Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36921] Christopher Olsen og Lisbet Larsdatter Nashougeie i Vang He.

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

På en husmannsplass under Bjerke i Vang finnes i 1801 følgende familie:Christopher Olssen, 24 år, husmann med jord Lisbet Larsdatter, 30 år, hans kone Johan Hansen, 7 år, hennes uekte sønn Ole Christophersen, 3 år, deres sønn Lars Christophersen, 1 år, deres sønnChristopher Olsen Dahlfarmen og Lisbet Larsdatter Hoel ble gift i Vang 28/4 – 1796 (Caut.: Nils Dahlfarmen og Tosten Ophus). De fikk senere samme år en datter Olive (død 22 uker gammel) og bodde da på Ougeie. Ole (3år i 1801) ble født på Møystadeie og Lars (1 år i 1801) ble født på Bjerkeeie . Lars døde halvannet år gammel i 1802 på Nashougeie.Fra og med 1802 og tre tiår fremover ser de ut til å ha bodd på Nashougeie. De fikk flere barn der, men jeg tror det er bare tre av disse som ble voksen: Ole født 1798 (min ane), Lars født 1811 og Anne født 1817. Alle disse har jeg funnet konfirmert og bosatt på Nashougeie, den yngste Anne ble konfirmert i 1831.Christoffer Olsen Nashougeie døde i 1827 46 år – alderen er fem år lavere enn forventet i forhold til hans alder i 1801. Men jeg tror likevel det må være ham. Lisbeth Larsdatter har jeg ikke funnet noen sikker kandidat for blant døde i kirkeboka, men det finnes et par legdslemmer død i høy alder som kunne være henne.Soldat Lars Christophersen Nashougseie ble i 1836 gift med Pernille Gulbrandsdatter Ingeberg. Disse bodde i 1865 på Gaalaasen nedre i Furnes. Ole Christophersen, gift i 1829 med Elen Agnethe Halvorsen, kom til Løten og på deres barn finner jeg Oles to søsken som faddere. Anne tror jeg ble gift med 1843 med Gulbrand Jensen.Grunnen til at jeg ramser opp alt dette:Er det noen som kjenner til disse folkene? Jeg er naturligvis opptatt av å finne ut hvor Christopher Olsen og Lisbet Larsdatter har sin opprinnelse. Det er, etter hva jeg har sett, ingen informasjon om deres opprinnelse å finne i kirkebøkene. Navn på fadderne ved barnas dåp har jeg notert, men foreløpig sier disse navn meg ikke noe særlig. Lisbeths uekte sønn Johan Hansen (7 år i 1801) har jeg ikke funnet født i Vang. Navn på barna til Christopher og Lisbeth: Olive (en gang), Ole (en gang), Lars (tre ganger), Anne (to ganger). Dermed har jeg kanskje foreldrenes fornavn?Jeg er takknemlig for tilbakemelding og alt er av interesse, også gode råd for hva jeg bør gjøre videre. Jeg kan jo nevne at jeg sitter og leter etter plausible kandidater for Christopher og Lisbet født i Vang, men det er jo ikke sikkert de var derfra!Mvh Astrid

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.