Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö

Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(250:) Bente, hva er navnet på denne damen av Bugge-slekt som giftet seg Zahl, og hvem er hennes foreldre / besteforeldre ?1690-1733 er såvidt jeg vet perioden da Hans Olsen (Zahl ?) drev handelsstedet i Nordvika på Herøy. Jeg mener han er født ca. 1561. Han skal (som du sier) være far til en Ole Hanssøn Zahl, men f.året 1718 stemmer ikke med mine notater.Forøvrig så har jeg inntrykk av at det er fastslått at Anne (g.m. fogd i Nordhordland, Mogens Bugge, visstnok død i Vardø) ikke het Zahl (eller Sahl), men at dette skriver seg fra en misoppfatning av en referanse til hennes første ektemann (da avdøde, mao. 'sahlig') Henrik Piil. Visstnok iflg. Absalon Beyers dagbok skal 'Anne sahl Piil' ('Anne sahl Henrichs' ?) rundt 29. mars 1571 ha reist med et skip som for til Vardø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Bente Elisabeths inlegg # 250;- takk for opplysningen om ZAHL i relasjon til Vardö.Jeg er på reisende fot og har ikke tilgang til mine notater, og kan derfor vanskelig kommentere ulike slektsledd innen den store BUGGE slekten.Imidlertid har du vel fått et utmerket svar via Pers innlegg # 252, - hvor han samtidig reiser et par andre spörsmål.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

I denne tråden har det på senere tid vaert en viss fokusering på kretsen rundt Maren Henrichsdtr. BUGGE TILREM födt ca. 1698 på Vega i Nordland. Hun var sönnedatter av Dorothea BUGGE f. ca. 1615, sannsynligvis i Bergen. Se bl.a. innlegg # 104 og # 121.Dorothea var igjen sönnedatter av hovedpersonen i denne tråden, nemlig fogden Mogens BUGGE f. ca. 1535 i Danmark.Maren BUGGE TILREM flyttet til Troms og fikk stor etterslekt der. Det pågår for tiden en del debatter her i forumet og på DIS-Norge som behandler henens etterkommere etc.Imidlertid flyttet også Marens eldre bror, Ole, f. 1693 nordover, nemlig til Karlsöy i Troms, se bl.a. innlegg # 228. Da jeg synes at det er på sin plass å vie like stor oppmerksomhet til begge söskene skal jeg forsöke å legge ut data her om også hans etterkommere.Ole var som nevnt födt i Nordland og var skipper av yrke, bosatt i Stakkvik i Karlsöy, Troms, men döde angivelig i Finnmark. Det oppgis at han giftet seg i/etter 1714 med Gunhild Hansdtr. (GAMST) HORSENS f. ca. 1685.Gunhild var datter av hnadelsmann i Karlsöy Hans Hanssen HORSENS f. 1646 i Jylland og hustru Rebekka Torbensdtr. fra Loppa, f. ca. 1658, ofte omtalt med navnet GAMST. Se her innlegg # 237. Gunhild var et av 7 barn i ekteskapet. Skifte etter Hans (HHH) var avholdt den 1. Juli 1720.Ole og Gunhild hadde i fölge mine notater 2 barn;- Maren f. ca. 1724- Hans Henrich f. ca. 1724Jeg kommer tilbake (eventuelt allerede i dag) med ytterligere data om deres mange etterkommere, - disse finnes også omtalt hos bl.a. NERMO og BERNTSEN.Imidlertid hadde Gunhild vaert gift tidligere, nemlig med Anders Sörensen NIDEROS HEGGELUND ca. 1673-1714, som var handelsmann i Stakkvik i Karlsöy. Skifte etter ham var avholdt den 30. Juni 1714. Det var tre barn i det ekteskapet, nemlig; Anders f. 1710, Margrethe f. 1713 og Ole f. 1714.Etter at Gunhild HORSENS döde giftet Ole BUGGE seg på ny. Oles andre hustru, Maren Arentsdtr., oppgis å vaere fra Brönnöy i Nordland, og det skal visstnok kun vaere ett barn i deres ekteskap, nemlig;- Arent f. 1726Undrer på om noen har ytterligere data om Maren Arnetsdtr? - og hennes sönn som oppgis död samme år som han var födt, altså i 1726.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Med 'syftet' om å vise like stor oppmerksomhet til begge söskene, Maren og Ole BUGGE TILREM 1693-1737, forsöker jeg å legge ut data om også hans etterkommere.Ole har såvidt meg bekjent to barn i sitt ekteskap med Gunhild Hansdtr. (GAMST) HORSENS, nemlig Maren og Hans Henrik(ch).Maren giftet seg den 30. Oktober 1746 i Karlsöy kirke med Christen Pederssön GRAM. Jeg har fölgende barn i deres eksteskap;- Peder f. ca. 1742- Aletha f. ca. 1744- Ole f. ca. 1748Marens bror, Hans Henrik ca. 1724-1797 giftet seg i Karlsöy kirke den 1. November 1747 med Else Maria Christensdtr. DANEFAER ARILD, fra Skjervöy i Troms.I deres ekteskap har jeg fölgende barn;- Christer f. 1748- Gunhild f. 1751- Ole f. 1755- Fredrik f. 1759- Jacob f. 1765Kommer tilbake med ytterligere data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Maren Tilrem og Henrik Bugge hadde vel også (i tillegg til Ole og Maren) også to (eldre) døtre Else f. 1683 (g. to ganger, 3 barn som døde små) og Birgitte f. 1691 (g. og 8 barn) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ved 'næmere ettersyn' ser jeg at jeg faktisk har notert hele 11 barn av Maren Tilrem og Henrik Bugge : - Mille (1682-1763) (f.1686 ?), g. 1 Nov 1707 Ole Jonsen Sømnes (Bøe), - Elsa (1683-1750), g.1. 3 Jul 1707 Nils Tollefsen Lund (1678-1739), g.2. 1740 Peder Bredal Jonsen. Bos. Lund Brønnøy, ingen barn, - Jens (f/d 1685), - Jacob (1686-1753?(før 1750?)) overtok Tilrem, - NN (f.1688-før 1750), - Dorthe (1690-92), - Birgitte (1691-1773), - Ole (1693-1737), 2 barn: Hans Henrik og Maren, - Hans (f/d 1696), - NN (f. Aug 1698, død ung), - Maren (1692/98-1738/75), enke Taskeby, Tromsø fogderi i 1750.Jeg stusser litt på hvorfor du konsentrerer deg om kun to av dem (Ole og Maren) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(255:) Jeg tror ''Christer f. 1748'' skal være Christen Arild Bugge, døpt 11 Mai 1748, død 1788 (druknet på sjøen), skifte 3 Sep 1790, gårdbruker på Finnkroken, Tromsøysund, TR, g. 23 Okt 1771 i Tromsøysund med Karen Adriansdatter Falch.Kan sistnevnte være datter av Adrian Jørgensen Falch fra Follsesøy, f. c1698, sønn av handelsmann i Kårvik, Jørgen Adriansøn Falch (fra Nippelberg i Nesna) og Aasel Sørensdatter Hegelund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Pers innlegg # 256-258;- mange takk for dine tre seneste innlegg i denne tråden.Kommer tilbake med svar så snart tiden tillater det.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Pers innlegg # 256 og # 257.Ja, söskenrekken stemmer med mine notater når det gjelder Ole og Maren, - altså barna til Maren TILREM og Henrik BUGGE.Fokuseringen på kun to av dem fra min side forklares ved det faktum at jeg ikke har signifikante data om de andre söskene. Dessuten er 'kretsen' rundt Ole og Maren sterkt relatert til andre 'slekter' jeg arbeider med, som for eksempel HEGGELUND, DANNEFAER, ODERUP, ARILD, FRIIS, HOFNAGEL, HÖIER/HÖYER etc.Jeg kommer tilbake med naermere data hva angår ektefellene til Maren f. ca. 1724 og Hans Henrik, også f. ca. 1724. Se innlegg # 254.Det samme gjelder deres respektive 3 og 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som nevnt i innlegg # 260 ville jeg komme tilbake til ektefellene til Maren f. ca. 1724 og hennes bror Hans Henrik, - som oppgis vaere födt samme år.Se mer om deres foreldre i innlegg # 254.- Maren giftet seg som nevnt i Karlsöy den 30. Oktober 1746 med Christen Pederssön LORCH GRAM ca. 1720-1756. Christen var sönn av handelsmann Peder Hanssön DUE GRAM 1677-1744 fra Karlsöy og hustru Alet(h) Christendtr. (HOFNAGEL) LORCH 1684-1742. Christen var en av deres 4 barn.Hva angår slekten GRAM se bl.a. tema nr. 62.385 ved Arne HAAKENSEN og tema nr. 27.246 ved Arnstein RÖNNING når det gjelder LORCH.Er usikker på hvorvidt Maren var gift med en Peder og at det var 3 barn i hennes andre ekteskap.- Hans Henrik som også oppgis vaere födt ca. 1724, var gift med datteren av klokkeren i Skjervöy, Else Maria Christendtr. DANNEFAER ARILD. Hennes far, klokker Christen Thomassön HEGGELUND ARILD 1691-1743, var gift med Kirsten Holgersdtr. ODERUP DANNEFAER 1700-1769. Giftermålet til Hans Henrik og Else Maris ble inngått den 1. November 1747. Else Maria var en av Christen og Kirstens 3 barn.Hva angår slekten ARILD se bl.a. tema nr. 29.657 ved Eirin HÖIBY og tråd nr. 51.373 ved Knut Andreas BUCK ÖVERGAARD når det gjelder ODERUP.Kommer selv til å legge ut en tråd her hva angår DANNEFAER/DANEFER i relasjon til HOLSTEIN/HOLSTEN når tiden tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kun et par tilleggs opplysninger i.f.m. innlegg # 261;Hustruen til Hans Henrik Olssön HORSENS BUGGE ca. 1724-1797, Else Maria Christensdtr. DANNEFAER ARILD skal visstnok vaere födt i 1723 i Skjervöy og död i Karlsöy i 1787.Dessuten var navnet HOFNAGEL nevnt, og i det henseende kan det henvises til tråd nr. 47.650 ved Tove H. RIVELSRUD.Navnet DUE er også nevnt, men er usikker på om tråd nr. 45.899 ved Lars E. ÖYANE behandler samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Pers innlegg # 258;Ja, det er nok meget sannsynlig at den nevnte Christer (f. 1748) i innlegg # 255 er identisk med Christer ARILD BUGGE, döpt den 11. Mai 1748. Bosatt i Finnkroken i Tromsöysund. Skiftet var avholdt den 3. September 1790 etter at han var omkommet på sjöen.Har også som hans ektefelle, Karen Adriansdtr. FALCH, hvor ekteskapet ble inngått den 23. Oktober 1771 i Tromsöysund. Har registrert 3 barn i deres ekteskap. Karen skal visstnok ha vaert gift en gang tidligereDessuten tror jeg også at Karen er datter av Adrian Jörgensen FALCH f. ca. 1698. Som foreldre til Adrian oppgis Jörgen Adrianssön FALCH f. ca. 1656 fra Nesna og hustru Aa(d)sel Sörensdtr. HEGGELUND. Jörgen var visstnok handelsmann i Skogsfjord i Helgöy i Troms. Det oppgis 4 sönner i ekteskapet.Når det gjelder FALK/FALKENER så henvises det til tråd nr. 62.047 ved Anne Lise HOVDAL og tråd nr. 46.664 ved Kristoffer BERG.Om jeg ikke tar helt feil så er denne Aa(d)sel datter av Sören Mortenssön HEGGELUND 1640-1717, handelsmann i Nord-Grunnfjord og tillike lensmann i Helgöy. Gift med Margarethe Andersdtr. NIDEROS. Jfr. her innlegg # 254 når det gjelder NIDEROS, og ikke minst tråd nr. 47.931 ved Knud HANSEN.Kommer tilbake med ytterligere data om söskene til Christer ARILD BUGGE etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

I tema ¤ 44.239'Kristine Höyer, Mogens Kiernaess med hustru Karen - Kongsberg rundt 1790'ved Inger EIDE,- har Arnfrid MAELAND i innlegg # 9 lagt ut lenken til et imponerende HÖYER-register som finnes på hennes homepage.Lenken er;http://home.online.no/~harmell/hoyer.pdfI denne BUGGE-tråden nevnes HÖYER/HÖIER flere ganger, bl.a.;# 206- Karen Cordtsdatter HÖYER, Bergen, se tråd ¤ 53.881- Ole Johan HÖYER, Bergen, se tråd ¤ 53.970- Jan HÖYER, Bergen, se tråd ¤ 53.973- Petter Christian HOIER, PCH, (Molde?), se tråd ¤ 53.912Sistnevnte PCH - Petter Christian HÖIER (ca. 1790-1870), omtales også i innlegg # 235.Alle 3 hustruer til PCH var nemlig etterkommere av hovedpersonen i denne BUGGE-tråden, fogd Mogens BUGGE f. ca. 1535.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Önsker God Jul til alle som har interesse i denne BUUGE-tråden.Dette med et bilde av nåvaerende Hald hovedgård (oppfört omkring 1787) på Jylland i Danmark, ikke langt fra ruinene av Niels BUGGE's slott.Fotografiet er tatt i Juni i år.

bilete6125.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til orientering;Vennligst se tråd ¤ 65.498 'Slektsnavnet Brunstrup' ved Karl J. SOMMER.I den tråden behandles slekter som er relatert til BUGGE, som f.eks.; LORCH, BLIX, GRAM og HEGGELUND etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ang.innlegg (254)Her blir det nevnt at Ole Henriksen Bugge var gift med Gunhild Hansdatter Horsens, datter til kjøpmann i Karlsøy, Hans Hansen Horsens. Ole og Gunhild skal ha hatt to barn sammen, Maren og Hans Henrich (fødselsår usikre men ca 1717-1724). Deretter skal Ole ha giftet seg påny, denne gang med Maren Arentsdatter (ca 1725) og de fikk et barn sammen, Arent, født ca 1726.Det som er noe pussig, er at Gunhild Hansdatter Horsens ikke døde før i 1747 (noe som er nevnt både på Nermo og Berntsen sine slektssider, som det refereres til). Dette er uten tvil korrekt, her er lenke til begravelsen, 2. pinsedag 1747: LenkeMitt spørsmål blir da: Var virkelig Ole Henriksen Bugge gift med Maren Arentsdatter, ble Ole og Gunhild skilt (det var vel en heller sjelden foreteelse på den tiden), eller hva skjedde. Noen som har noen formening om hva som er det riktige??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har notert at Ole og Maren ble gift i 1724, men jeg har ikke sjekket dette. Det framgår antakelig av dåpsinnførselen for sønnen Arnt i Brønnøy i 1726 (?) om han ev. skulle være f. utenomekteskapelig. Han skal være død samme år.Ole (Ole Henrich ?) (1693-1723) skal også være nevnt med etternavnet 'Lund'. Hvor kommer dette navnet fra ? (Han var skipper og skal ha druknet i Finnmark). Gundele og Ole var bosatt i Stakkvik, Brattrein, Karlsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei!Jeg har akkurat som deg, Odd Villy, undret meg over at Ole Henriksen Bugge i Stakkvik kunne ha vært gift med Maren Arentsdatter. Noe må være galt her. Det må være høyesterettsadvokat Kjeld Bugges opplysninger som er brukt av slektsgranskere i nyere tid og blitt til sannhet.I NST XII skriver Kjeld Bugge om slektene Bugge i Brønnøy. På side 252 står det at Ole Henriksen var døpt 9.juli 1693, Lund Brønnøy og døde mellom 1731-38. Han giftet seg 8.Trin 1723 med Maren Arentsdatter. De hadde barna Hans Henrich, døpt 16.april 1724 og Maren født 1724.Kjeld Bugge retter senere dette noe opp etter at han hadde fått nye opplysninger av en bergingeniør E. Kiil. På side 414 står det som før at Ole Henriksen Bugge var gift med Maren Arentsdatter og at de fikk en sønn, Arent, født i 1726 og døde like etter.Nå har han imidlertid fått med seg at Hans Henrik og Maren var barn med Gunhild Hansdtr. Horsens. I skiftet etter Gunhilds far, Hans Hansen Horsens,i 1720 betegnes Ole H. Bugge som svigersønn. Han må da ha vært gift med Gunhild!Ole Henriksen Bugge omkom i Finnmark i 1737 noe som det ble parentert over, mikkeldag s.å., i Karlsøy kirke (iflg. E. Kiil).Jeg har en følelse at det må ha vært to med samme navn i Brønnøy, Ole Henriksen fra Lund som var gift med Maren Arentsdatter og Ole Henriksen Bugge, som jeg mener var født på Igerøy, Vega og at disse to er blitt flettet inn i hverandre.Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei. Kan dette være etterkommere? viser til nr 254 og 269. Vi har en Bugge i vår fam som kommer fra Bindal. Johannes Bugge Johannesen f 23.07.1839, Bindal/Vassås Far: Johannes Jacobsen f 1799 Bindal Mor: Boletta Jonetta Olsdtr f 1799. De giftet seg 08.05.1825. mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei Per!Det er ikke så usannsynlig at Johannes Bugge Johannessen hører til i Bugge-slekta.Herman Bugge f. 1742 var jekteskipper og gårdbruker på Vassås og eide store områder der. I 1816 ble eiendommen utlagt til prestegård i det da nyopprettede Bindal prestegjeld. Herman hadde sannsynligvis ingen etterkommere, men kanskje noen av hans slektninger ble igjen i Bindal.Både Boletta J. Olsdatter og Johannes Jacobsen er født i Bindal. Johannes er imidlertid født i 1800.Jeg tror ikke at det vil være så store problemer å finne ut av dette. Løsningen vil i så fall finnes i kirkebøkene for Brønnøy og Bindal.Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Magne. Tusen takk. Jeg er veldig gira på hvor navnet Bugge egentlig kom fra. I dette tilfelle ble det først brukt som mellomnavn, men ikke lenge etter ble det av etterkommerne brukt som etternavn. Jeg skal nok bruke noe tid på å grave i kirkebøkene Brønnøy og Bindal. Tusen takk for tipset. Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Jeg tror Magne har helt rett angående Ole Henriksen Bugge / Ole Henriksen Lund.Her døpes Arent i Brønnøy i 1726: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16502&idx_id=16502&uid=ny&idx_side=-70>Lenke'Døbt Ole Henriksøns Barn af Lund: Arent' (Bugge-navnet forekommer ikke)Olle Henriksen Bratrein er nevnt i justisprotokoller for Helgøy i 1721, 1727, 1731, 1732, 1733, 1734 og 1738, i perioden 1731 til 1734 som lagrettemann. Han er i disse tilfeller ikke nevnt som Olle Henriksen Bugge, men at det virkelig er han, viser vel denne innførselen i 1738:'Dernest blev en Bygselsædel forkyndt, og af Sr. Michel Hvid udstædt d = 11 Junij ? 1738, til Olle Mogensen paa ? 6 markes lejejord udj Bratrein, af det punds leje som hans Svoger, afgangne Olle Hendrichsen Bugge haver haftt og besiddet, til tugt huuset betalt ? 8 sk: saa og Copie af Bygselsædelen i Retten fremviist.'Ole Mogensen var gift med Gunhild Hansdatter Horsens' søster Margrethe.Her er likprekenen som Magne refererer til, holdt over Ole Henriksen (Bugge) i Karlsøy kirke i 1737:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per SÖRDAL's innlegg # 270 og 272;- så bra at Magne kunne gi deg svar på ditt spörsmål om BUGGE-slekten i Bindal.Om jeg ikke tar feil så er det en bygdebok om Brönnöy under forberedelse av bl.a. Margret MILLER, - hun er bosatt i USA. Har selv vaert i kontakt med henne angående BUGGE. MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har ikke hatt til til lese mye av denne debatten, men fra inlegg # 273 kan jeg si at Ole Henriksen Lund i Brønnøy giftet seg i 1697 med Cathrine Christoffersdtr. Mo (d. 1722 55 aar). Kona ble introd. 1699 uten at barnet er nevnt. Ole g. II 1723 Maren Arentsdtr. fra Horn lille i Brø. Kona introd. 1724 (barnet ikke nevnt) og 1726 Arent. Arent Olsen var paa Tilrem Brø. i 1742 og i Salten i 1762. Jeg ser ingen død for Ole, men der ble et skifte etter ham i 1742. Jeg ser ikke navnet Bugge brukt. Ole Henriksen Lund var f. 1670, sønn av Henrik Olsen Lund og kona Karen Bersvendsdtr. Ved hans skifte hadde han bare sønnen Arent. Denne Ole er ikke den samme som Ole Henriksen Bugge.Ole, sønn av Henrik Paulsen (Bugge) hadde 2 barn, Hans Henrik Olsen og Maren Olsdtr. Han bodde ikke i Brønnøy. Saa var det 2 med navn Ole Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.