Gå til innhold
Arkivverket

[#36930] Hvem er Johannes Salemonsen - Sotra, Bergen, Tysnes


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

I 1793 gifter Johannes Salemonsen Tyssøy seg med Anne Jensdatter Sangolt. Finner ikkje opphavet til Johannes på Tyssøy, så han kommer trulig fra en annen gard, men oppholder seg på Tyssøy når han gifter seg. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sundvigd&gardpostnr=1198&merk=1198#ovre>LenkeI 1798 er det skifte etter Anne Jensdatter og her nevnes enkemann Johanes Salemonsen og sønnen Salamon Johanesen. I 1801 i Bergen finner eg ein Johanes Salemonsen 2g. Berthe Peersdatter og hans sønn Salemon Johanesen, der alder stemmer med den Salemon som er nevnt i skifte etter Anne Jensdatter LenkeI 1800 gifter ein Johannes Salemonsen Heye seg med Brithe Pedersdatter Flygensvær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

En Johannes Salomons. Heje er døpt 24.9.1747, sønn av Salomon Johannes. Heje og Britha Olsdtr. ifølge VRI. Ser ut som Britha dør ikke lenge etter, og Salomon gifter seg på nytt med en Lucie Olsdtr.Undres om Kari Salomonsdtr. som er født rundt 1760 iflg 1801, hvor hun er gift med skoleholder Daniel Arnes. på Sund, Sund, er en søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk Heidi.Teoretisk kan det fremdeles være snakk om samme mann. Alderen til Johannes er jo 55 år i 1801 og 56 år da han døde i 1802, finner ingen av de nevnt hverken på Flygansvær eller Heie i 1801. De kan mao. ha flytta fra Bergen til Flygansvær rett etter 1801 tellinga, der Johannes døde i 1802, hvorpå enken igjen gifter seg opp igjen.Kanskje andre har noe å supplere med, da kanskje om sønnen Salamon er nevnt i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, jeg mente ikke å utelukke, men heller peke mot Johannes Salamonsen på Flygansvær - for meg ser det helt klart ut som samme paret!Tysnes bygdebok er det kanskje noen som sitter med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg tror bitene passer sammen. En viktig nøkkel ligger i folketellinga 1801. For en gangs skyld står ikke alt i bygdeboka for Tysnes, men det passer.Ernst Berge Drange: Tysnes gards- og ættesoge, bind 2, side 61, Heie: Salomon Johannesson Heie (ca 1710 - 1774) g I m Brita Olsd ( - 1747/48) hadde sønnen Johannes (1747 - 1802). Johannes tjente i Møkster sokn og måtte i 1778 bøte 24 lodd sølv for leiermål med Kari Bårdsd Lundøy. Johannes var gift 1800 med Brita Pedersd Øvra-Flygansvær (1758 - 1834) og døde på Flygansvær. Brita ble gift II 1806 med enkemann Rasmus Jonson Midt-Gjøvåg fra Kaldafoss (1751 - 1819) og III 1820 med Knut Andersson Søra-Gjøvåg (1787 - 1850). Brita var datter av Peder Johannesson Øvra-Flygansvær (ca 1723 - 1763) g 1747 m Kari Håkonsd Li(ca 1722 - 1781).Brita hadde en datter som Rasmus var formynder for. Det står ikke om dette var datter til Johannes, men det er rimelig at de kan ha fått en datter utenfor Tysnes.Merk at det står i folketellinga 1801 at Johannes var gift for andre gang og hvor godt det passer inn. I og med at dette er folk som har flyttet mellom flere bygder, er det ikke å forvente at bygdeboka alltid har fått med alt, selv om Drange har skrevet en svært så grundig bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk NoroddDet er ikkje å forvente at ein bygdebokforfatter skal klare å følgje ein person rundt alle mulige plasser, men når det gjelder Johannes og hans sønn Salamon, så ser det ut til at det kun blir indisier på at dette er de samme som er nevnt på Tysnes, noe eg for øvrig tror at det er. Ein muntlig kilde fortalte meg at det i Tysnesboka også stod at Johannes hadde ein bror som heiter Ole og at denne Ole vart gift på garden Tellnes i Fjell på Sotra. Eg finner ein Ole Salemonsen som vart gift med ei enke Gjertrud Pedersdatter og her er det litt interessante. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sundvigd&gardpostnr=1412&merk=1412#ovre>LenkeGjertrud var 1g. Rasmus Jensen Tellnes Lenke, denne Rasmus er fadder i dåp til barn av Ole Jensen Store Sangolt, som igjen må være bror til Christen Jensen Lille Sangolt (Ole oppført som fadder til Christen sine barn). Eg trur, uten at eg har funne opphavet til noen av disse, at disse tre er brødre. Christen Jensen får sønnen Jens Christensen og sønnen Jens får dattera Anne Jensdatter som er gift med Johannes Salemonsen, da oppført som Tyssøy i giftermål, men som eg ikkje kan finne født på Tyssøy.Gjertrud Pedersdatter blir om dette er riktig, tante til Jens Christensen Lille Sangolt (Anne Jensdatter sin far), seinare så gifter ho seg opp igjen med Ole Salemonsen, da oppført uten noen gard ved giftermål og mulig bror til Johannes Salemonsen.Finner også denne Salamon Johannesen som blir gift på Skoge i Fjell, men han er ikkje født på denne garden, alder avviker med 8 år når han dør. Lenke LenkeKan også minne om dette innlegget fra tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kanhende kunne vi begynne i en annen ende? Fant ved en tilfeldighet denne vigsla i Bergen 1902:Johannes Salomon Salomonsen Tvedt jernskibsbyggerarb. Tysnes Pg. 1877 og Gerda Agnes Brandt Bergen 1875 Nov 09 1902 JKHvem var far til Johannes Salomon Salomonsen? Var Johannes Salamonsen på Tyssøy hans farfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge skannede kirkebøker for Johanneskirken i Bergen var Gårdbruker Salomon Hansen Tvedt oppført som far til Johannes Salomon Salomonsen ved ekteskapet i 1902. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja du prøvde no i hvertfall Heidi, eg skal prøve å finne Salomon konfirmert og kanskje via den vegen knytte ett eller annet bånd. Det var jo også andre fra Tysnes som hertil blandt anna fra Nordbust og sågar Kaldefoss som Norodd nevner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.