Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37044] Hvem var far til Emil Gustavsen Sand født i aas prestegjeld den 24 okt. 1876 ?

Recommended Posts

Gjest Unni Bjerklund

Jeg vil gjerne finne ut av hvem som var far til bestefaren min Emil Gustavsen Sand. Sand navnet vet jeg ikke hvor komm ifra for Emil var født med navnet Gustavsen. Han var født utenfor ekteskap. Mor til Emil het Ager Elise Birgitte Kristensdatter. På noen gamle papirer står det et stedsnavn som plommestein eller noe lignende. Litt vanskelig å tyde. (Klommestein ?)Kansje en plass hvor hun var født? Jeg er usikker på om far til Emil kom fra Drøbak men det er det som er blitt antatt.Er det noen som vet noe om hvem faren kunne være?Jeg tror at Emil vokste opp på Hurum, men ikke sammen med sin mor.

Gjest E. Tjernshaugen
Gjest Unni Bjerklund

Ja det stemmer. Men når mor til Emil var i Frogn på dennne tiden året før bestefar ble født så er vel faren fra det samme omerådet vil jeg tro. Har sendt etter noen kirkebøker. Takk for svarene!

Gjest Unni Bjerklund

Hei igjen!Jeg har nå fått vite at far til Emil Het Gustav Hansen eller Ellefsen eller at han brukte begge navnene? Det står Gustav Hansen av Drøbak på et gammelt papir og det står Gustav Ellefsen på et annet. Hvem eller er det noen som vet mer om han eller hans familie så er jeg kjempe intressertMed hilsen Unni!

Gjest E. Tjernshaugen

Fritt etter 'Bygdebok for Frogn, Gårdshistorien'Kringerud. -Hans Emil Ellefsen f. ca. 1815, gift med Margit Knudsdatter fra Hallingdal. De hadde barna: Marie, Josefine, Hans Petter, Helga, Elise, Gustav, Ingeborg og Alfred.Hans Emil kjøpte en del av Kringerud i 1836, og fikk av faren en del til som denne hadde kjøpt i 1827.Hans Emil Ellefsens far var av bondeslekt fra Eiker, og han 'var sorenskriver på Follo i en mannsalder'.Hans navn var Hans Peter Ellefsen ( 1785-1872).Sønnen Hans Emil Ellefsen drev gården til han solgte i 1884. Om du ikke har tilgang til denne boka kan jeg scanne de to aktuelle sidene og sende de til deg, men da trenger jeg en e-post adresse.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.