Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37028] Absalon Hansen Vaage (1850 - 1905): hjelp til å finne ut om sønnen (Ole) Johan

Recommended Posts

Gjest Yvonne Trengereid Eide

I kirkebøkene finner jeg en Ole Johan f. 28.09.1879, som er sønn av Absalon Hansen Vaage og Marta Larsdt. Valhammer.Foreldrene sine navn stemmer. Siden jeg hele tiden kun har letet etter 'Johan' etter info fra svigermor, er det vel gjerne da mulig at dette er samme mannen, men at han aldri brukte Ole som en del av navnet sitt. Min farmor hadde også to navn(noe svært få visste), men brukte kun det siste navnet, så jeg ser det sannsynlig at det er tilfellet her også.. ___ Jeg finner ingen informasjon om døpte med kun navnet 'Johan' som stemmer overens med foreldrene sine navn. Er 'Ole Johan' den rette mannen? Jeg finner en Johan Absalonsen i folketellingen over Øvre Vaage, så den delen er riktig.Johan/Ole Johan giftet seg med en Anna?, som ble mor til min manns morfar.Mener de fikk 12 barn sammen. Ingen etternavn eller stedsnavn/fødested er forbundet til denne kvinnen. Jeg finner ingenting ved hverken vielse eller døde/ begravede. Familien bodde på Stolmen/ Øvre Vaage i Austevoll.Finnes det en bygdebok fra dette området som også tar med folkene som bodde på stedet?

Gjest Lars Johannessen

Ole Johan Absalonsen Øvre Vaage (1879 - 1964), gift 1907 med Anna Larsina Samuelsdtr. Eidøy (1885 - 1962)(Fitjar). I ættesoga for Øvre Våge (Austevoll Gard og ætt, bd I, s. 305) står de med 11 barn. Ole Johan var sønn av de du nevner. Ta gjerne kontakt for mer om disse, på adr. larh - joh alfakrøll online dot no

Gjest Marianne Hansen

Hei.Min samboer kommer fra Møkster Austevoll, noen av hans forfedre har navnet Absalonsen som fornavn/etternavn. Min svigerinne har sendt meg et slektstre med en god del navn på. Hun skal til Møgster i morgen og besøke sin mor ringer meg opp i helgen for å se hva vi kan hjelpe deg med svar. Min samboers morfar hete Absalon Møgster til etternavn.Sender et nytt innlegg så fort jeg får svar fra min svigerinne MVH. Marianne

Gjest Marianne Hansen

Hei igjenleitet litt i papirer her og jeg fant Ole johan Absalonsen gårdbruker f. Møgster sogn i Sund Pg. f. 1879 g. 6okt.1907 Møgster m. Anna Lavine Samuelsdtr.Eidøen, født 1885 i Fitjar.Her er mellom navnet til Anna ulikt, jeg vet ikke hva som er riktig. MArianne

Jeg har nå satt standby her på Digitalarkivet og funnet Anna`s slekt. Etter disse opplysningene kan det se ut til at hennes rette mellomnavn er Larine, altså uten s ( ifølge kirkebøker ++)27. Samuel Ingebrigtsen Eidøen f. 13.05.1831, d. 10.06.1926. Gift --.--.---- med 1)Engel Olsdt. Eidøen 1835-1883. Deres barn: A) Haakon Olai f. 1862, B) Barbra Marie 1864-1865, C) Eline 1864-1886, D) Lars 1867-1868, E) Martin 1868/69-1870, F) Engel f. 1872, G) Rasmus Olai f. 1873. Gift 22.06.1883 med 2) Larine Mikkelsdt Tangen 1844-1884. Død i barselseng. Gift 10.10.1884 med 3) Anna Marie Ammundsdt. Bremnæs 1846-1900. Gift 02.01.1901 med 4) Siri Samuelsdt Bremnes 1852- (hennes 2. Ekteskap). I kirkebøkene er Samuel oppgitt med flere steder som sitt fødested: Eidøen & Bremnæs Gårdbruker/ leilending med stort kveg, får, havre og poteter. Det ser ikke ut som om Samuel fikk barn med sin 4. Kone, men det nevnes derimot at han i 1869 fikk et uektefødt barn (Larine) med en Mari Størksdt. Finner ikke noe om barnet vedr. kone 2.28. Anna Marie Ammundsdt. Bremnæs f. --.--.1846 Grønaas/ Finnaas, d. 19.04.1900. I kirkeboken er “nærvesygdom” oppgitt som dødsårsak. Deres barn: A) Anna Larine f. 23.02.1885 (13), B) Kristine Marie f. 01.05.1887, C) Bernt Andreas f. 03.02.1889,

Hei Mariann! Flott at du kan/ ønsker å hjelpe. Jeg vet at min manns morfar hadde en bror som het Absalon og som var den eldste i søskenflokken. Ta gjerne kontakt per mail med meg : yvoesp2000@yahoo.no

Bare en opplysning:Barna til Absalon Hansen: Ole Johan`s sønn & Hanna`s datter inngikk ekteskap (altså fetter og kusine) og er grenen jeg i utgangspunket følger.

Gjest Terje Aarland

Fint å finne et innlegg om folk fra Stolmen. Selv er jeg Stolmar og håper at jeg kan bidra med å hjelpe deg litt, hvis du ikke allerede har funnet svar på det du vil vite? Du finner info om denne slekten i Bygdeboka for Austevoll (Møkster sogn bind I). Det er nok mange som kan hjelpe til med oppdaterte opplysninger. Men jeg kan evn. også sette deg i kontakt med noen fra denne slekten? Denne slekten har nok bodd på Stolmen i lange tider, og et sted langt ute møtes våre slekter.

Hei Terje. Kontakt meg gjerne per mail. Begynner å få mer dreisen på slekten nå etterhvert, men fortsatt er det veldig fint om noen har informasjon vedr. slekten. Ettersom dette i grunnen er tidlig på slektstreet er det kanskje noen som har bilder av familien/ stedet / huset? Noen som vet hvor det er mulig å få kjøpt bygdeboken?Mvh Yvonne

Gjest Johan Arthur Hansen

Vis du ikke har opplysninger om Anna Marie Omundsdtr. Grønås,Moster så er foreldrene: Omund Bertelsson Grønås f.1806, d.1877 g.m Anna Larsdtr. Kvinnherad f.ca 1802,d.1881.(Bømlo IV, side 435, nr. 71) Har en god del mer, hvis du skulle ha bruk for det. Mvh. Johan Arthur Hansen

Hei Johan. Takk så mye for opplysningen! Jeg tar gjerne imot all den hjelp og informasjon jeg kan få, så skriv gjerne til meg per mail om du ønsker:o) Mvh Yvonne

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.