Gå til innhold
Arkivverket

[#36973] Alexander Hugo Køhler f.22.Januar 1861 i Eilenburg,Preussen i Tyskland

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Intreressant Asbjørn. Jeg holder deg underettet om info m.m etterhvert. Siden det tydeligvis det er du og jeg som engasjerer oss mest i denne saken i Norge. Et spørsmål: Det er blitt skrevet at Køhler var fødrdt i Eilenburg,Wien?Hvordan henger dette sammen?Hvilke kilder sier dette? Med hilsen Jan Frode Johansen e-post: jafjohan@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg tør informere nye debattanter om at rettsaken er nu lagt ut på Asbjørn Karlsens hjemmeside her: Lenke . Jeg sitter selv også på kopi av originaldokumentene og jeg kan formidle kopi til intresserte. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er Kart over Eilenburg i Sachsen hvor Køhler ble født i 1861. Mvh Jan Frode Johansen

bilete0591.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kven er det eigentleg du leitar etter opphavet til? Den eigentlege Hugo Köhler (han som fór til Egyptens land) og som ingen veit noko meir om) - eller han som døydde i Kritisansand 1945?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg leter etter den virkelige Køhler's familie,han som ikke døde i Kristiansand i 1945. Da Johan Orth 'overtok familien' med hustru og barn levde de bare tilsynelatende som ektepar-ikke i samliv.Bare uttad.De flyttet endel.Barna som den virkelige Hugo Køhler fikk med Clara Levin tok han med til Norge som stebarn.Derfor inresserrer det meg å komme på sporet etter søsken av Clara Josefine Levin f.1860 i Sverige,og deres etterkommere. Her kan det jo foreligge noe. Samtidig er jeg på jakt etter Johann Orth's bevegelser fra skibsforliset til han treffer familien Køhler. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vil bare takke for spennende nattelektyre. Særlig lenken til Asbjørns hjemmeside var fasinerende lesing!Legger en lenke til familie her fra folketellingen LenkeDet skal bli spennende å følge med i sakens utvikling.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Altså - fra innlegg nr. 52 og 80:Fra innlegg nr. 52: Sjøreisen i 1891 medførte kanskje andre som ble navngitt sammen med det eventuelle skipstap i forliset. Muligens bare noen vitner.Det må altså ha vært: Johann Orth (innlegg nr. 80) som var med på skipet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Gitt at du sitter på svenske opplysninger som sier at Hugo Alexander Köhler er født i Eilenburg Sachsen 22.01.1861. Hvorfor legger du så stor vekt på disse sålenge Statsarkivet i Leipzig ikke bekrefter dem? Innlegg 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bo Lindevall fra Vaxholm i Sverige har laget et hefte om Køhler og Mayerlingdramaet.Det bærer tittelen 'SANNINGEN OM MAYERLINGDRAMAET och ?rkehertig Johann Salvatore von Toscana (Hugo Köhler),utgitt 2001.I sin prolog i begynnelsen på heftet skriver han,jeg siterer: Efterlämade dokument från Hugo Köhler:' N?R JAG EN GÅNG ÄR DØD ÄR DET INTET I VÄGEN F?R ATT NEDANSTÅENDE BLIR K?NT DÅ DET KRETSAR ALLT FÖR MÅNGA FELAKTIGA RYKTEN OM DEN SORGLIGA TRAGEDIN BLAND MÄNNISKORNA.Sitat slutt.Dette er fra Hugo Køhlers papirer som oppbevares i Privatarkiv 1140 Statsarkivet i Kristiansand.Her forteller Hugo Køhler sin versjon som snart Asbjørn Karlsen offentliggjør på sine hjemmesider.I heftet's epilog skriver Bo Lindevall: Vad ville Hugo Köhler med sin forklaring ocg sista önskan i sina efterlämnade brev.Först att den rätta händelsen skulle bliva känd.Därefter att hans dotterson Franz skulle få komma til sin rätt till arvet.Framför allt slottet i Steirmark som var en familjeegendom.I dagens läge med beprövade DNA-metoder skulle inte detta vara helt orealistiskt.Likesom att Europadomstolen kunde därefter prö¨va frågan.Detta har nyligen skett med Grekiska Kungahuset i exil.De tildömas egendomar.(Pause sitat) Fortsatt sitat:I efterlämnade brev fråmn Hugo Köhler har även nämnts att i muren till slottet Orth skulle et skrin med juveler blivit gö¨mt vid denna omtalede tid.Det er icke kännt om detta juvelskrin blivit funnet.Sitat slutt. Vaxholm,Rolandsberg 01.01.11 / Bo Lindevall . Dette heftet er skrevet av Køhlers brev og gjenngitt i sin helhet i heftet.Nå kommer altså Køhlers berettning om Mayerlingaffæren på Asbjørns nettsider og det blir bra. Ellers har jeg kontakt med arkiver i bl.a Sverige vedr. den 'ekte Hugo Køhler's' kone Clara Levin i håp om å oppnå kontakt med gjennlevende etterslekt m.m. Vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bjørn Davidsen, Arendal, 8.3.2006 15:09 (82) Til innlegg 80: Har du framleis ikkje fått med deg det eg skreiv i pkt. 3 i innlegg 63?Jo jeg har det men kan ikke se att dette på noen måte beviser at det var den Hugo Køhler som døde i Kristiansand. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du underkjenner med andre ord ein dokumentasjon du sjølv har skaffa fram avdi denne ikkje høver med draumane om at Hugo Køhler som døydde i Kristiansand, skal ha vore Johann Orth. Eller var der fleire Hugo Køhlere som var litografar i Sverige på den tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vi var alledrede kjent med at han reiste rundt som Litograf i Sverige og andre steder.Jeg støtter meg til en teori at det må ha vært i 1891 at han kjøpte papirene i Hamburg fordi dette fremgår av hans egen beretning-etter forliset dro han til Hamburg.At det står 1881 i Gotha kalenderen kan jeg ikke forklare.En mulighet er skrivefeil.Viss han var en falskner ville han absolutt passet på å få ned det rette årstallet tro du meg! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då er det store spørsmålet: Kven er denne 'litografen' som er nemnd her - i det svaret du sjølv fekk frå Sverige?'Ang er förfrågan rörande Josefina Sigri Doris Köhler: Josefina Sigri Doris, född den 7 december 1882 i Malmö S:t Petri församling. Fader var litograf Alexander Hugo Köhler, född den 22 januari 1861 i Eilenburg i provinsen Sachsen i Tyskland. Moder var hans hustru Clara Josefina Levin, född den 16 november 1860 i Norrköping. Föräldrarna var gifta den 1 juli 1882, fadern var inflyttad från Tyskland den 6 maj 1882 och modern var inflyttad från Norrköping den 12 april 1882.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg forstår at det er vanskeleg å svare på dette spørsmålet. Og like vanskeleg er det vel å bortforklåre at all annan litteratur om Johann Orths endelik handlar om at han forliste, ikkje i Nordsjøen, men i eit forsøk på å runda Kapp Horn i Sør-Amerika med 'Santa Margaritha' (oppkalla etter mora) - og at det var den ferda som gjorde at Habsburgarane rekna han som død i 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Litografen i Sverige KAN ha vært Johann Orth. Men det kan også likegjerne være Køhler som døde i Kristiansand.Dette må prøves og fastslåes ettersom opplysninger kommer frem.Mer tror jeg ikke jeg kan si foreløpig. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nei det mener jeg ikke. Johan Orth giftet seg ikke med Køhler's kone men han overtok familien så og si i all hemmelighet.Uttad var de gift-men innad hadde de lite kontakt med hverandre.Alt dette er ting som må nærmere undersøkes og det må fastslåes med sikkerhet om identitetspapirene til Køhler ble kjøpt av Orth i 1881 eller i 1891 på et herberge i Hamburg.Som du sikkert forstår - et tålmodighetsarbeid som ikke kan gi raske og klare svar. Min oppdragsgiver forbereder seg i disse dager på DNA test-og vi ønsker å komme i kontakt med etterslekt av Johann Orth's søsken for å prøve å få en til å avlegge DNA.DNA vil isåfall bekrefte eller avkrefte om Hugo Køhler i Kristiansand var identisk med Johann Orth. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen , Prosessfulmektig for dattersønn av Køhler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ny mail fra Statsarkivet i Leipzig. Noen som er flink i Tysk og kan oversette brevet for meg? Her eller på e-mail: jafjohan@start.no Her er mailen:Sehr geehrter Herr Johansen, bei meinen Recherchen in den uns vorliegenden Unterlagen von Schönefeld konnte ich im Februar keine Hinweise auf Alexander Hugo Köhler ermitteln. Nur mit dem Namen ' August Köhler' sind leider keine eindeutigen Recherchen möglich. Es ließen sich z.B. die Namen 'Johann August Köhler', 'Karl August Köhler' und 'August Ber.... ? Johann Köhler' nachweisen. Ich weiß jedoch nicht, ob sich darunter auch der Vater von Alexander Hugo Köhler befindet. Hierzu benötige ich weitere Vornamen von August Köhler, seinen Beruf und möglichst seinen Geburtsort. Ein Beispiel: Der Händler August Ber....? Johann Köhler (geboren in Tronau im Regierungsbezirk Breslau, Schlesien) meldete sich am 31.12.1874 in Schönefeld an und ging am 26.6.1876 nach Leipzig. Ist das der Vater von Alexander Hugo Köhler? Ich weiß es nicht. Deshalb wurden zum jetzigen Zeitpunkt aus kostengründen keine Recherchen in den Leipziger Einwohnermeldebüchern (1876-1889) geführt. Uns liegen im Stadtarchiv Leipzig generell keine kirchlichen Unterlagen vor. Von den Mitarbeitern des Stadtarchivs werden generell keine Recherchen in anderen Einrichtungen und in anderen Städten geführt . Sie können sich selbst mit einer Anfrage an die folgenden Einrichtungen und Städte wenden: - Pfarramt der Schönefelder Gedächtniskirche, Ossietzky Str. 39, 04347 Leipzig - Stadtarchiv Eilenburg, Torgauer Str. 40, 04838 Eilenburg (Email: c.gruner@eilenburg.de)Mit freundlichen Grüßen Olaf Hillert BestandsreferentStadt Leipzig, Der Oberbürgermeister Hauptamt, Stadtarchiv,Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Innlegg 60 skriver Jan Frode: ''Iflg.kirkeboken for Bergen da Køhler ble viet stod der oppført at han var konfirmeret i Schønberg,Leipzig.(+ dato og årstall)''Er stedet Schønberg identifisert med Schönfeld ? Hvem har foretatt denne identifiseringen ? Eksisterer ikke stedet Schønberg ? Eller er det her begått en sammenblanding ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Innlegg 93: 'Litografen i Sverige KAN ha vært Johann Orth. Men det kan også likegjerne være Køhler som døde i Kristiansand. Dette må prøves og fastslåes ettersom opplysninger kommer frem. Mer tror jeg ikke jeg kan si foreløpig. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen.'Innlegg 94: 'Meiner du verkeleg at Johann Orth KAN ha gifta seg med Clara Levin 1. juli 1882?'Innlegg 95: 'Nei det mener jeg ikke. Johan Orth giftet seg ikke med Køhler's kone men han overtok familien så og si i all hemmelighet. Uttad var de gift - men innad hadde de lite kontakt med hverandre. Alt dette er ting som må nærmere undersøkes og det må fastslåes med sikkerhet om identitetspapirene til Køhler ble kjøpt av Orth i 1881 eller i 1891 på et herberge i Hamburg.'Men kven var då den 'litografen' som gifta seg med Clara Levin i 1882? Eit skrømt? På den tida var jo Johann Orth i full vigør ute i Europa. Det var fyrst i 1890-åra han stakk avgarde. Difor må ein eller annan 'litograf' med namn Hugo Køhler ha gifta seg med Clara Levin - elles lyg kyrkjebøkene i Sverige. Spørsmålet er då kven han var.Og spør du meg, var det den same Hugo Køhler som døydde i Kristiansand i 1945. Om han var den opphavelege Køhler eller ein som hadde kjøpt identiteten til den opphavelege Køhler, er eigentleg uinteressant. For om han hadde kjøpt identiteten, var det til ein 'kartograf' Hugo Køhler (som han i Kristiansand sjølv skreiv - han måtte jo endra yrkesnemninga, står det i boka hans!). Og 'kartograf' og 'litograf' er og var to vidt forskjellige yrke - anten du likar det eller ikkje. Og det var 'litografen' som gifte seg med Clara Levin, ikkje 'kartografen'. Og Johann Orth var på det tidspunkt (i 1881/82) oppteken med heilt andre ting, skal vi tru soga. Og dette ekteskapet skjedde då, ikkje i 1891 - eller lyg kyrkjebøkene i Sverige nok ein gong?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Den som giftet seg med Clara Levin var den 'virkelige' Hugo Køhler.Dersom ikke Køhler var identisk med Johann Orth er dette den samme Køhler som døde i Kristiansand.Jeg tror ikke vi kommer noe lenger med å tro det ene eller andre før vi har tilstrekkelig dokumentasjon som kan avkrefte eller bekrefte sakens fakta. Nå vil DNA forsøkes i nær fremtid og evt.en reise til Tyskland/Østerrike. Vigerust: Schønberg var min skrivefeil i brukerforum. Det er selvsagt Schønfeld det er snakk om.Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I innlegg 73 skriv JFJ: 'Jeg har blitt fortalt av familien at han brente papirer under krigen kanskje av frykt for Nazistene'.Ja, det kan ein godt forstå, når den einaste dokumentasjonen som så langt ligg føre (frå kyrkjeboka i Sverige) synes at han hadde vore gift og fått barn med ei jøde. At han sidan, med eigen penn, prøver å unnslå seg dette - samstundes som han brenn alle papira som kunne synt dette - og i staden dikter opp ein historie om at det er ein annan som har vore gift med Clara Levin og er far til borna, set Kristiansand-Køhler i eit merkeleg ljos. Truverde i det han har skrive bør etter dette vera tilnærma lik null.Det einaste han har oppnådd med skrivinga si og brenninga av papira sine, er å påføre etterslekta si store utloge til advokat, bevisopptak og fagleg gransking av dokumenta i 1945. Kor mykje dei sidan har kosta på eller vil kosta på saka, veit eg ikkje. Men etter at dokumentasjonen frå Sverige låg føre, burde også du - som 'prosessfullmektig' - ha sett sanninga i den delen av saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.