Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37011] Hvem er dette? Bilder av folk fra indre Østfold og Christiania

Recommended Posts

Gjest Håkon Havik

Dette er nok et skudd i blinde, men jeg prøver meg likevel:Jeg er lykkelig over å ha funnet min oldemors gamle fotoalbum, men ulykkelig over å ikke gjenkjenne en eneste av de avbildede personene. Trolig er de fra Eidsberg-området i indre Østfold eller fra Oslo-området.Har jeg en gigantisk porsjon flaks? Kjenner du igjen noen av personene på bildene?Se bildene fra denne siden: http://www.miramedia.no/bilder/index.htmlHilsen Håkon

Gjest Per Håkon Christiansen

Bildene som er tatt i Sverige tilhører vel Julies slekt, og da burde du vel en samme legge dem inn på RØTTER ( genealogi.se ), slik at de blir vist blant andre bilder tatt av samme fotograf. LenkeMen prøv å finne ut noe om denne grenen først, så det blir litt kjøtt på beina for de som skal hjelpe deg.

Gjest Håkon Havik

Tusen takk til Berit og Per Håkon.Karolines foreldre Anders og Johanne bodde rundt omkring på husmannsplasser i Eidsberg og trolig også en tid i Rakkestad. En kort periode bodde de også i Stange i Hedmark.Etter hvert endte de på legd, og Karoline ble satt bort som ca 12-åring, angivelig til gården Rud (?). Faren Anders var opprinnelig odelsgutt på Vestre Berger i Eidsberg, men det gikk tydeligvis ikke så bra med ham.Muligens er Anders Mathisen å finne i matrikkelen fra 1886 på plassen Krok, som nettopp ser ut til å være et underbruk til gården Torp: [url="http://www.rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0128&gnr=129>LenkeI så fall passer det meget bra at visittkortet til Johannes og Julie Torp er å finne i albumet. De var i så fall kanskje venner av familien? I slekt med Karolines familie var de i hvert fall ikke.Takk for tips om genealogi.se. Skal legge inn det ene bildet der. Det kan jo kanskje hende at det svenske bildet er av Julie Torp.Vil for øvrig tro at flere av bildene i albumet er av Karolines søsken og evt kanskje også av foreldre - til tross for at de var fattige på legd.Er derfor interessert i å få vite noe om etterslekt til Karoline Andersdatters søsken: Mathias Edvard (f. 1854), Ole Anthon (f. 1855), Theodor (f. 1860) og evt Julie (f. 1871).Familien er å finne her

Gjest Håkon Havik

Tusen takk, Berit, for at du har funnet Johannes Torp og Alfred Svendsen.Så vidt jeg vet fra familiehistorier arbeidet Karolines bror Theodor ved et skjenkested i Kristiania. Min teori er at han arbeidet ved Alhambra og at Alfred Svendsen var hans kollega. Likevel forstår jeg ikke helt hvorfor Alfred Svendsens visittkort befinner seg i albumet. Han er i hvert fall ikke i Karolines slekt, så vidt jeg vet.Takk til Alf Thore for forslaget om likhet med Per Myra. Er imidlertid ikke sikker på at likheten er stor nok, men skal ikke utelukke det helt. Så vidt jeg vet hadde heller ikke Karolines slekt noen tilknytning til Vikersund.Har et svakt håp om at det et sted der ute skal være noen som har ett eller flere indentisk bilder med de som er i albumet: http://www.miramedia.no/bilder/Men det skal vel ufattelig mye flaks til for å finne ut av denne saken?- Håkon

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.