Gå til innhold
Arkivverket

[#36973] Alexander Hugo Køhler f.22.Januar 1861 i Eilenburg,Preussen i Tyskland

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Bjørn Davidsen: Som jeg har sagt tidligere: Asbjørn Karlsen regner det ikke for sannsynlig at Køhler var identisk med orth.Men han skriver til meg at han ikke ser på det som umulig.Vi holder kontakten med hverandre i sakens gang.Vi har nå kontakt med øvrige familie til Køhler i Kristiansand og ser frem til å finne ut mer om saken etterhvert. Men jeg synes det er på sin plass å kommentere følgende sitat av Davidsen: 'Kvifor han gjorde alt dette - og seinare fekk det for seg at han var Joann Salvatore, tilhøyrer psikiatrien.'sitat slutt. Av respekt for gjenlevende familie burde innlegget være fjernet fra denne debatten. Å påstå at tilfelle Køhler tilhører Psykiatrien er å tillegge en person noe som du ikke har grunnlag for.Du bør veie dine ord. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Idag er det en intressann dag! Jeg har nemlig fått svar på Køhlers etterslekt i Amerika via en slektning av Køhler. Har noen en god link til å finne folk i usa med? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hvordan enn alting var, kan man vel ikke si at han likefrem kvittet sig med barna til Clara Levin, når de forsørges av ham her i Trondheim i 1900-tellingen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bjørn Davidsen skriver i innlegg (175): 'Sett frå min synstad, er saka klår: Alexander Hugo Køhler var gift med Clara Lewin og fekk born med henne. Då ho døydde, kvitta han seg med borna etter kvart og starta eit nytt liv i Noreg.'sitat slutt. Her bommer du fullstendig igjen Davidsen. Du bør sjekke kildene før du kommer med uttalser som er direkte feil. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

JFJ: Kan du motbevisa at Kristiansand-Køhler var gift med Clara Lewin? Det finst jo bevis på at lithograf Alexander Hugo Køhler var det og fekk born med henne.Når eg skreiv at han 'kvitta seg med borna', var det kan hende ikkje heilt rett. Men han vedkjende seg dei i alle høve ikkje som sine etter kvart som han fekk nye i Noreg: 'Et av disse barene kom siden en gang til Køhler for å få rede på hvem dets egentlige foreldre var. Avdøde svarte da at det var meget bedre at hun ikke fikk rede på det. (Sitat frå rettsboka til Kristiansand byretts bevisopptak av dottera Gudrun Køhler). Kvifor ville han ikkje seia kven forldra var? Var det noko suspekt med 'kartograf A.H. Køhler og Clara Lewin'? Eller var det avdi han hadde fortalt den norske kona si - av ein eller annan grunn - at dei ikkje var hans born?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kan på det nåværende tidspunkt ikke 'motbevise' at Kristiansand-Hugo Køhler virkelig var gift med Clara Levin.Nå er det jo slik at denne såkalte kartografen muligens også var litograf?Det verserer mange rykter om hvem den egentlige Køhler var.En kilde oppgir at det var en prest som dro til Tyrkia for helsens skyld.I gotha almanakken oppgis Egypt. Ja hvorfor Køhler ikke ville ut med hvem som var deres mor det er en nøtt som må og skal knekkes. Du snakker hele tiden om Karthografen Køhler.Kanskje dette er et villspor?Som Køhler satte i scene for å skjule sin identitet ytterlige?Dette er bare tanker jeg har omkring saken.Jeg har ihvertfall bestemt meg -kanskje mot alle odds at jeg SKAL finne ut sannheten på den ene eller annen måte.Jeg gir overhode ikke opp. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Sanninga i denne saka gjekk nok i grava med Kristiansand-Køhler. Men dersom kartografen er eit villspor, står vi att med berre ein Køhler, nemleg han i Kristiansand. Og eg trur det berre er ein Køhler, i alle høve etter 1881.Elles har eg forstått det slik at alle er samde om at det var Kristiansand-Køhler som gravla Clara Lewin. Dersom han ikkje hadde vore gift og fått born med henne, må han ha tala usant overfor presten då det vart bokført (og han sjølv skreiv under på) at dei hadde vore gift, og i ekteskap hadde avla to born som levde då mora døydde. Men eg trur ikkje han laug. Eg trur dette er so nær sanninga vi kan koma. Og skulle trongen for DNA vera på sin plass, bør ein starte med å finne ut om evt. etterkomararar av desse døtrene til Køhler og Lewin har treff med DNA'et til etterkomarane til borna som var fødde i Noreg. Det er truleg den einaste måten å finne ut om Kristiansand-Køhler var far til Lewin sine born - om slikt er mogeleg å finne ut, då.Alt det andre om Johann Orth har han jo skrive minst 20 år seinare (i alle høve det som står i almanakken, for den vart trykt i 1914).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ifølge Hugo Køhler fortalte Clara Levin til presten sitt dødsleie at Køhler ikke var Køhler. Presten tidde skriver Køhler.Ellers er det jo en intreressant utspill vedr.DNA i forhold til Levins barn.Nå får vi se først hva der kan frembringes av dokumentasjon og så får vi evaluere resultatet. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hva er den eksakte dødsdato og sted for Clara Josefine Levin f.1860 i Sverige, og hvor er hun begravet?.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hun døde 05.09.1893 i Odense mens de bodde i St. Knudsgade 32.Så hun er begravet i Odense.Hvilket kirkesogn er jeg usikker på. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Takk.Hva er da det eksakte innhold i den beskrivelse som er gitt i innlegg nr. 175:Det vises også til de opplysninger som fremkommer her:LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hvilket problem er det snakk om? Disse opplysningene har lagt på Karlsens hjemmesider lenge.Hvorfor refereres det til innlegg 175? Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg ser ikkje noko problem. For meg er saka so klår ein kan få den, jf 182. Men andre som har låst seg fast i trua på identitetsbrigde i 1891 (og ikkje evt. i 1881) for å få det til å høve med at Kristiansand-Køhler var Johann Orth, dei har nok eit problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Davidsen: Problemer er til for å løses. Om det går i den ene eller andre retning får tiden vise. Det er for tidlig å trekke konklusjoner enda.Jeg bruker min tid til å finne ut om saken.Du bruker din tid på motinnlegg. Vel, time will show.......Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn  Limann

Svenske kirkebøker dokumenterer at litograf Hugo Köhler i begynnelsen av 1880-åra innvandra fra Tyskland til Sverige. Men det må vel finnes flere kilder som bekrefter denne hendelsen og eventuelt belyser den ytterligere. Det hadde vært interessant å vite hvilke andre kilder JFJ har undersøkt med henblikk på Köhlers innvandring til Sverige. For jeg går ut fra at Köhler ikke bare uten videre kunne passere riksgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Alexander Hugo Köhler var inflyttet fra Tyskland den 6.mai 1882.Kilde:Malmö S:t Petri församling, Aid:38 s 179.Opplysningene er motatt fra Malmö stadsarkiv i Sverige.Jeg kan gjerne undersøke med arkivet igjen for å høre hvilke andre kilder de har tilgjengelig og da kommer kanskje andre opplysninger frem.Takk for tipset Limann! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det etterspørres i innlegg nr. 189 følgende:Hvilket problem er det snakk om?Hvorfor refereres det til innlegg 175?Etter hva man ser så er det fremdrift på å få frem 'det egentlige eksakte problem'. Løsning på et 'eksakt problem' er ofte mest av tallmessig form. Spenningen øker mao.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Et interessant momento: Clara Levin døde av Lungetæring i 1893.Det samme gjorde datteren Sigrid Josephine Doris Køhler samme året.Det sies at den 'ekte' Hugo Køhler hadde lungetæring og dro til Egypt. En intressann sak: Vår Køhler fra Kristiansand ble ikke smittet.Hvorfor? Han levde ikke i samliv med henne.Dersom han gjorde det ville risikoen for Tuberkolose være svært stor.Hvorfor de to andre døtrene ikke ble smittet vet jeg ikke. Dette er bare en tanke.Men det kan jo ha vært slik??? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Tror ikke den teorien om tuberkolose holder. Min bestemor ble smittet av tuberkolose i barne/ungdomsårene. Hun giftet seg med min bestefar, og fikk fem barn. Bestefar fikk aldri tub, og av de fem barna ble et smittet, og døde litt over et år gammelt. De andre fire har testet negativt hele sitt liv. Dessuten besto husstanden også av bestefars mor og bror.Heller ikke de ble smittet. Og det på tross av at bestemor var så dålig av sin tub, at hun etterhvert hadde kun ca 1/2 lunge igjen, resten var fjernet operativt.Derfor tror neppe jeg tuberkolosen til Clara Levin kan brukes som bevis på at Köhler var Orth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nei som jeg sa, det var bare en tanke... Faktisk var det slik at min morfar hadde Tub. og barna , men ikke mormor-så teorien holder ikke må jeg innse Lena.Og ihvertfall ikke som bevis for at han var Johann Orth.Nei her må det håndfaste kilder til.Jeg skal kontakte Sverige igjen og høre hvor jeg skal henvende meg om papirer ang.at han dro inn til Sverige.Kanskje de har hatt siste bosted registrert?Noen som vet noe om hva jeg bør lete etter av dokumenter vedr.innreisen til Sverige i 1882? Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Til innlegg 197. Tor H Wigerust er nok eksperten på temaet innvandring fra Tyskland. Om jeg ikke tar helt feil, deltok han på et seminar i Malmø i 2001, der nettopp dette temaet var gjenstand for diskusjon? Jeg nevner arkiv som kan ha opplysninger.1.Landsarkivet i Malmø har du kontakta. Arkivet oppbevarer dessuten innflyttingsattester med opplysninger om fødested, dato o.s.v. Muligens foreligger søknad fra Köhler om stasborgerskap med levnetsbeskrivelse/ foreldre m.m.2.Kirkearkiv. Du har allerede dokumentert Köhlers innvandring. Vil bare gjøre oppmerksom på at at Malmø har hatt en tysk menighet helt fra 1663. Var S:t Petri församling en svensk eller tysk menighet?3.PolitiarkivP.S.: Siden Köhler bodde mer enn 40 år i Norge, må en anta at han var norsk statsborger. Dermed må det vel foreligge en søknad om norsk statsborgerskap. Opplysningene i denne søknaden kunne jo vært interessante å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ka andre haldepunkt er der om 'en annen' eller 'den virkelige' Køhler enn det Kristiansand-Køhler har skrive? Ingen!Og dersom det var ein 'annan/virkelig' Køhler, så var han 'karthograf' i følgje den same Kristiansand-Køhler.Det er ikkje funne at nokon 'kartograf' Køhler har hatt samkvem med Clara Lewin; det har derimot ein 'lithograf' Køhler - helt frå tidleg på 1880-talet. Det er difor grunn til å tru at om der fanst ein 'karthograf' Køhler, var det før 'lithografen' kom på banen - og det må sinast ha vore i 1881. Følgjeleg var det 'litografen' som vart gift med Clara Lewin og fekk born med henne. Av den grunn kan ikkje litografen ha vore Johann Orth. Så enkelt er det, etter mitt skjøn.At litografen seinare (for det meste etter 1914) fekk det for seg at han var Johann Orth, er som eg før har skrive, ei sak for psykiatrien. Det finst diagnoser for slikt, etter det eg veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg nr. 199 - ikke medregnet det siste avsnittet.Etter hva man nå ser er rebusen med 'det egentlige eksakte problem' løst ved at 'eksakte' kan utgå. Gratulerer.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.