Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö


Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas  FRIIS KONST

Mogens Hanssön eller Jenssön BUGGE skal visstnok vaere födt i Randers i Danmark ca. 1550. Han var fogd i Nordhordland i en kortere periode frem til 1594. Mogens tok borgerskap i Bergen den 20. juni 1594. Deretter skal ha flyttet til Vadsö i Finnmark hvor han angivelig döde.Mogens skal vissnok ha vaert gift med en Anne ZAHL Henrichsdatter P(H)IIL. Det er usikkert hvorvidt hun eventuelt var enke etter et tidligere giftemål innen P(H)IIL-slekten.Kjenner noen til mere informasjon om disse to personer og deres bakgrunn?Kan også nevne at Mogens og Anne angivelig hadde et barn, Jens. Han nevnes ved Koppskatten i Bergen i 1645, og er da i Kongelig Majestets tjeneste, visstnok som skipper.Eventuelt kan Mogens vaere i slekt med Etne-presten Niels BUGGE og Ringsaker-presten Jens BUGGE, som begge er födt rundt 1545.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har Mogens' virketid som fogd i Nordhordland notert som 1569-1574. Mogens kunne (i tillegg til mulige slektninger (brødre ?) Niels og Jens Bugge) også ev. være i slekt med (bror av ?) Mikkel/Michel/Mikal/Michael Bugge, f.1547, som var bonde ved Randers, DK, og som hadde sønnene Lars/Lauritz (død 1649, sorenskriver i Sunnfjord), Søren og Christen (død 1645, sogneprest i Lardal, VF, med barna Jens, Lars, Søren og Mikkel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas  Friis Konst

Mange takk for din kommentar Per Nermo.Mogens Jenssön/Hanssön BUGGE skal visstnok også ha vaert såkalt 'fut' i Bergen. Dette var sannsynligvis för han tok sitt borgerskap i byen den 20. juni 1594.I så fall er det meget mulig at hans embetstid som fogd opphörte allerede i 1574.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Mogens Bugge er omtalt flere ganger i Absalon Pedersøn (Beyers) 'kapitelsbog', blant annet 22. september 1570: 'Paa denne dag wart Nils Bugge, Maans Buggis broder, som er fogit i Nordhordelandt, ordinerit til capellan at tiene her Peder til Fana.'Det skulle derfor kunne regnes som relativt sikkert at Mogens Bugge er bror til Niels Pedersøn Bugge, kapellan i Fana, senere sokneprest i Etne, men det er vel tvilsomt om fogden var født ca. 1550. Han bør vel ha vært nærmere 30 som fogd, og må være blitt fogd senest i 1570. Da skulle han snarere være født ca. 1540, og kanskje tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Interessant å få en bekreftelse på at Mogens og Ni(e)ls BUGGE er brödre.Imidlertid omtales (innlegg 4) Nils av NEDREBÖ som Pederssön, dette i motsetning til tidligere registrerte patronymer som Hanssön og Jenssön!Det er meget sannsynlig at Mogens er födt rundt 1540, - takk for korreksjonen, saerlig med tanke på hans funksjon som fogd.Hvem av BUGGEne i Truer i Danmark hadde hele 12 sönner, far (Hans, Jens eller Peder) eller farfar til Niles og Mogens BUGGE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk Arnfrid MAELAND for tipset om hovedfags-oppgaven i historie ved Universitetet i Bergen (2000) av Åsta VADSET. Det var interessant å få en slik analytisk bakgrunns informasjon om den tidsperioden som Mogens BUGGE, födt ca. 1540, levde og virket i.Samtidig oppdaget jeg at på den private hjemme-siden om EIDE-slekten at Mogens BUGGE etter 1594 flyttet til Vardö, - og ikke Vadsö som tidligere antatt!Undrer fortsatt på hva årsaken til 'flytten' var (handelsvirksomet eller offentlig tjeneste) og hvilken by i Finnmark som er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Thomas,jeg vet ikke hva som er korrekt mht om Mogens flyttet til Vardø eller Vadsø, men det ser ut for at slektstavlene jeg har funnet har Vardø som bosted:Her fra http://home.online.no/~arneko/'Han (Mogens) ble født i Randers, Jylland, Danmark. Han var også kjent som Mogens Hanssen Bugge. Han var sønn av Hans Larssen Bugge. Han ble gift mellom 1566 og 1571 i Bergen, Hordaland, Norge, med Anna (?) Pills. Fogd i Nordhordland 1567-1594. Mogens var fut i Bergen og flyttet senere til Vardø hvor han døde. Borger i Bergen 20. juni 1594. Mogens Hanssen Bugge døde i Vardø, Finnmark, Norge.'Han (Hans Larssen Bugge) ble født i True, Randers, Danmark. Bodde antagelig i begynnelsen av 1500-tallet i eller ved Randers. 'Mulig var han en sønn eller sønnesønn av Lars Bugge True' heter det i P.C.B. Bondesens genealogiske arbeid 'Slægten Bugge i Danmark og Norge.' Bondesen oppfører 4 sønner av Hans Bugge som alle var bosatt i Norge. Jens Bugge, Mogens Bugge, Nils Bugge og Mikkel Bugge. Den første må dog bortfalle, da han ikke hette Jens Hansson, men Jens Lauritsson. Noe helt sikkert bevis for at Mogens og Mikkel er brødre av Nils Bugge foreligger heller ikke. Han (Hans) var sønn av Lars Bugge Jonson. Hans Larssen Bugge døde i Randers, Jylland, Danmark.Barn av Hans Larssen Bugge:Mogens Hanssen BuggeBonde Mikkel Bugge HanssenProst Jens Bugge Hanssen f. 1542, d. 12 apr. 1612Sokneprest Niels Hansson Bugge f. c 1545, d. 1613'Kildene ser ut til å være:Bergesen-ætten, Side 61, nr. 2.1.Bergesen-ætten, Side 61, nr. 2.2.Hamre gard og Ættesoga II, Side 557.Slekten BUGGE - Danmark og Norge, Side 42.Dersom Mogens var sønn av Hans og bror til Niels, så var han i tilfelle bror til min 8xtippoldefar (Niels Hanssen Bugge i Etne).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På samme slektsside står det om Anna:'Anna var først gift med Henrik Klipper. Henrik Piil, var bror av den kjente Bergensborgeren Cort Piil.. Anna (?) Pills ble gift mellom 1566 og 1571 i Bergen, Hordaland, Norge, med Mogens Hanssen Bugge, sønn av Hans Larssen Bugge. Anna (?) Pills døde i Vardø, Finnmark, Norge.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Patronymikon'er på de eldste Bugge'r i Norge varierer friskt, men det er vel grunn til å tro av endel av disse embedsmenn Bugge på Vestlandet midt på 1500-tallet var slektninger. Det hersker tydeligvis 'en viss uklarhet' om på hvilken måte f.eks. følgende personer eventuelt er i slekt :a) Lauritz Bugge (Jonssøn ?), død i True, Onsild (mellom Mariager og Randers), som i 1460 skal ha mistet sin arv da moren var 'ufri'.b) 'Peder Bugge', f. ca.1510 ?, angivelig far til c) og d)c) Mogens Bugge f. ca.1540 (i Randers ?) (Peders./Hanss./Jenss./Laurits.?), Fogd i Nordhordland 1569-1574, borgerskap i Bergen 20 Jun 1594, død i Vardø (Bergen ?) (g. Anne Zahl ?), far til Jens Bugge (gift v. Bergen koppskatt 1645), skipper (tidvis bosatt i Brønnøy ?)d) Niels Bugge f. ca.1545 (i Randers), (Peders./Hanss./Jenss./Laurits.?), død 1613, Kapellan i Fana 1570-, til Etne rundt 1575, sogneprest der 1603-1612, bosatt i Kambo, Etne, g. Birgitte Nilsdatter, 11 barn, bl.a. Hans, Birgitte, Sara.e) Hans (Lars/Lauritz ?) Bugge (1511-1550), død i (True, Onsild ?) Randers. 12 sønner (hvilke ?)f) Jørgen Lauritzsen (Larsen) Bugge f. ca.1515 ?, far til en Michel (nedenståene g) ?)g) Mikkel (Michel/Mikal/Michael) Bugge (Jørgensen/Lauritzen ?) f. 1547 (Randers ?), bonde ved Randers, barn: 1. Lars/Lauritz (død 1649 i Holmedal, Sorenskriver i Sunnfjord, barn: Tollef, Jens (og kanskje: Willatz), 2. Søren, 3. Christen (død 1645 i Lardal, sogneprest der, barn: 1. Jens, 2. Lars (f. 1619, Prost i Valdres), 3. Søren, 4. Mikkel).h) 'Lauritz (Lars) Bugge', f. ca.1515 ?, far til en 'Søren Bugge' og muligens til i) og j)i) Johanne Lauritzdatter Bugge, var 8 sep 1594, gjest i 'det fornemme bryllup på Toten' (Hanestad (Hallingstad ?), da Thomas Laugessøn giftet seg), sammen med 'broren' :j) Jens (Lauritzs./Peders./Jens./Hans.?)) Bugge (1542-1612), sogneprest i Ringsaker (HE) fra 1582, der han hadde vært kapellan fra 1571, g. 2 el. 3 ganger, siste gang 13 Jul 1589 (bryllup på Tjerne, Ringsaker) med Zephora Pedersdatter.k) Søren Lauritzsøn Bugge, f. ca.1520, far til Mads Sørensen Bugge, død 1637 i Borup, DK, igjen far til Laurids Madssøn Bugge (1606-1685), g. i Christiania, igjen far til Søren Larssen Bugge (1659-1709) i Christiania, g. Mette Sørensdatter.Av de ovennevnte er ser b) Peder, e) Hans, f) Jørgen, h) Lauritz og k) Søren ut til å være omlag jevngamle, uten at dermed på noen måte kan forutsettes at de (alle) er brødre og/eller fra Randers.Om det da overhode er snakk om 5 ulike personer, og om de er nevnt med sitt rette fornavn ....Og hvem av de omtale Bugge'r f. rundt 1540-1550 er ev. barn av hvem (av de nevnte eller andre), eller i det minste: Hvem er søsken ?Håper på konstruktive bidrag til avklaring, selv om temaet vel har vært tildels uttømmende diskutert utallige ganger før !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Per NERMO,För aller förste gang la jeg inn et spörsmål i dette forum på fredag den 17. Februar, nemlig om Fogd i Nordhordland, Mogens Pederssön BUGGE, födt ca. 1540 i Randers.Det jeg ikke var klar over var bredden i kompleksiteten vedrörende den Danske BUGGE slekten i Norge.Mange takk for din analytiske og ryddige kommentar angående de BUGGEr som nevnes fra a til k.Samtidig vil jeg gjerne få benytte anledning til å gi deg et komplemang for din store kunnskap og proffesjonalitet innen dette område. Du skal vite at vi er mange utenfor Norge med en naturlig avstand til primaer-kilder som fölger dine interessante kommentarer nöye, og ofte besöker din rikholdige homepage.Det blir spennende å se hviilke avklaringer som kan komme frem i BUGGE-'floraen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Arnfrid MAELAND,Mange takk for ditt konstruktive innlegg i denne BUGGE debatten, Per NERMO etterlyser 'just' dette i temaet (BUGGE) som tydeligvis har vaert oppe til debatt tidligere.Det ser ut til å vaere Vardö, og ikke Vadsö, som er bestemmelsen for 'flytten' til Mogens og Ann(a)e etter 1594.Interessant å se at du stammer fra en 'trolig' bror til Mogens, Etne-presten Niels BUGGE. Disse to personer er listet som c. og d. i NERMO's oversikt. Imidlertid er Pederssön brukt som patronym, men kansje andre har opplysninger som gir svar på spörsmålet. Om Niels og Mogens BUGGE er brödre har vi tydeligvis samme 'forfader' uavsett hva hans fornavn er, -(Peder, Hans, Jens).Fogden Mogens BUGGE er min 9xtippoldefar på min morfars side og min 10xtippoldefar på min mormors side.Om jeg forstår det korrekt så hadde din forfader Etne-presten Niels BUGGE hele 11 barn i 2 ulike ekteskap!Per NERMO never et par av dem, Hans, Birgitte og Sara, - har du overiskten over alle elve barn?Hva angår Ann(a)e ZAHL Henrichsdatter P(H)IIL, gift BUGGE i tidsrommet 1566-71, så viser visse kilder til Lûbecker-slekten PHIIL (via Jochum PHIIL) hva gjelder hennes tidligere ekteskap. Kommer tilbake til denne delen av saken så snart ytterligere data foreligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forøvrig har jeg denne Buggerekken: Niels Bugge - Bugge N Bugge gm NN Nielsdtr Gyldenstjerne - Niels Bugge gm Ingeborg Vendelboe - Knud N Bugge - Jep K Bugge - Jon Bugge Jepsen - Lars J Bugge - Hans L Bugge - Niels H Bugge gm Birgitte Nilsdtr - Birgitte N Bugge gm Tolleiv Bjørnson Norheim - Jon T Norheim gm Marta Heljesdtr - Tolleiv J Skjold gm Eli Torkjellsdtr - Marta T Ekrem gm Gabriel Tørrison Vågen - Gjertrud G Vågen gm Lars Jonson Gjerde - Marta L Kvammen gm Viar Olsen Berge - Ole V Kvammen gm Brita Michelsdtr Norheim og så oldefar Viar O Bjørgen gm oldemor Anna Ingebrigtsdtr Dørheim. Alle unntatt oldemor var fra Etne i Sunnhordland.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God morgen Arnfrid MAELAND;Mange takk for den interessante artikkelen om Biskop KOLDINGs kopibok 1608-1615 av Egil ÖVREBÖ. Meget laererik.Har tidligere sett på Yngve NEDREBÖs artikkel om hvem Ente-presten Hans Nilssön BUGGE var gift med, veldig godt skrevet etter mitt skjönn.Samtidig ser jeg din navne-rekke med de nevnte barn til Presten Hans Nilssön BUGGE i hans 2 ekteskap. Når det gjelder hans far, Nil(e)s, mulig bror av Mogens BUGGE födt ca. 1540, undrer jeg om fölgende stemmer?;- Hans födt ca. 1575 - Birgitte födt ca. 1575 - Sara födt ca. 1595Hva angår deres 'Farbror', Fogden Mogens BUGGE så har jeg kun et barn;- Jens födt rundt 1580Han (Jens Mogenssön ZAHL BUGGE) nevnes med hustru ifm Koppskatten i Bergen i 1645. På det tidspunkt som Skipper i Kongelig Majestets tjeneste tidvis bosatt på Vega i Nordland.Av den grunn söker jeg etter et eventuelt skifte etter Mogens BUGGE og/ellers hans hustru Ann(a)e ZAHL Henrichsdatter, tidligere gift P(H)IIL. Selvsagt vil også alt annet materiale vaere av interesse da det kan tenkes at Mogens og Ann(a)e hadde mer enn et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Thomas,jeg vet dessverre ikke så mye mer, og som sagt mye av det jeg har nevnt er udokumentert.her er en annen debattside (Google), jeg brukte kun søkeordet Bugge og fikk opp disseLenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant dette om Sara: 'Sara Nielsdatter Bugge, d. etter 1670, g. m. Anders Jenssøn Bruse fra Kolding, Danmark (Ble 1619 sogneprest til Kinservik og i 1624 sogneprest i Fjeldberg.) Sara: Som enke etter Anders Nilssøn Brose fikk hun skjøte på Selbjørnsgårdene i Fidje 12/9 1660, og solgte dette jordegods igjen i 1670. Se også Aalands bok om Fidje side 114. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og dette: 'I Aamund Bu: Ættarbok for Kinsarvik, side 109, står det at Jens Andersson Brose på Fatland i Fjelberg var far til Jørgen Brose. Jeg antar at dette må være samme Jørgen. Jens var sønn av presten Anders Jensson Brose i Kinsarvik. Anders kom fra Kolding. Anders var gift først med datter til borgermester i Bergen, Søfren Søfrenson og andre gangen med Sara Bugge, datter til presten Nils Bugge i Etne. Anders var prest i Kinsarvik 1619 - 1641, og flyttet til Fjelberg 1641. Anders hadde 6 barn, men det står ikke hvordan barna var fordelt på konene.Bygdebøkene til Olav Kolltveit: Odda, Ullensvang, Kinsarvik, er mye bedre og fyldigere enn Aamund Bu sine gamle ættebøker. Du bør sjekke bind 1 (kulturhistorie) og 5 (gårdshistorie for Kinsarvik, delt i to halvbind).Nils Bugge er omtalt i boka til Berge Velde: Slektene Velde og Espeland og inngiftede slekter. Her bør du sjekke det som finnes av tidsskriftartikler. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se og Lampe online: Fra Lampe bind I, s. 222'Han depon. 1616 fra Bergen Skole, blev 1619 Sognepræst til Kingservik og i 1624 Provst i Hardanger, samt ved Mageskifte med Formanden Sognepræst i Fjælberg. Under sin Ansættelse i Kingservik blev han ved Lagthingsdom af 16. Feb. 1635 idømt 100 Rdl. for angatgen Forsømmelse af Kirketjenesten i Odde Annex og for af private Affekter at have forholdt ebkelte af Menigheden Alterens Sakramente. Den 24. Nov. 1647 blev han stævnet for Kapitlet for Drukkenskab under Embedsforretninger. Provsten Abraham Jørgensen paa Tysnes, der just ved den Anledning visiterede i Fjælberg, erklærede, at Præsten havde et temmeligt Rus, dog blev alting vel forrettet.'De fikk barna:Anna (f. ca 1620, gift to ganger: Peder Pedersen Aalborg, og Bent Michelson Sandbech (jeg har en god del om han)Jens (Gardbruker i Fjelberg, gift med Maren Larsdtr)Anders (1629-1718, Gardbruker på Valvatne, Stord)Otto (Bodde på Leirvik, Stord)Erik (Gardbruker på Eikeland i Finnås. G1 med Catherine Larsdtr Fåberg, G2 med Utilia Frauenknecht)Hans (Gradbruker i Aarvik, Fjelberg.Gift med Guri Olsdtr)Karen (d. 1712 på Sör Huglo. Gift med Iver Knudssen, fogd i Sunnhordland og Hardanger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Såg ikke Arnfrids innlegg. Det er altså ikke sikkert at alle barna var Saras.Ser noen sier at disse var hennes: Karen, Anna, Anders, og Otte. Ingen kilder er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ved å gå inn her kan du se hvem Anita har oppført som etterslekt etter Sara og AndersLenkeForøvrig ser det ut for at Birgitte Nielsdtr (Sara, Hans og Birgittes mor) er født ca 1560, så hun kan godt ha fått Sara noen år etter de to første, som hun trolig har fått i svært ung alder.Er det forøvrig noen som vet om Birgitte og Nils hadde flere barn, var der f eks en Anne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.