Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37058] Hvor ble det av Gunnar/Gunder Peterson Aavik fra Åsen i Amerika?

Recommended Posts

Gjest Knut Haugen

En av min farmors brødre ble gift med Augusta Marie Gunnarsdatter Alfstad født den 8 okt. 1881 i Åsen i Nord-Trøndelag. Hennes mor var Dordi Olsdatter Alfstad, Åsen. Augustas far kalles i kirkeboken for Gunnar Peterson Aavik født 1. des 1862. I følge etterkommerne til Augusta ”stakk han av” fra farskapet. Emigrantregisteret viser at han reiste fra Trondheim under navnet Gunder Aavik til Wilson,Wisc, Amerika den 20. september 1882 med skipet Tasso. Billetten var betalt i Amerika. Jeg har ikke vært i stand til å finne verken ankomst til Amerika eller spor på aktuelle nettsteder. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne noe om Gunnar/Gunder og eventuelle etterkommere i Amerika?

Gjest Arne Langås

Hei. Jeg holder på å spore opp utvandrere fra Åsen, og har funnet en del om Gunnar. Etterkommere opp til i dag har jeg ikke funnet, men jeg har funnet kone og barn. Bilde av ham står i Bygdebok for Åsen, bind 5 (under hans heimgård Åvika). Jeg har dette scannet, samt et bilde som viser Gunnar og hans kone (brudebilde). Jeg sakser litt fra det jeg har funnet så langt:Gunnar Petersen Åvik reiste som du sier til Wilson, Wisconsin. Dit hadde broren Magnus og tre andre fra Åsen reist i 1880. Billetten var betalt i Amerika. I Amerika kalte han seg Gunder Peterson. Da han reiste var han forlovet med ei jente i nabolaget, og de skrev jevnlig til hverandre. Det var tanken at hun skulle komme over, men etter at hennes mor døde måtte hun bli hjemme og stelle for faren og yngre søsken. Forlovelsen stod ved lag til 1892-93. Brevene han sendte henne tok hun vare på, og etter hennes død ble de funnet sammenbuntet i et hemmelig rom i ei kiste hun hadde. Tragisk nok ble alle brevene kastet på bålet ved ei feiltakelse, og gikk opp i røyk en dag sist på 1950-tallet.Gunder Peterson, som han kalte seg i Amerika, ble omkring 1896 med Christine, som også var norsk, innvandret omkring 1891. De bosatte seg i byen Tower i Breitung Township, St. Louis Co., Minnesota, og nevnes der i folketellingene 1900-1920, i 1920 med adresse North 3rd Street. Gunder arbeidet på jernbanen ved tellingene 1900-1930, bl.a. oppsynsmann (supervisor). Han var hjemme i Åsen sommeren 1906, og på tilbaketur hadde han følge av brorsønnen Petter A. Lien fra Skatval. Gunder og Christine flyttet på 1920-tallet til byen Virginia i St. Louis, og hadde i 1930 adresse 503 12th Street South, et hus de eide selv.Gunnar Petersen Åvik (Gunder Peterson), f. 1862, gift ca. 1896 med Christine, f. 1875. Barn:1. Eveline (Evelyn?) Peterson, f. i Minnesota 1897, hjemme i 1910.2. Fritjof Gerard Peterson, f. 1900, hjemme i 1910, var i 1918 smed hos Duluth Iron Range RR, Two Harbors, Lake, Minnesota.3. Fern Peterson, f. 1902, hjemme i 1920. Hun kan være identisk med den Fern Peterson som i 1930 er lærerinne og bosatt hos Anton og Ellen Erickson i Tower. Anton var søskenbarn med Gunnar. Denne Fern oppgis rett nok å ha svenske foreldre, men dette kan være feil.Kilder: Ellis Island (1906). || 1900: MN Saint Louis, Breitung, ED 305, sheet 6b. || 1910: MN St Louis, Tower, ED 136, sheet 8a. || 1920: MN St Louis, Tower, ED 196, sheet 3a. || 1930: MN St. Louis, Virginia, ED 184, sheet 11a.|| Trondheim 6402/1882. || WW1 Draft Card: Fritjof Gerard Peterson (St. Louis, MN). || Sorenskriver Stjør- og Verdal: Skiftedokumenter 1918 (3Fa205), etter Lorentse Sivertsdatter Åvik.Ta kontakt med meg på arne [krøllalfa] langaasan [punktum] no hvis du er interessert i bildene.Mvh Arne

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.