Gå til innhold
Arkivverket

[#36973] Alexander Hugo Køhler f.22.Januar 1861 i Eilenburg,Preussen i Tyskland


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

:D Hei jeg trenger virkelig deres hjelp!Håper inderlig dere kan hjelpe og jeg skal være evig takknemlig! Det gjelder en mann som heter Alexander Hugo Køhler f.22.Januar 1861 i Eilenbürg,Preussen i Tyskland.Jeg er intressert i alt hva der kan finnes ut om ham! Dette har jeg på ham: Bosatt i Tronheim i 1900. Viet i Bergen 1900. Reiste til Kristiansand i 1906 og var bosatt der frem til sin død 06.05.1945 i Kristiansand. Jeg er intressert i alt hva der kan finnes om ham i Trondheim. Jeg vet at han får datterren Elisabeth Oline Helga i 1901 i Tronheim døpt i den Katolske kirke.Hva står oppført der?Likeså datteren Haldis Anna Alexandra f.1902 i Trondheim,antagelig døpt i den Katolske kirke.Køhler og frue var Evangelisk Lutherske!I 1906 er han i Bergen igjen og får datteren Gudrun Hendrikke i 1906.Denne har jeg utskrift av. Etter Køhlers død i 1945 ble der åpnet et skrin hvor fantastiske opplysninger kom fram. Litt om det her:Bergens Aftenblad Bergens Adresseconfeirs Efterettning. Torsdag 6. desember 1945.Foran oppklaring av en av verdenshistoriens mest gåtefulle begivenheter? Bergensk kjøpmann fremlegger nye oppsiktsvekkende opplysninger om Mayerling-dramaet. Et skrin med dokumenter hvis identitet skal være hevet over tvil. «Morgenavisen» fikk mandag besøk av herr kjøpmann Ferdinand Rolfsvåg her fra Bergen, som oppsøkte oss for å konferere om en sak som må sies å være ganske usedvanlig på våre breddegrader. Saken gjaldt hans svigerfar, Litograf Hugo Køhler, som døde i Kristiansand den 6. mai i år i en alder av 93 år. Herr Køhler har etterlatt seg noen papirer samt forskjellige andre ting som åpner fantastiske perspektiver hvis det viser seg at grunnlaget er holdbart. Ifølge disse dokumenter er Hugo Køhler ikke Hugo Køhler, men erkehertug Johan Salvatore von Toscana - som man mente var død i 1891 - keiser Frantz Josefs nevø. Først nå kan arvingene hans i Bergen og Kristiansand røpe den rette identiteten hans, den det lykkes ham å bevare selv for sine nærmeste - selvom han i svake øyeblikk en og annen gang gjorde antydninger overfor sine 3 døtre om sin opprinnelse. Hr. Rolfsvågs ærend hos oss var å komme i kontakt med et av de store pressebyråene, idet de foreliggende dokumentene og aktstykkene selvsagt representerer en verdi av ikke helt vanlige mål. På vårt råd reiste hr. Rolvsvåg i går morges til Oslo for å orientere seg. Associated Press sendte sent i går natt som er første resultat - følgende telegram: De rette arvingene til erkehertug Johan Salvatore Toscana, den østerrikske keiser Frantz Josefs nevø, er etterkommerne til Hugo Köhler som døde i Kristiansand i år. Det er lagt frem dokumenter som av retten i Bergen er blitt erklært som gyldige bevis for at Hugo Köhler var identisk med erkehertug Johan Salvatore von Toscana, som man trodde var druknet i Nordsjøen i 1891. Arvingenes advokat hevder at Johan Salvatore var sønn av storhertug Ferdinand som var den rette arvingen til det gamle habsburgske dynasti og er nå i gang med å ta skritt til å få kravene godkjent. Den historie som rulles opp i dokumentene som nå er godkjent av den norske rett, er like bisarr, romantisk og mystisk som noe annet som angår Habsburgerfamilien. Erkehertug Johan Salvatore ble født i 1852. I 1890 reiste han fra Wien. Året etter gikk han ombord på en båt som sank i Nordsjøen og man trodde at alle de ombordværende var druknet. Men ifølge de fremlagte vitneutsagn ble Johan Salvatore reddet og ført til Norge. Av uforklarlige grunner antok han så navnet Hugo Köhler og giftet seg med en norsk dame. De fikk flere barn. Noen av dem lever ennå. HUgo Køhler, alias Johan Salvatore, døde i begynnelsen av pret 1945 i Kristiansand. Etterkommerne etter Hugo Köhler hevder at de således er rettmessige tronpretendenter i stedet for Otto von Habsburg. De påstår seg også å være i besittelse av originaldokumentene i Mayerlingtragedien.Han drev en litografisk anstalt. Kjøpmann Rolvsvåg forteller at hans svigerfar, før han forlot Østerrike i 1891, hadde utgitt to bøker. Den ene av dem innholdt et forslag til ny hærordning for Østerrike, og om den er det siden blitt sagt at hvis de retningslinjene han foreslo var blitt fulgt,(ikke lesbart) verdenskrigen ha fått et annet forløp. Erkehertug Johann - eller Køhler - hadde i det hele tatt stor interesse for og betydelig innsikt i militære spørsmål. Og som et trekk som står tydelig for hans etterlatte når de på denne bakgrunn tenker tilbake, blir det nevnt at hans vesen og hans holdning tydelig hadde et militært preg.Hugo Köhler og Habsburgerne. (Artikkel i samme utgave). Johan Nepomach Salvator, eller Hugo Køhler, som han kalte seg her i Norge, var født i 1852 og offisielt døde han på en sjøreise han foretok i 1891. Han var tredje sønn av Leopold II (1797-1870) og sønnesønn av Ferdinand III, erkehertug av Toscana (1769-1824), og denne Ferdinands eldre bror var det som keiserverdigheten under navn av keiser Frantz II av Østerrike (1768-1835). Da Frantz døde, ble han etterfulgt av keiser Ferdinand I av Østerrike, og vis dennes yngre bror ble Frantz Joseph I Keiser. Rudolph av Habsburg (Mayerling-dramaet) var Frantz Josephs sønn. Denne siste Otto, f. 1912, er det som er Habsburgernes rettmessige arving, inntill annet kan bli bevist iallfall. Når vi nå vender oss til Toscana-grenen, så er forholdet det at Ferd. III's sønn Leopold (1797-1870) hadde tre sønner, hvorav Johann Salvator er den yngste.... Hva nå Hugo Køhler angår, så er det her han kommer inn. Han hadde antagelig et meget intimt kjennskap til affæren med Rudolph, og på den tid ulykken skjedde var han en av dem som stod fyrstehuset aller nærmest. Han slo seg ned i Norge, nærmere bestemt i Kristiansand og giftet seg der med en norsk dame. Han fikk tre døtre, Haldis Alexandra Anna, Gudrun og Helga Elisabeth. Av disse tre er det Haldis som er gift med kjøpmann Ferdinand Rolfsvåg her i Bergen. Rolfsvåg og frue har en sønn Frantz, og ham er det da denne historien til syvende og sist dreier seg om.Sitat slutt.Jeg har nå fått kopi av dommen i Bergen Byrett av 1945 og har vært på Statsarkivet i Kristiansand og fått avfotografert masse dokumenter. 1) Jeg ønsker mest mulig fakta om Hugo Køhler i Norge,Sverige og Danmark. 2) Jeg ønsker å finne dåpen hans i Eilenburg.Hvor er rette arkiv å henvende seg? 3) Jeg ønsker å kartlegge hans bevegelser mellom 1880-1900 i Tyskland,Danmark Sverige og Norge. 4) Jeg ønsker klarhet i om HAN VIRKELIG VAR ERKEHERTUG JOHANN SALVATOR som om det er tilfelle da ligger begravet i Kristiansand! Alle er velkommen til å sende meg personlig mail eller svare her i forumet. Alt av interesse e-mail: jafjohan@start.no Vennlig hilsen Jan Frode Johansen

bilete0546.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Karlsen

Hei, Geir Thorud har rett i at andre har prøv før. Og jeg må legge til fremdeles prøver. Jeg oppdaterer mine sider jevnt og trutt. Men jeg presiserer at det er ikke all informasjon jeg legger ut. Det er etterlevninger av familien og dermed personvern å ta hensyn til. Dette er informasjon som kommer ut i bokform etter at det eventuelt er godkjent av familien.Det er flere som jobber med denne saken. Noen av dem bruker tydligvis mine sider (innkludert mine berømmelige stavefeil og bilder) på en slik måte at det kan oppfattes som sine egne kilder. Det hadde jo vært hyggelig om de kunne referere til kildene de bruker slik jeg selv er meget nøye på.Ut over dette er det jo flott at noen ser på denne saken med nye øyne. En av dem er prosessfullmektig Jan Frode Johansen som jeg har vært i dialog med. Han bruker tydeligvis også mye tid på dette med tanke på må fremsette krav på arv etter det Habsburgerske rike. Slik jeg ser det og som jeg har dokumentert på sidene mine, så er det av flere grunner ingen krav å komme etter. Men det kan se ut som at jeg ikke har fått frem dette budskapet tydelig nok. Jeg kommer derfor til å lage en egen del bare om dette temaet.Ut over dette blir det jo spennende å se hva slags konklusjoner Jan Frode Johansen kommer til. Hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nå er det slik at det først og fremst ikke er krav om arv i Østerrike i første omgang.Det jeg ser primært vesentlig er å få fastslått OM Hugo Køhler virkelig var identisk med Erkehertug Salvator.I den forbindelse er det en av de eldste gjennlevende arvinger som har engasjert meg.Vedkommende har av personlige grunner skiftet identitet og jeg kommer ikke til å røpe hans nåværende identitet.Jeg har fått alle fullmakter av ham til å foreta denne prosessen.Hans far lå meget arbeid i å 'bevise' at Køhler var Salvator. Jeg har som sagt fått tilsendt et fullt kopisett av saken for Bergen byrett fra 1945.Der kommer det fram meget interessanne opplysninger.Politiet var og tok bilder av papirer som jeg også har fått oversendt.Materialet ble vurdert av sakkyndige ,Rettkjemiker og Bokbinder fra Statsarkivet i Bergen innfor retten i 1945. Jeg presiserer at der ikke er snakk om en arvesak i Østerrike i FØRSTE OMGANG.Det vesentlige må være å få endelig fastslått hans identitet. Her ser jeg det som avgjørende å finne opplysninger om den 'virkelige' Hugo Køhler som det ble påstått kjøpt legimitasjonspapiorer av på et Herberge i Hamburg 1881/(1891???).Personen jeg arbeider for er villig til å avlegge DNA og jeg kjenner til at det er mulig å få fastslått opphav med DNA med firmaer som arbeider bl.a i forhold til slektsgranskere.Dette vurderes.I tillegg som nevnt ovenfor arbeider jeg svært målbevisst med å kartlegge Hugo Køhler's bevegelser fra 1880-1891. Det må være av største interesse å endelig få fastslått og avgjort om han virkelig var erkehertugen.Vedr. bildene som er tatt av salvator gjenngitt ovenfor er de av adskillig eldre årgang enn av bilde av Køhler i 1897.Han var da tykkfallen og hadde en meget stor bart. Jeg har imidlertid studert øynene og ørene og vil ikke avskrive ham som Salvator. Hugo Køhler var en kristen mann.Han gkjorde ikke noe stort nummer av hvem han var.Selv overfor sin familie holdt han sin identitet skjult,selv om han forsnakket seg og kom med små hint i perioder spesiellt hvor han var syk.Først etter hans død ble skrinet med papirer,dokumenter og bøker åpnet. Hvorfor skulle han skjule dette til etter sin død? En svindler ville vel gjøre det meste ut av det for å påstå at han var erkehertug.Men Køhler gjorde ikke det.Han levde et stille liv i Kristiansand. Jeg har motatt en mengde dokumenter fra Sverige av en som har jobbet for dattersønnen til Køhler,som nå er nærmere 80 år.Jeg er fortsatt intressert i å komme i kontakt med slektninger av Køhler og andre som har interesse for saken. Jeg vil samtidig påpeke at jeg ikke tar Honorar fra dattersønnen til Køhler i denne saken , men arbeider frivillig.Det eneste jeg får dekket er utgifter i minimal skala.Jeg er takknemlig for alle som kan bidra i å løse denne saken da den har verdenshistorisk karakter om det viser seg at historien er sann.Bildet vedlegt er fra Gotha-Hof kalender 1914 som befinner seg i Køhlers privatarkiv i Kristiansand.Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen Mob.97020562 e-mail: jafjohan@start.no

bilete0549.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hva mener med 'prosessfullmektig' i innlegg 8 - dreier det seg her om et lønnet oppdrag eller et arbeid som utføres i vinnings hensikt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det bør vel nokså snart komme et svar på Vigerusts konkrete spørsmål her. 'Saken' hører vel ikke hjemme i dette forumet hvis JFJ ønsker hjelp til et betalt oppdrag? Termen 'prosessfullmektig' er jo egnet til å vekke slike mistanker. Dessuten kan den jo, avhengig av hva som skjer videre i saken, komme i konflikt med personvernloven (jf Asbjørn Karlsen (innlegg 8), som ellers ser ut til å være brukt som kilde uten å være kreditert for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Se innlegg 9, 'Jeg vil samtidig påpeke at jeg ikke tar Honorar fra dattersønnen til Køhler i denne saken , men arbeider frivillig.Det eneste jeg får dekket er utgifter i minimal skala.Jeg er takknemlig for alle som kan bidra i å løse denne saken da den har verdenshistorisk karakter om det viser seg at historien er sann.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja jeg vil igjen presisere at mitt arbeid ikke er lønnet.Det drives av idealisme og iver etter å hjelpe en Herre i Bergen for å prøve å fremskaffe beviser for at Køhler er identisk med Salvator. Vigerust har også påpekt mitt innlegg på disforum og jeg skjønner ikke helt hensikten med hans siste innlegg her.Viser til innlegg 9. Dette har jo også allmenn historisk interessse og Mayerling-dramaet er jo verdenskjent.Køhler gir sin versdjon i privatarkivet som ligger i Statsarkivet i Kristiansand.Jeg samarbeider gjerne med flere om oppdraget og bare ta kontakt. Mob.97020562 e-mail. jafjohan@start.no Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Når det gjelder personvernloven tror jeg ikke at dette vil på noen måte komme i konflikt. Køhler døde i 1945 og alle hans barn er døde,Jeg har fullmakt fra en av de eldste gjennlevende i familien å føre prosessen.Jeg gjengir ikke personopplysninger om familien som lever idag. Jeg publiserer kun materiale fra boksen i kristiansand vedr.Hugo Køhler og dette har også Asbjørn Karlsen lagt ut på sin hjemmeside.Jeg tror han er meget påpasselig av hva han offentliggjør. Med hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Min påpekning på DIS-Norges 'Slektsforum' var å gjøre oppmerksom på at samme startinnlegg ble publisert to steder, der og her. At Jan Frode i innlegg 14 ovenfor uttrykket at han ikke forstår mitt innlegg 10, får så være - mange andre lesere forstår det nok veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Prosessfullmektig og føre prosess ? Er det snakk om advokat og anleggelse av et søksmål om arverett i Østerrike ? Her kan det bli mange juridiske spørsmål å håndtere og en prosessrisiko, i tillegg til de store saksomkostningene .... Jeg antar at det bl.a. blir spørsmål om eventuelle arvekrav er foreldet.Eller er det bare snakk om genealogi kombinert med genetiske undersøkelser ?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at du presiserer i innlegg 9 at du ikke tar honorar, men når du kaller deg selv 'prosessfullmektig', blir jeg likevel umiddelbart noe på vakt. Dessuten forstår jeg ikke helt denne tituleringen din. Begrepet er det jo vanlig å forbeholde en juridisk konflikt, der prosessfullmektigen er talsperson for en av partene i den aktuelle konflikten. Her er du forresten noe tvetydig: Er det snakk om en arvesak, eller er det ikke? Ikke i 'FØRSTE OMGANG' skriver du - men (underforstått) i neste? I så fall kan du kanskje ha din begrepsbruk i behold, men da føler jeg behov for å rasle litt med denne personvernloven igjen. Du er altså talsperson for en som har gitt deg tillatelse til å være det, men hva med andre arvinger? Det er vel en grunn til at Asbjørn Karlsen later til å være mer restriktiv m.h.t. hva som kan offentliggjøres i saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dette med honorar spiller vel mindre rolle. Montro om ikke bygdebokforfattere også bruker dette forumet. De vil jeg tro får sine honorarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Tjernshaugen

Hei, til innlegg 16 og 17, det er vel Asbjørn Karlsen i innlegg 8 som bruker betegnelsen 'prosessfullmektig', ikke JFJ. Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Detr man eventuellt kunne oppnå, er å komme med i neste revisjon i Genealogisches Handbuch des Adels, utg av Deutsches Adelsarchiv, Marburg a.d. Lahn, via forlaget C A Starcke; samt å komme med i Norges Adels Årbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager - her har jeg nok 'skjelt' litt. Ikke desto mindre omtaler JFJ seg selv i en slik rolle i det påfølgende innlegget ('Jeg har fått alle fullmakter av ham til å fullføre denne prosessen'). Of fremdeles står det vel fast at dette (ikke i FØRSTE omgang - men i neste?) dreier seg om en 'keiserlig' arvesak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg tror ikke dere skal henge dere så veldig opp i begrepet prossessfulmektig.Det var ikke jeg som brakte det på banen i dette tema.Jeg har fullmakt til å lede en prossess i det å bevise at Køhler var Salvator.Nå må dere slutte med denne kjeglingen og la oss holde oss til saken!¨ Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hva som kommer ut av mine undersøkelser vil tiden vise.Her er intet direkte hastverk.Men det har vært på tale å bruke DNA og her får jeg støtte av en svensk mann som har skrevet hefte ' Sannheten om Mayerlingdramaet og Erkehertug Johann Salvator av Toscana.Jeg tror nok at jeg må sømfare Tyske og østerrikske kilder om jeg skal kunne finne ut hvem den egentlige Køhler.Om noen vil være med å bidra iså måte er jeg takknemlig.Jeg er også blitt forespurt om å skrive en bok om Køhler-Salvator.Nei,ingen keiserlig arvesak men Johann Salvator eide bla. slottet Orth i Steirmark. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er bilde av boksen med Hugo Køhler's privatarkiv 1140.Om du er i Kristiansand ta turen opp å se i den. Det er ingwen klausuler for innsyn. Mvh Jan Frode Johansen

bilete0557.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg vet ikke hva andre synes, men når jeg sammenlikner bildet av Köhler i innlegg 1 og Johann Salvator i innlegg 5 (lenke), ser jeg to menn med totalt forskjellige neser og hodeformer. På bakgrunn av det ville jeg nølt med å ta arbeidet med å lete opp og gå gjennom kilder i arkiver på kontinentet.PS: For å unngå sidescrolling, kan det være lurt å redusere bildestørrelsen før et bilde lastes opp. Det er vel ikke noe å gjøre med her, men kan være greit å tenke på til en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.