbeth og Anders på Røros, Astrid, men det var det altså ikke.Tusen takk for avklaringen !Men de to Peder Qvips har vi vel ikke fått plassert slektsmessig, hverken han som var 48 år og bosatt på Dalen i 1701 (f. ca. 1652), eller han som skal ha kommet 'vandrende' dit fra Jämtland med sin hustru i 1636 ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete K. Hvidsten

Hei igjen RigmorDu nevner i ett innlegg at Kristine ble gift med Hjalmar Hagen og at de bodde i Vibesgt. Min morfar Olaf Andreassen Øverli født 1893 i Furnes ble andre gang gift med Johanne født Hagen. Hun var søster til Hjalmar Hagen og jeg har vært i flere juleselskaper med Kristine og Hjalmar til stede. Dessuten sydde Kristine klær til meg i oppveksten, så det ble flere turer i Vibesgt. Jeg har dessverre ikke noe hjelp å gi deg i denne saken, men dette var ett morsomt sammentreff. Hilsen Grete (fra Hesselberggt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Grete :)Det var en artig historie. Kristine var jo sydame, og hun sydde masse til mine barn også. (Hennes oldebarn) Hennes mann Hjalmar var død før jeg gjorde min entre i hennes hjem tidlig 1968, så han fikk jeg aldri hilst på. Jeg ble fortalt at han var veldig snill.Du skriver Hesselberggaten i din avslutning. Bodde du også i Hesselberggaten på Grünerløkka?Jeg tråkket ned mine sko de første 9 årene der.Som foreldre til Peder Andersen Qvipsdalen/Dahlen f.omkr.1682-1684, grl. 25.april 1773, har jeg Anders Pedersen (Dahlen) f.1617, d.17.juni 1699 Paalsdalen, Røros, grl.24.juni 1699 og skifte 26.mai 1700, og mor Dorethe Tronsdatter (1657-1722).Det er hele 40 års aldersforskjell! Har jeg skrevet noe feil her tro?Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Per :)Det kan sikkert være den riktige Hjalmar Hagen du har funnet der.Jeg vil bare presisere at Hjalmar Hagen ikke var far til min eks svigerfar. (Innlegg 54)Når det gjelder hva jeg skriver sist i innlegg 119, må jeg bare ta meg selv i nakken og skjerpe meg. Det var 40 års aldersforskjell mellom Anders Pedersen (Dahlen) Kullbrenner og kona Dorethe, og dette har jo vært nevnt tidligere. Punktum finale!Jeg kan ikke forstå annet enn at min eks-svigerfar må ha rotet med noen årstall.Kanskje han tenker på Peder Andersen Qvipsdalen/Dalen (1684-1773), som Peder Quips?Men, det stemmer jo heller ikke med Jämtland til Røros i 1636.Hva med far til Anders Pedersen Kullbrenner(1617-1699)? Kan han ha kalt seg Peder Quips/Kvips? (Ikke identisk med den Peder Hvizp som er 48 år i FT 1701.)Jeg blir visst ikke helt klok på dette jeg.Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor på en solskinnsdag i Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete K. Hvidsten

Hei igjen Rigmor Jeg bodde i i hjørnegården Hesselberggt./Toftesgt, på skrå over for 'din' gård. Vi har 'snakket' sammen før her i debattforumet angående Trudvang nå Toten Gjestegård og jeg mener at jeg sendte en e-post hjem til deg i den forbindelse. Johanne Hagen var født i 1911 og døde i 1998, så hun er ikke med i folketellingen for 1900 og denne Hagenfamilien er heller ikke min familie. Min mors slekt er fra Vang og Ringsaker kommune.Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg husker det nå Grete :)Husker ikke det med e-posten, men var det slik at du gikk i klasse med broren min? Han har forøvrig hytte på Nesodden.Vet du eventuellt noe om hvornår Hjalmar var født og hvor han kom fra? Det var jo dumt at det ikke var den som Per fant.Jeg vet som sagt ingen ting om han, annet enn at han var gift med Kristine. Ser litt rart ut i oppsettet mitt med bare Hjalmar Hagen d. før 1968.Takk for all hjelp og engagement til alle sammen.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Jeg har en Ane Kjerstine Pedersdatter Kvipsdalen, hun skal ha vært gift med Christen Olsen Grådal.De skal ha en sønn Peder som ble født 28.nov 1805 Jersvoll,Røros. Hører disse hjemme et sted i denne debatten? Det er så mye her.......... Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.