Gå til innhold
Arkivverket

[#36973] Alexander Hugo Køhler f.22.Januar 1861 i Eilenburg,Preussen i Tyskland

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Fjogstad

Sjøreisen i 1891 medførte kanskje andre som ble navngitt sammen med det eventuelle skipstap i forliset. Muligens bare noen vitner.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nå blir det sendt forespørsel til Statsarkivet i Leipzip og Dna test vil nå tas.Jeg holder dere informert. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kan ikke kommentere siste innlegg desverre. Men vi skal muligens en tur ned til Østerrike,jeg og min oppdragsgiver. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Håper du for hjelp i arkivet i Leipzig. Arkivet der har størst erfaring i genealogi av alle arkiver i Tyskland - de har arvet institusjonen Deutsche Zentralstelle für Genealogie, etablert i begynnelsen av 1900-tallet. Men de har ikke så mange ansatte, og ønsker vel helst at interesserte selv utfører søket i deres arkiver.Jeg har fra i sensommer en artikkel liggende inne i tidsskriftet 'Genealogen's redaksjon der jeg presenterer arkivet i Leipzig, etter mitt besøk der i des 2004 - artikkelen kommer muligens i vårnummeret 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det kan hende at dere kan spare dere for en tur til Østerrike (selv om det ville vært en flott unnskyldning for å besøke at flott land) - det finnes vaskekte habsburgere i vårt naboland Sverige, nemlig salig keiser Karls sønnedatter Walburga og hennes familie som bor i Skåne, hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vi hadde tenkt å besøke slottene som Salvator eide. Samtidig er det en fin tur og kanskje det vil bli brukt i en dokumentar om mayerling-affæren. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hei igjen.Har nå fått positiv respons fra Statsarkivet i Leipzig. De skal sende opplysninger mot et rimelig gebyr på 60 EURO. Er intressert i kontakt med ALLE som har info om Køhler's familie og slekt samt intressanne opplyysninger.Send gjerne e-mail også: jafjohan@start.no Her er en Lenke på hva som er blitt diskutert på Dansk disefterlysninger om Hugo Køhler. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har nå fått svar fra Statsarkivet i Leipzig.Iflg.kirkeboken for Bergen da Køhler ble viet stod der oppført at han var konfirmeret i Schønberg,Leipzig.(+ dato og årstall).Statsarkivet i Tyskland har nå sjekket dette og de kan ikke finne ham konfirmeret ved Schønberg,Leipzig ved den oppgitte dato...! De har heller ikke funnet noe på en person f.1861 i Eilenburg ved navn Alexander Hugo Køhler... Derimot har jeg også fått opplysninger fra Landsarkivet i Malmø,Sverige og der blir det opplyst følgende vedr. dåpen til en av hans døtre: Ang er förfrågan rörande Josefina Sigri Doris Köhler: Josefina Sigri Doris, född den 7 december 1882 i Malmö S:t Petri församling. Fader var litograf Alexander Hugo Köhler, född den 22 januari 1861 i Eilenburg i provinsen Sachsen i Tyskland. Moder var hans hustru Clara Josefina Levin, född den 16 november 1860 i Norrköping. Föräldrarna var gifta den 1 juli 1882, fadern var inflyttad från Tyskland den 6 maj 1882 och modern var inflyttad från Norrköping den 12 april 1882. Familjen var skriven på kv Rosen V i Malmö S:t Petri församling fram till den 7 februari 1883 då de flyttade till Helsingborg. Källor: Malmö S:t Petri församling, Aid:38 s 179.Så her er nok en opplysning som viser at folketellingen 1900 for Tronheim oppgav rett fødested,nemlig Eilenburg i Provinsen Sachsen. Det er også nå fastslått at han forlot Tyskland i 1882.Så dette blir bare mer og mer spennende. Dersom noen vil hjelpe meg i jakten på denne personen er jeg takknemlig. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Berre to oppklårande ting om denne debatten:1. Almanakken det er bilete av, må vera kjøpt i Noreg. Den har nemleg norsk almanakk-stempel som er overskrive; altså påklistra av forlaget før boka er solgt og teksten er skrive.2. Saka i Bergen var inga rettsak, berre eit bevisopptak UTANOM rettsak. Eg har kopi av alle papira derifrå, og kjem til å offentleggjera innhaldet i dei med det fyrste. Korkje retten eller dei sakkunnige (rettskjemikaren og bokbindaren) meinte noko som helst om identiteten til Köhler. Dei sytte berre for å skildra dokumenta, dele opp samanlimte sider, skrive av tekstar, få politiet til å ta bilete av dette og oppta vitneutsegn frå to i Bergen, ein i Mandal og ein i Kristiansand. Dett var dett. Når det ymse stader står omtala at det var ein 'hemmeleg rettssak i Bergen', er dette som sagt vrøvl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jan Frode, jeg kan ikke se at du har bragt inn opplysningen om konformasjonen i Schönberg før nå. Eksaks hva står det om Schönberg i forbindelse med vielsen? (Dato, og bokstavrett). Har du undersøkt om det finnes flere steder ved navn Schönberg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei opplysningane som Jan Frode Johansen har fått frå Sverige, ser eg som ein avgjerande dokumentasjon på at den Hugo Køhler som var gift og som øksla seg i Sverige og Danmark, er den same som døydde i Noreg i 1945. Om han nokon gong skifta identitet, gjorde han det føre han kom til Sverige (han skriv sjølv i 1881 i boka - og det kan vera rett). Grunnen til at eg meiner dette, er at det i opplysningane frå Sverige står at HK var 'litograf' - og ikkje 'kartograf' som den opphavelege HK skal ha vore. Det var stor skilnad på dei to yrkene; det einaste som var felles, var at dei kunne teikna.All annan dokumentasjon som er tilgjengeleg, er laga frå og med 1914, truleg seinare. At ein finn bokstavar og andre inskripsjonar på ting som ein litograf eig, er ikkje dokumentasjon for noko som helst; å laga slikt var jo faget hans.Difor er min førebels konklusjon (som samstavar med ein av teoriane til Asbjørn Karlsen):1. Dersom den 'litografen' Hugo Køhler som døydde i Kristiansand i 1945 nokon gong bytte identitet, gjorde han det (som han sjølv skreiv) i 1881, truleg i Hamburg. Han kan i so fall ha hatt mange grunnar til å bytte identitet; Gjest Bårdson gjorde det meir enn 20 gonger - og alltid med god grunn.2. Historia om at den opphavelege HK drog til Egypt og døydde der, er ikkje dokumentera. Korleis fekk 'den nye' HK vita i Danmark eller Sverige at ein tyskar (som etter å ha seld papira sine vel måtte vera persona non grata), var avliden i Egypt?3. I innlegg 9 skriv JFJ: 'I tillegg som nevnt ovenfor arbeider jeg svært målbevisst med å kartlegge Hugo Køhler's bevegelser fra 1880-1891'. Det ser det no ut til at han har gjort. Han har fått dokumentasjon på at den HK som kom til Sverige og gifta seg der, var 'litograf', ikkje 'kartograf'. So kan ein i ettertid undra seg over kvifor denne karen, truleg frå og med 1914, prøvde å konstruera/produsera dokumentasjon for å syne ettertida at han var ein annan, ein erkehertug som var spill levande og ikkje hadde 'gått under jorda' då denne HK (om han gjorde det) endra identitet frå den personen ein no truleg leitar etter i Leipzig og andre stader. For han var kan hende både fødd og konfirmera der, men under eit heilt anna namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til innlegg 60 lurer jeg på hvilke kilder som ble gjennomgått av Sächsisches Staatsarchiv Leipzig. Gjennomgikk de dåpslister for Eilenburg for 1861? For alle menighetene eller bare noen ? Fant de fødelslister der? Ble det underøkt om han ble konfirmert i Schönberg ? Kanskje han også ble *døpt* i Schönberg (med andre ord, flyttet fra Eilenburg mellom fødselen og dåpen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette er svaret som ble gitt fra Tyskland,jeg er ikke noe god i tysk så kanskje noen kan oversette i et innlegg mer eksakt enn jeg har klart:Sehr geehrter Herr Johansen,in den Akten 'GR Schönefeld Nr. 8 bis 11' konnten keine Hinweise auf Alexander Hugo Köhler ermittelt werden. (I could find no notes to Alexander Hugo Köhler in this files.) Bei den Militärstammrollen fehlt u.a. der Band, der die Einträge des Geburtsjahrganges von 1861 beinhaltete (missing file to year of birth 1861). In den alphabetisch geordneten Einwohnermeldebüchern (register of inhabitants) von Schönefeld (1870 bis 1887) konnten ebenfalls keine Hinweise auf Alexander Hugo Köhler ermittelt werden.Ich möchte Ihnen empfehlen, sich mit einer Anfrage an das Pfarramt der Schönefelder Gedächtniskirche, Ossietzky Str. 39, 04347 Leipzig zu wenden. Nach Ihrer Kenntnis wurde er am 21.3.1875 in der Schönefelder Kirche konfirmiert. (I recommend write to parish office ... , because 1875 confirmation in Schönefeld). Die Kirche von Schönefeld war für mehrere Dörfer zuständig. (The church from Schönefeld was responsible for several villages.)Mit freundlichen GrüßenIm Auftrag Olaf Hillert Bestandsreferent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det meste står vel oversatt til engelsk i parentes. Men, men. De militære stamruller for årgang 1861 (de som ble født det året) mangler. Man finner ikke mannen i adressebøker for Schønfeld 1870-1887. Derfor bør du sende en forespørsel til Prestekontoret (Pfarramt) i Schønfeld for å se om han ble konfirmert der på den angitte dato.Dette er en svært fri oversettelse, mer en gjengivelse av det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ich möchte Ihnen empfehlen, sich mit einer Anfrage an das Pfarramt der Schönefelder Gedächtniskirche, Ossietzky Str. 39, 04347 Leipzig zu wenden. Nach Ihrer Kenntnis wurde er am 21.3.1875 in der Schönefelder Kirche konfirmiert. Die Kirche von Schönefeld war für mehrere Dörfer zuständig.Jeg vil anbefale Dem å henvende dem med en forespørsel til Pfarramtet for Schönfeld Gedächtniskirche, [adressen]. Ifølge Deres kunnskap ble han konfirmert i Schönfeld kirke den 21.03.1875. Kirken i Schönfeld var ansvarlig for flere landsbyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvilket muligens innebærer at Sächsisches Staatsarchiv Leipzig ikke rår over mikrofilmer av kirkebøkene for Schönfeld - hvilket jeg mener er feil (de skulle ha slike filmer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Det står ikke uttrykkelig at de har slått opp dåp eller fødsel, eller hva slags 'files' 'GR Schönefeld Nr. 8 bis 11' er.Hvis det hadde vært kirkebøker, ville jo normalt ei eller to vært nok å se i (men kanskje er det tale om mange sokn). Står GR kanskje bare for 'Geschlecther-Register', altså slektsregister? Geburts-Register ser ikke ut til å finnes fra den gang, bare Taufregister, tilsvarende norsk system da. 'Hinweise' synes heller ikke å tyde på at det er dåp som er sjekka.Og hvis Hillert hadde sett etter dåp (eller fødsel) i ei kirkebok, burde det stå hvilket tidsrom han hadde kontrollert, iallfall hvis han hadde gjort jobben så grundig som man må kunne forvente.Man bør alltid sjekke et eller flere år foran og bak det som er oppgitt. Det er nemlig viktig at man med rett dato men på feil år ofte finner en som viser seg å være den ettersøkte.Hvis du ikke vet sikkert hva GR står for, må du derfor for sikkerhets skyld skrive til prestekontoret om dåpen også.Men hva skal det bety at de skriver om Schönefeld når du har spurt etter Schönberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Karlsen

Jeg har lyst til å bringe et annet moment inn i debatten om Køhlers identitet.Det er bare to håndfaste påstander fra Køhler i forhold til hans identitet som vi i ettertid sitter igjen med. Den ene er hans oppsumering på permsidene på Gotha-almanakken (og som Bjørn Davidsen påpeker må ha vært skrevet etter 1914).Det andre er Køhlers påstand om at han var tilstede på jaktslottet Meyerling da konprins Rudolf Franz Karl Joseph og Maria Vetsera ble drept.Den siste påstanden ser det ikke ut til å være hold i. I følge forfatteren Clemens M. Gruber som skrev Die Schicksaltstage von Mayerling som kom ut på Verlag Erich Mlakar, Judenburg i 1989, befant Johan Orth seg i Fiume i Italia.Det er også andre kilder som er av samme oppfatning. Det har blitt hevdet at det faktisk var Johan Orth som drepte Rudolph i et raserianfall. Det var Burgpfarrer Maier, en prest i Wiensom som hevdet dette. Men Fritz Judtmann stadfester i boken Mayerling ohne Mythos - Ein Tatsachenbericht som kom ut på Kremayr & Scheriau, Wien 1968, at Johan Orth befant seg i Fiume. Denne boken regnes som standardverket om Meyerling-affæren og regnes som meget pålitelig.I følge boken så sendte Franz Josefs adjutant Graf Paar telegrammer den 30. januar til alle erkehertugene om Rudolfs død. Et av telegrammene ble sendt til Fiume i Italia. Som svar på dette sendte Johan Orth et telegram fra Fiume til Franz Josef senere på kvelden. Og den neste dagen reiste Johan Orth sammen med erkehertugen Otto fra Fiume til Wien.Disse opplysningen var ikke kjent på Køhlers tid. Så dermed kunne Køhler eventuelt fabulere over Meyerling-dramaet og sette seg selv inn i begivenhetenes sentrum.Dette føyer seg inn i det bilde jeg foreløpig sitter igjen med av Køhler. Studere man han som person gjennom diverse skriverier som ikke har noe med Habsburger-slekten å gjøre, danner man seg et helt annet bilde enn når man leser de to biografiene som er utgitt om Johan Orth. Johan Orth er en handlingens mann som skriver bøker og brever i en helt annen stil en Køhler. Køhler er en dagdrømmer som skriver en enkel tysk med mange gramatiske feil og tilsynelatende en helt annen håndskrift. Og ikke en eneste gang nevner han i ettertid Milly Steubel som Orht var så glad i at han gav avkall på alle sine titler.Min foreløpige konklusjon er at Køhler var en dagdrømmer med god innsikt i hva som rørte seg på kontinentet. Noen Johan Orth har han neppe vært. Men om Køhler hadde en annen identitet han skjulte, ja se det er et annet spørmål. Det ville i alle fall være en genial måte å røykelegge sin virkelige identitet på ved å antyde kobling mot Johan Orth. Historien har nok av slike eksempler.Derfor er det uansett interessant å se hva man kan finne ut om den virkelige Hugo Køhler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg finner det likevel påfallende at Hugo Køhler skulle skrive ned alle disse ting,og attpåtil skjule dette for sin familie.Først da han ble alvorlig syk lot han sløret om sin identitet bli dratt tilside.En annen ting som er bemerkelsesverdig er at Køhler i motsetning til andre som utgav seg for å være Orth,aldri påberopte seg dette på noen måte offentlig.Køhler var iallefall de siste årene av sitt liv en kristen mann.Dette kommer klart frem av hans egne notater og i dødsannonsen.Jeg tviler på at en gammel dødssyk kristen mann ville lyve for sin nærmeste familie om sin historie,når han ellers alltid holdt det skjult.Jeg er som sagt oppdragsgiver for en dattersønn av Køhler som ble født i 1927. Dersom Køhler ikke ER Køhler og hans historie er sann,da er ikke barna han tok med seg etter det såkalte'fikserte' ekteskapet med Clara Levin hans ekte barn og således heller ikke arvinger.(Dersom det lar seg gjøre å bevise.Her kommer bl.a DNA inn i bildet. Av Køhlers 3 døtre i Norge,Helga,Gudrun og Haldis var det bare Haldis som fikk en sønn.Nemlig min oppdragsgiver ved fornavn Franz.Derfor var han i sentrum i medieenes lys i 1945 dersom det hadde vært snakk om å reise en arvesak i Østerrike. Helga fikk 2 døtre.De andre barna var barn av den virkelige Hugo Køhler og Clara Levin. Jeg vil ikke utelukke noen mulighet for at han talte sant,og vil prøve å bekrefte eller avkrefte hans sanne identitet.Hver stein skal snues og jeg gir meg ikke inntil det motsatte er BEVIST. Vi drar sannsynligvis til Østerrike i sommer og jeg arbeider nå med å finne Johan Salvator's søskens etterkommere.Det kan her bli snakk om DNA som skal prøves opp mot profilen til min oppdragsgiver.Dersom noen kan hjelpe meg og bistå meg i arbeidet med å finne etterkommere etter salvators familie i Østerrike/Italia setter jeg stor pris på dette. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til innlegg 71: Du har jo sjølv skaffa fram dokumentasjon på at alle ungane hadde den Hugo Køhler til far som døydde i Kristiansand (litografen - ikkje kartografen). Har du ikkje lese kva eg skreiv i innlegg 63? Alt som er skrive kring ekteskapet med Levin, er skrive av Køhler lenge etter. Om har var kristen på sine gamle dagar, borger ikkje for noko. Kan hende var det difor han limte att desse sidene, slik at ingen skulle få lesa dagdrøymane hans? Kan hende var det difor han brende papirer? Eg veit ikkje. Det einaste eg veit, er at om han skifte identitet, gjorde han det i 1881, ikkje i 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er ikke helt sikkert at det var i 1881 han skiftet identitet.Det kan jo temnkes at det likevel var i 1891 selv om det står 1881 i Gotha almannakken.Han kan ha skrevet feil.Jeg har blitt fortalt av familien at han brente papirer under krigen kanskje av frykt for Nazistene-de hatet nemlig Habsburgerne.Køhler ble forresten oppsøkt av Gestapo under krigen, i hans hjem,så kanskje derfor brente han papirer.Køhler hadde også beszøk av noen østerrikere som sa til ham at de jobbet ikke for Hitler men for 'dem og deres familie'.Teorien om at 1881 kan være en skrivefeil har også Asbjørn Karlsen fundert over på sine hjemmesider.Har du hjemmeside Bjørn Davidsen? Kan jeg få hjemmesideadressen din. Jeg vil presisere at jeg holder ALLE muligheter for åpne.Mitt oppdrag består i å bevise eller å avkrefte at Køhler var identisk med Johann Salvator. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Karlsen

Jeg har begynt å legge ut noen av papirene fra Bergen byrett. Jeg kommer også til å legge ut kommentarer jeg har til dem etter hvert. Men i mellomtiden kan de som har interesse av det, danne sine egen mening om hva som foregikk i Bergen i 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Intreressant Asbjørn. Jeg holder deg underettet om info m.m etterhvert. Siden det tydeligvis det er du og jeg som engasjerer oss mest i denne saken i Norge. Et spørsmål: Det er blitt skrevet at Køhler var fødrdt i Eilenburg,Wien?Hvordan henger dette sammen?Hvilke kilder sier dette? Med hilsen Jan Frode Johansen e-post: jafjohan@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.