Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#36978] Sjur Nilsson frå Hafslo og Christi Trondsd frå Årdal -vigde 1755 - kven var dei?

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Databasen for vigde i Lærdal 1752-1821 syner mellom anna denne vigsli:~~~~~~~~~~Siur Nielsen og Christi Tronsdatter, vigde i Årdal 31.10.1755.~~~~~~~~~~Ved nærare ettersyn ser eg at Sjur Nilsson var frå Hafslo, medan Christi Tronsdotter var frå Årdal. Båe forlovarane var gardbrukarar på Urnes i Hafslo.Sjur og Christi fekk ingen born i Årdal, men eg mistenker dei for å gøyma seg bak ein Sjur Øy eller Svad som frå 1758 var busett i Hafslo. Denne Sjur fekk ei dotter Rannei i 1764 og ein son Bottolf i 1768, men diverre er kyrkjebøkene frå Hafslo for denne tidi svært sparsommelege med opplysningar om foreldri...!Er det nokon med lokalkunnskap i Årdal som er i stand til å identifisera denne Christi Trondsdotter og kven ho var?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ikke nok kunnskap om Årdal eller området rundt til med sikkerhet kunne gi deg svar på spørsmålet ditt. Men FamilySearch IGI viser at paret Trond Sjursen og Martha Ellingsdtr. i Sogndal døpet en datter Christi Trondsdtr. både 25.08.1736 og 14.01.1738.Dessuten viser et skifte på gården Qvale nr.5 i Sogndal at Trond Sørensen etterlot seg en datter med samme navn 9år gammel i 1746.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Knut Bryn

Jeg vet ikke hvem denne Christi Trondsdatter var, men jeg har en mulig kandidat: Riktignok skrives navnet helst Kisti, men jeg mener å ha sett navneformene Kisti, Kirsti og Kristi (Christi) brukt om hverandre om andre personer.Den aktuelle Kisti Trondsdatter giftet seg i Årdal med Amund Asbjørnsen i 1730 (Lenke ). Amund døde i 1740. Kisti kan derfor godt ha giftet seg på nytt i 1755. Hun må imidlertid være født før 1712, så hun fikk neppe noen barn så sent som i 1768. Kan Sjur ha giftet seg på nytt en gang mellom 1755 og 1764? Jeg har noen flere opplysninger om Kisti Trondsdatters opphav hvis det er av interesse.

• 2 uker senere...
Gjest Jon Sværen

Kvifor trur du at Christi Trondson er frå Årdal ?Dersom du søkjer på Trond i Fylkesarkivet på fødte mellom 1700 og 1750 finn eg 8 stk. Alle i Indre Sogn, men INGEN i Årdal/Lærdal ! Kan Christi berre hatt eit opphald i Årdal 'tjenar' ?Lars: Sjå difor på svar nr 2 til Rune T.

Gjest Knut Bryn

Jon: Fylkesarkivets database over fødte i Sogn er mildt sagt ufullstendig. Kirkeboka for Lærdal/Årdal har bl.a. disse barndåpene i Årdal krk.: 29.11.1722 Johannis Eldegaardens Søn kdet. Trond - 8.9.1726 Ole Siursøns Søn af Sejmsdalen nom. Trond - 29.9.1726 Omund Holens Søn, nom. Trond - 10.8.1727 Johannis Eldegaardens Søn nom. Trond - 16.10.1735 Aamund i Holens Søn nom. TronTrond var m.a.o. ikke noe sjeldent guttenavn i Årdal i første del av det 18. århundret.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.