Gå til innhold
Arkivverket

[#36852] Y-dna - Guldbrand Askilsen Rannekleiv, Øyestad i Aust Agder.


Gjest Nils E. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils E. Moen

Mitt y-dna viste at jeg hadde skotske aner. Testen sier at det er 97,7 % sikkert at dette er innen 24 generasjoner.Guldbran Askilsen døde ca. i 1619, han er siste kjente ledd i min y-dna linje. I de siste 'årene' har slekten her i Risør het Ausland til etternavn.Etter det jeg ser så er ikke Ausland et vanlig etternavn/gårdsnavn. Jeg har raskt undersøkt og finner Ausland i Gjerstad, Ausland i Risør og Ausland i Mandals området. Navnet kommer av 'utland/ødeland' sier ekspertene. Jeg er ikke så sikker iogmed det er så få gårder som heter det. Norge består stort sett av et slikt landskap, så hadde det vært bakgrunn for navnet så hadde det vært flere med det navnet.Kanskje har det vært en 'viss forbindelse' mellom disse gårdene som har gitt gårdene dette navnet.Den klanen i Skottland som gav de beste treff på mitt y-dna var Buchanan klanen. Og jeg ble 'noe' overrasket over å finne at Ausland var et navn som var brukt i den slekten i 'gamle dager'. Da brukt som Ausland, Mc og Mac Ausland og MacCausland. Noe av denne slekten utvandret til USA som McAusland. Et merkelig sammentreff. 'Uais, one of the three Collas, the sons of Eochaid Doimhlen, ruled the kingdom of Dalriada in the fourth century.'Denne Colla har på grunnlag av etterslekta fått et 'ca. y-dna' som er nesten helt likt til resultatet på min test. Jeg fikk høre av eksperter i et prosjekt jeg er med på, at enten var jeg etterkommer av ham, eller at vi hadde samme 'far', ikke langt unna hans tid. Noen som har meninger og eventuellt sitter inne med opplysninger som kan hjelpe fersking?I slektsgranskningssammenheng er jeg 'helt grønn', men det ble interessant etterhvert.

bilete0537.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jf. Ryghs NORSKE GAARDNAVNE skal første del av gårdsnavnet Ausland (altså Aus-) være avledet av mannsnavnet Audr eller Audulfr (begge skrevet med stungen d, noe jeg desverre ikke får fram på mitt tastatur). Det er altså ingenting som tyder på at dette har noe med 'utland' å gjøre. Riktignok har vi det tyske substantivet 'Ausland' (=utland), men det ville ha vært fullstendig i strid med norsk gårds-/stedsnavntradisjon å bedrive språklig import på den måten - især når navnet faktisk finnes flere steder i Norge.Jeg må jo også si at det nevnte dna-sporet som angivelig fører til Buchanan-klanen i Skotland (!) virker ganske suspekt. Finnes det ellers noen form for genealogisk støtte for en slik antakelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

24 generasjoner er lenge siden (+- 1200?), og DNA-statistikk er uansett usikker.Personlig ser jeg det som mulig at sammenhengen kunne være som følger: En felles stamfar har bodd i Norge, en sønn har reist til Skottland eller annet steds i nærheten og fått etterslekt der, bl.a. eller først og fremst i Buchanan-klanen, mens en annen sønn her i Norge er stamfar for din Y-linje.Det er jo nærliggende å anta at dette kunne ha vært i vikingtiden, da mye norsk Y-DNA fant veien til de britiske øyer, jfr. en tv-serie for en par-tre år siden, som viste dette ved å teste Y-DNA på begge sider av Nordsjøen. Men det har vært forbindelser mellom disse regionene senere også, begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Her er jeg nok på tynn is, både genealogisk og genetisk.Hvis kyndige folk mener at man genetisk kan fastslå sammenhenger slik NEM skisserer, så har jeg intet grunnlag for å vurdere dette. Men det er jo fascinerende.Når det gjelder det rent slektsmessige så har jeg ikke bedrevet gransking på dette. Men jeg noterte meg for noen år siden en mulig sammenheng mellom Willum Andersen Gordon, som levde som handelsmann i Stavanger tidlig på 1600-tallet. Han skal være født i Scottland og hans etterslekt skal ha forbindelser mot Lyngdal/Lista-området, slik at han pt står i min slektsliste.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har vore borti denne diskusjonen før i eit engelsk-språklig forum, men har ikkje funne det igjen. I engelsk slektsforskning er det ein del som prøver å knytte forbindelsen frå gamle engelske etternavn til vikingar som kom frå Norge, for eksempel Braithwaite - Bredtvedt, og Ausland - Ausland.Eg trur det kan vere ein historisk språklig sammenheng, men neppe genealogisk. Dei som søkte etter den genealogiske linken fra Ausland i Skottland til Norge, antok at det også var ein genealogisk sammenheng mellom dei fire Ausland-gardane i Agder. I og med at land-gardar kan ha ein første stavelse som er et mannsnavn er det jo ein teoretisk mulighet at det er ein felles Audun som forfader i urgammel tid. Men det er i allefall så langt tilbake i tid at det er umulig å bekrefte eller avkrefte. Det er mest sannsynlig at det er samme naturforhold eller samme manns-navn som har gitt gardane navn, men ikkje samme manns-personar. Det er sannsynlig at stedsnavna Braithwaite og Ausland i Skottland er gitt av vikingar med norrønt språk.Eg er usikker på kor gammel stavemåten Ausland er for gardane i Norge. Eg tvilar på at den kan vere meir enn 300 år.24 generasjonar er veldig langt bakover i tid. Da er det 8 388 608 greiner i slektstreet. På grunn av inngifte blir antallet forfedre litt redusert - heldigvis. Det er mye arbeid å få alle med i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils E. Moen

At en av slekta er vandra ut er noe jeg først trodde kunne være en mulighet, men ikke nå lenger.Det er ikke bare nært Buchanan, men Young, Stewart, McRae, Long, Reddoch, McLennan,o.s.v..Det det er best treff på tilhører gamle klaner. Hvis en av slekta hadde vandret ut hadde det gitt et magrere resultat.Nei, jeg er overbevist etter å ha forhørt meg med USA eksperter som har sett på forholdet.De er 100 % sikker på at dreier seg om en utvandring fra Irland/Skottland.Det hadde heller ikke vært et slikt nært treff på Colla heller.se bilde.

bilete0538.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Da kunne det jo vært interessant å vite hvor nært treff du hadde fått hvis du oppgraderte til en 37-marker-test.Jeg tviler på at så mange i dette diskusjonsforumet har kompetanse på DNA-området, så jeg vil anbefale at du melder deg på DNA-diskusjonsforumet under Rootsweb og legger frem spørsmålet ditt der. Det er en aktiv liste med mange interessante emner. Det er lett å søke i arkivet deres også, både etter ord som forekommer i overskrift og i selve meldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils E. Moen

Det har jeg gjort. :)Den beste på 2 -, så to stk. på -3 o.s.v.Bare treff på skotter. Merkelig?Jeg forsøker nå å få fatt i mannfolk fra de Auslands slektene som er nevnt tidligere. Samt McAusland i USA. Et spennende prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vet ikke hvilke databaser du har søkt mot, er det y-search i FtDNA og/eller Sorenson? I hvert fall tror jeg det fortsatt er en viss overvekt av folk med aner på de britiske øyer (uansett om de selv fortsatt bor der eller kanskje mest sannsynlig i USA) i disse databasene. Det betyr ikke at det IKKE kan være en slik forbindelse som du heller mot, men man skal ikke se bort fra at resultatene kan endre seg en del etter hvert som forhåpentlig flere folk her på berget velger å teste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.