Gå til innhold
Arkivverket

[#36973] Alexander Hugo Køhler f.22.Januar 1861 i Eilenburg,Preussen i Tyskland

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Av innlegg 96 går det fram at Statsarkivet i Leipzig generelt ikke har tilgang på kirkelig bevismateriale:' Uns liegen im Stadtarchiv Leipzig generell keine kirchlichen Unterlagen vor.' Kommer du til å ta kontakt med statsarkivet i Eilenburg? Det er på høy tid med en endelig avklaring på om Hugo Alexander Köhler ble født i Eilenburg, Sachsen 22.januar 1861, eller om det det dreier seg om en tekstlig konstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hviklet arkiv har Jan Frode egentlig henvendt seg til ?I innlegg 60 bruker han navnet 'Statsarkivet i Leipzig'. I innlegg 65 siteter han svaret han fikk derfra. Derfor har jeg i innleggene senere forutsatt at han fikk svar fra Sächsiches Staatsarchiv Leipzig. Nå seg jeg imidlertid av hans siste sitat at arkivet selv kalles seg 'Stadtarchiv Leipzig'.Staatsarchiv Leipzig er et statlig arkiv for fristaten Sachsen, mens Stadtarchiv Leipzig er det kommunale byarkivet. Altså to ulike arkiver.Jeg har ovenfor i et tidligere innlegg nevnt at han også burde henvende deg til det evangeliske kirkearkivet, der kirkebøkene oppbevares, samt til Eilenburgs byarkiv, altså Stadtarchiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for opplysningen, Vigerust ,som har gått meg hus forbi.Jeg skal ta 2 nye hendvendelser.Igjen takk. Med Vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Mangelen på kirkebøker i det brukte arkivet i Leipzig er det veldig underlig at JFJ har oversett helt til nå, så grundig som innlegg 69 omtalte nettopp dette uklare punktet. (Geschlecth-- er naturligvis feiltrykk for Geschlecht, som betyr slekt, kjønn.)Forresten, hvorfor sendte Hillert tilleggsmelding, der han dels (ad henvisning til prestekontor) gjentar seg selv? Følger han litt med i debatten og fant behov for å klargjøre?Feil stedsnavn kan forvirre når det oppgis av den som skal kjenne saken best. Og allerede innlegg 69 påpekte manglende samsvar mellom Schönefeld og Schönberg, uten at retting kom slik det burde skje hvis man er interessert i hjelp.Det tyske i siste melding sier ikke så mye. Det går jo mest på mulige fedre av Alexander Hugo Köhler. Det må vel betales mere for å få undersøkt beboerlistene fra 1876 av. Det spørs også om bare den voksne faren kan stå der, eller om slike lister også har sønner i 15-årsalderen.I tråd med noe Bjørn Davidsen nevner i innlegg 100, har også jeg tenkt at et mulig motiv i heile saken var å beskytte barna mot nazistene fordi de kunne komme til å betraktes 'rasemessig' som dels (eller helt?!?) jødiske. Et viktig poeng er at Levin er (og selvsagt var det også i 1945) kjent som et jødisk navn. Og man kan vel foreløpig ikke påstå at Köhler i Kristiansand selv ikke var født som jøde. Det virker rart at de lot ei datter døpes katolsk i Trondheim i 1902, når de selv 'var' evangelisk-lutherske (innlegg 1). Som kjent pågikk holocaust-vanviddet også under krigens siste fase. Det skulle da være langt større grunn for en genetisk sett (del)jøde og hans (del)jødiske barn enn for en habsburg-etterkommer til å frykte nazistene og deres siste krampetrekninger, selv om de hadde konvertert alt på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I innlegg 56 har jeg gjordt oppmerksom på institusjonen 'Deutsche Zentralstelle für Genealogie', som nå er en del av statsarkivet i Leipzig (ikke Stadt- eller byarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg meiner saka er interessant - bortsett frå dette om Johann Orth/Savatore frå Toscana. For han har nok ikkje noko med dette å gjera. Difor skal eg skriva om sakaAt 'litograft-Køhler' som vert gift med ei jøde og får barn med henne i Sverige, er den same som døyr i Kristiansand, er det vel knapt nokon som tviler på. Men kven var denne Kristiansand-Køhler?. Var han den 'ekte' Køhler', eller var han ein eller annan tyskar som hadde kjøpt seg ein ny identitet? Og om han haddde kjøpt ein ny identitet - kvifor då leita etter den opphavelege Køhler?Her er det mykje surr i tankegang og system.Eg sit på alle 'bevisopptak' frå Bergen, Kristiansand, Mandal og Setesdal. (dei vert offentlege ved furste høve). Men ikkje noko av dette er 'bevis' i rettsleg forstand. Det einaste 'bevis' av slikt slag som ligg føre, er det JFJ har skaffa fram frå Sverige. Og det syner at ein 'litograf Køhkler' vart gift og øksla seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette blir HELT på sida: Jeg blir fascinert av språket til Bjørn Davidsen, og det er særlig det uvanlige ordet 'øksle' som jeg må spørre nærmere om. Jeg forstår godt hva det betyr her, men jeg har mange ganger lurt på et ord som foreldrene mine (Trøndelag) benyttet når kua ville til oksen. Da sa de at kua var 'i øksen'. Jeg har alltid tenkt at dette måtte ha noe med okse å gjøre, men jeg har nå nesten fått en 'a-ha opplevelse'. ER dette samme ord/betydning?For ordens skyld; jeg hadde nynorsk fra første klasse på folkeskolen og til og med realskolen, så det er ikke DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Saksopplysning: øksla = 'formere med noget nyt, fornye, forplante.' Ivar Aasen i Norsk Ordbog, side 959. Han viser til sideformer 'aukla' (Hardanger) eller 'økla' (Telemark), og han viser til opphav i gammalnorsk, 'vel egentlig: lade voxe.'Hos Ivar Aasen er det ordet 'yksna' som betyr 'å løpe etter oksen, gå i brunst'. Etter Aasen skal ordets innhold ha variert noe mellom landsdelene. I Trøndelag betydde det 'tyregal, parrelysten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Min personlige mening er at intet skal avfeies som feil før det motsatte er bevist.Derfor arbeider jeg - og forsatt kommertil å gjøre- at Johann Orth KAN ha vært identisk med Hugo Køhler. Jeg har merket meg at noen av mine meddebattanter allerede har trukket sine slutninger om at Orth ikke kan være identisk med Køhler.Det er greit. Men jeg arbeider fra en annen side ved saken at Køhler faktisk KAN ha vært identisk med Johann Orth.Vi har allerede hatt en del innlegg vedr. Køhler og Levin i Sverige.Vi kommer ikke videre med den siden av saken før andre faktum kommer på agendaen.Jeg er intressert i den 'Ekte Hugo Køhler' som var gift med Levin av flere grunner. Antagelig hadde han en lungesykdom som gjorde at han dro til Egypt og senere Tyrkia hvor han kanskje døde.Jeg kunne tenke meg å kartlegge hans familie av flere grunner- evt. etterkommere-for mulig DNA profil-deres historie og eget minne. Jeg arebeider nå ut mot Arkiver i Tyskland ,Sverige og vil ta kontakt med Danmark. Videre vil jeg prøve å kartlegge Johan Salvator's (Orth) sine søsken og deres etterkommere for å oppsøke dem i Østerrike evt. Italia.Det kan være snakk om DNA. Så langt nå , men mye lenger...med tålmodighet. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som har tips om hvilke andre kilder som kan være aktuelle å se nærmere på f.eks i Norge/Sverige og Danmark? En liten parentes: Statsarkivet i Kristiansand skriver at iflg. kirkeboken (begravede)1945 var der opplyst at han var født 22.01.1861 i Eilenburg , Wien .Dette hørtes jo snodig ut ? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Har du tenkt å se på kildene selv, Jan Frode, hvis du fikk flere kildetips, eller skal du sende brev ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kunne svært gjerne tenkt meg å se originalkildene selv ved en evt.tur til Tyskland/Østerrike.Så om noen har kildetips så tar jeg imot med takk.Jeg må si at dette er en av de mest interessanne og spennende saker jeg har arbeidet med. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Mitt gedigne 'Debes' atlas utg. 1914 er p.t. utlånt, ellers kunne jeg sjekket etter hvor mange steder som het Eilenburg. Det jeg kan råde deg til, er, som tidligere nevnt, å sjekke i et tysk atlas eldre enn ca 1920 hvor det var steder (borger og byer) som hadde dette navnet. Dernest å sjekke ut hver av dem i tilfelle 'din' man var født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Siste nytt:Österreichisches StaatsarchivBetrifft: JOHANSEN Jan Frode - Johann Orth (Ehg. Johann Salvator) alias Hugo KöhlerDear Mr. Johansen, In reply to your e-mail of February 12, 2006 we wish to inform you that the documents on Johann Salvator (Orth) in our archives are related to the change of his name, some letters and to his property left. As records on birth, wedding or death are not kept within the departments of the Austrian State Archives – except for people employed at the court or in ministries – we do not keep documents on Hugo Köhler in our archives. During the centuries of the Austro-Hungarian Monarchy the religious communities took care of having these personal data registered by the local parishes. As a general rule church registers are still kept within the office of the parish where the person in question was born (or baptised) or lived. For finding out more about Köhler it is recommendable to find out his birth-place. Johann Orth is tied to Hamburg also by other rumours. In 1898 a ship was sold which was claimed to have been the Santa Margherita although these claims were denied by the former owners. Yet another theory identifies Johann Orth with the Austrian citizen Heinrich Albertall, living in Constantinople, who was in correspondence with the Swedish Semitist Kolmodin who died in 1933 and whose letters seem to be preserved by the university library of Uppsala. If you wish to work together with genealogical societies which are specialized on family research and which maybe have name registers we recommend to consult the website of the Austrian State Archives where you can find adresses (www.oesta.gv.at ).Yours sincerely Prof. Dr. Leopold Auer, DirectorJeg fikk denne ikveld. Med hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Vedkommande Eilenburg: Som Tore H. Vigerust fleire gonger har påpeikt _kan _ det finnast fleire Eilenburg. Eg har gjort fleire oppslag i ilike atlasar, mellom anna ein god svensk 'Världsatlas' frå 1934.Der fann eg berre éin tysk by (stad) med namnet Eilenburg. Og den ligg _ikkje_ i delstaten Sachsen, altså i det som fram til november 1918 var kongeriket Sachsen. Eilenburg ligg, som nemnd i innlegg 41, i den prøyssiske provinsen Sachsen (altså fram til 1918 del av kongeriket Preussen, etter 1918 del av delstaten P.).Leipzig ligg jo ikkje i prøyssisk Sachsen, men i saksisk Sachsen. Eg tilét meg difor å tvila på at arkivmateriale frå Eilenburg har hamna i byen Leipzig, som då er i ein heilt annan delstat.Eg trur heller ein bør prøva moglege arkiv i byen Halle, storbyen nærast Eilenburg, litt vest for denne.Eg gjer elles merksam på Magdeburg, som var provinshovudstaden i prøyssisk Sachsen, også er hovudstaden i dagens tyske delstat Sachsen-Anhalt. Dette då nemnd med tanke på evt. arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er enig med Terje med to presiseringer: jeg har i to innlegg anbefalt at Jan Frode sjekker etter i det evangeligske kirkearkivet. Jeg har ikke undersøkt hvor dette befinner seg. Dernest har jeg anbefalt ham hjertelig å undersøke i Eilenburgs eget byarkiv. Dette arkivet ligger selvsagt i Eilenburg, og er ikke flyttet noe sted. Men Jan Frode vil jo, som en ser, kun sende brev til de ulike arkivene i håp om at de finner de aktuelle kildene for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Eilenburg i Sachsen var by alt på 1300-tallet. På Wienerkongresssen i 1815 ble størstedelen av Sachsen overført til Preussen.Derfor skrev Kristiansand-Köhler at han var født i Eilenburg- Preussen.Men han sier jo også at han ble konfirmert i Leipzig, som ikke ligger lenger enn ca 25 km unna. Jeg vil derfor tro at JFJ har funnet rett by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Mange takk Limann! Det ser forøvrig ut til å bli spennende på Asbjørn Karlsens hjemmesider for tiden. Han har en anelse av at Køhler KAN ha kjent Johan Orth.Men hvis da dette var den ekte Køhler-da ville det jo sikkert ikke bli noe problematisk for Orth å gå under dekknavnet Hugu Køhler? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Tema:Den evangeliske kirken i Eilenburg.Byen Eilenburg har to evangeliske kirker, St.Marienkirche og St.Nikolaikirche. Disse to menighetene(parishes) er underlagt kirkeprovinsen Sachsen. Kirkeprovinsen Sachsen er igjen en underavdeling av 'Evangelische Kirche der altpreussischen Union'.LenkeAdressen til det kirkelige forvaltningskontoret i Eilenburg: Kirchliches Vervaltungsamt, 04838 Eilenburg, Nikolaiplatz 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

'Im Prater blüh'n wieder die Bäume, in Sievering grünt schon der Wein, da kommen die seligen Träume, es muss wieder Frühlingszeit sein....' (Robert Stolz)Kanskje et besøk på Wiener Stadt- und Landesbibliothek kunne friste nå som det lakker mot vår:[url="http://www.stadtbibliothek.wien.at/cgi-ma09/embed-wo.pl?lang=-de&l=4&doc=Lenken-de.htm>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn limann

Av en tysk historiker på RootsWeb.com har jeg fått en kortversjon av Eilenburgs historie fra 1815 til idag. Som dere ser, stemmer det at Eilenburg nå tilhører Sachsen igjen.You asked if Eilenburg belonged to Prussia after 1815. It was actually in 1815 that Eilenburg became part of Prussia. Prior to 1815, Eilenburg was located in Saxony (in German: Sachsen; capital: Dresden). Because of the King of Saxony's sympathies with Napoleon, Saxony was forced, as a punishment of sorts, one might say, to cede about two-thirds of its territory to Prussia following Napoleon's defeat in 1815. The territory ceded to Prussia then became the Prussian Province of Saxony (in German: Provinz Sachsen), which then remained a Prussian province until 1945. Its capital was the city of Magdeburg.Following World War II and the break-up of the vast state of Prussia by the Allies, most of the Prussian Province of Saxony merged with the very small state of Anhalt (capital: Dessau) to form today's German state of Saxony-Anhalt (in German: Sachsen-Anhalt), the capital of which is Magdeburg.A portion of the southern part of the Prussian Province of Saxony was, however, made part of the state of Thuringia, and a small portion was returned to the state of Saxony. The small portion returned to the state of Saxony is where Eilenburg is located.The old records should still be with the church, although the Nikolaikirche was badly damaged in World War II.Here is the link to the city's website:http://www.eilenburg.de/englisch/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Mange takk Limann! Jeg har fra Østerrike fått følgende mail: Österreichisches Staatsarchiv Johann Orth (Ehg. Johann Salvator) alias Hugo KöhlerDear Mr. Johansen, In reply to your e-mail of February 12, 2006 we wish to inform you that the documents on Johann Salvator (Orth) in our archives are related to the change of his name, some letters and to his property left. As records on birth, wedding or death are not kept within the departments of the Austrian State Archives – except for people employed at the court or in ministries – we do not keep documents on Hugo Köhler in our archives. During the centuries of the Austro-Hungarian Monarchy the religious communities took care of having these personal data registered by the local parishes. As a general rule church registers are still kept within the office of the parish where the person in question was born (or baptised) or lived. For finding out more about Köhler it is recommendable to find out his birth-place. On first view we could not identify a place called Mecklenburg in Austria. Maybe it is the German province of Mecklenburg ? Johann Orth is tied to Hamburg also by other rumours. In 1898 a ship was sold which was claimed to have been the Santa Margherita although these claims were denied by the former owners. Yet another theory identifies Johann Orth with the Austrian citizen Heinrich Albertall, living in Constantinople, who was in correspondence with the Swedish Semitist Kolmodin who died in 1933 and whose letters seem to be preserved by the university library of Uppsala. If you wish to work together with genealogical societies which are specialized on family research and which maybe have name registers we recommend to consult the website of the Austrian State Archives where you can find adresses (www.oesta.gv.at ). Yours sincerely Prof. Dr. Leopold Auer, DirectorJeg kan ellers også bekrefte at DNA test av Køhlers dattersønn Frantz er tatt og vil bli behandlet med det første! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.