Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö


Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Bjørn, eg veit då det,men samstundes synest eg det var vel mange 'superlativ': 'fromme, dygdelige, danequinner', og sidan Dorte sin fødeplass var nemnd, Haderslev, tenkte at det kunne vera ein slik samanheng.Meiner du, Bjørn, at 'danequinner' ikkje kan tyde 'danske kvinner'? Er de andre i så fall einige med Bjørn, så gløymer vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du slår opp i ordboka under, vil du finne: 'dannemann/dannekvinne 1/526 dannemann/dannekvinne brukt som betegnelse på aktverdige og hederlige mennesker SAB 11.10.99'Ellers har jeg en Jocum Piil i min data, han var fra Hagenov i Tyskland og fikk i hvertfall barn rundt om 1670 i Norge. Lurer på om det er en forbindelse mellom disse? Han fikk og en sönn som het Henrik. Ved Engesund, Fitjar har vi fremdeles Pilarholmen oppkalt etter han. Jeg har og noen Sahl i min data og noen av dem var sjöfolk. Men det er först ut på 1700 og noe.Ser det er Sahl i Ringkøbing, Denmark.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Kjellaug,jeg har sett på denne Jochum Piil, som bl a Nedrebø nevner, i 'Den gamle slekten på Hafstad i Førde', men hundreåret er jo feil, så..Har søkt på FS men får ikke noen treff på 1500-tallet. Heller ikke på Sahl/Zahl.Ser at Nermo har Piil også i Sverige på sin tavle.Jeg holde nå fortsatt en knapp på at Anne kom fra Danmark, kanskje vi kan finne henne.Men, hva skulle de to dannede kvinnene Anne og Dorte i 1571, var Mogens Bugge allerede flyttet nordover, eller.., og Dortes mann, Peder skredder levde vel fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vestraat.net som har opplysningen om månedsnan Anna ble gift med Henrik Klipper og med Mogens Bugge. Kilden er: 'Magnus Mardal, NST XXX 1985-86 'Brønnøy-slekten Bugges danske bakgrunn', 305.'Er det noen som har tilgang til dette, og som kan undersøke om der er noen kildehenvisninger i tidsskriftet. Har ikke funnet noe under de aktuelle månedene i APBs dagbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

I en serie artikler i NST om opphavet til Mogens Lauritzen til Linderud ble bl.a. spørsmålet 'Var Mogens Lauritzen av Bugge-slekten fra Randers' stilt.Mogens (Mons) Lauritzens (Larsens)opphav er ukjent, hans eldste sønn het Lauritz, formodentlig oppkallt efter Mogens' far.Mogens Lauritzen var født 14. mai 1646, men vi vet ikke hvor, og han døde 13. desember 1726.Er det idag mulig å se noen tilknytningspunkter?Mvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bjørn,eg forstår at du har funne at Cort Piil handla på Sunnmøre (63), og ikkje i Nord-Norge, slik det står i 'Bergen bys- historie' bind II, s. 48-49 (1979 - red. A.B.Fossen). Bbh har APB som kjelde, og eg kan heller ikkje sjå at staden han handla på er nemnd der. Med andre ord Bbh er feil på dette punktet.Når det gjeld Mats Skeel, så blei han slottsherre på Bergenhus i 1568, 'Same dag lewered Erich Rosenkrantz Matz Schel slotz inuentarium.'(APB) - men reiste frå Bergen allereie tre år seinare (ds Bbh, s 129).Men han kom til Bergen 16 mai 1572: 'Kom Mattz Scheil fra Danmarck, iij bededag.' (APB)Veit du noko meir om kor han vart av, -eller døydde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder litteratur om Bugge, har jeg følgende:Larviks Historie (gamle slekter i Larvik - BUGGE).NST XII-3 Slektene Bugge fra Brønnøy - Kjeld Bugge.NST XVII-2 Larviksslekten Bugge. Magnus-grenen. G. Christie Wasberg.NST XXVII-3 Hvem var 'Nicolaus Iohannis Bugeus'? Yngve Nedrebø.NST XXVIII-1 Med Storgaten som akse (Buggeslekten i Larvik). WasbergNST XXVIII-1 Nye svar på hvem Etnepresten Hans Nielssen Bugge var gift med. Nedrebø.XXIX-2 Cathrine Magdalene Bugges morsslekt. Helen Halse.XXIX-2 Larviksslekten Bugge. Georg H. Mørck.XXX-1 Slekten Bugge i Ytre Sogn. Inger Kellmer.XXX-2 Hr. Christen Steenssøns jemtlandske bakgrunn. M. Mardal.Jeg kan gjøre oppslag dersom det kommer konkrete spørsmål til spesifiserte deler av nevnte litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

I innlegg nr. 83 nevner Arnstein RÖNNING en rekke litteratur referanser hva angår BUGGE slekten(e). Mange takk for velvilligheten om å gjöre oppslag i nevnte kilder!Undrer i så måte om det i NST XII-3, 'Slekten BUGGE fra Brönnöy' av Kjeld BUGGE, nevnes noe om Skipper Jens Mogenssön (ZAHL) BUGGE:Kanskje indikasjoner kan finnes der på 'Dannekvinnen' Annes opphav, altså Jens' mor, fogden BUGGEs hustru og enken etter Henrik PIIL?Arnfrid MAELAND antyder muligheten (innlegg 78) for et Dansk opphav for Anne!Samtidig som Kjellaug ROBBERSTAD PETIT i innlegg nr. 77 nevner at det finnes SAHL i Ringköping i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser at Bjørn Jonson Dale i et innlegg (78) i denne debatten Lenke gir svar på mine spørsmål om Mats Skeel (82).Er det noen som kjenner til andre skriftlige kilder fra det 16. århundre fra Bergen som kan være aktuelle i denne debatten. Hva med Hofnagels dagbok fra 1590-tallet, noen som har tilgang til den eller som kjenner innholdet?Hva med danske kilder og til Vardøhus og Sunnmøre?Jeg ser forøvrig at DAs søkbare skattelister for Hordaland på 1500-tallet ikke omfatter Bergen, -dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Interessant å lese inneholdet på lenken som Arnfrid MAELAND gir til Björn JONSON DALE. Her fremgår det tydelig at Mats SKEEL döde på Vardöhus i 1576.På det nåvaerende tidspunkt har jeg ingen kunnskap om hans etterkommere. Imidlertid nevnes på et langt senere tidspunkt det Danske Riksråd SCHEEL ifm freds-pakten i Roskilde.Som apropos kan nevnes at ved samme freds-forhandlig var Sveriges representant en med opphav her i Brabant (i skrivende stund). Nemlig Kanseliråd Peter Julius COYET, som i 1657 var utnevnt til Statssekretaer og en tid stasjonert i Haag. Han stod Kong Carl X meget naer.Dessuten har jeg skannet inn familie-våpnet til en av de Nederlandske slektene SCHEEL om noen har behov for en mer heraldisk sammenligning. Legger det ut her i D-forumet i de naermeste dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(81:) Var denne Mogens Lauritzsøn til Linderud (Aker, Christiania ?) også far til Erich Mogenssøn til Linderud, som i 1728 kjøpe gården Hoff av Anne Sophie Henriksdatter Juel og var far til Dorothea Eriksdatter (Mogensen) som arvet Linderud og var g.m. Morten Leuch Eliesson (1724-1763) i Christiania ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ser også svar på Arnfrid MAELANDs spörsmål Slottsherren Mats SKEEL i lenken til Björn JONSON DALE om 'Rike-Torstein og jordegodset hans'. Meget interessant lesning.Mats SKEEL nevnes her som hövdesmann i Bergenhus 1568-71, og han hadde Vardöhus og Finnmark i len fra 1571; samtidig hadde han Tromsö len til 1572 og Helgeland fra 1571 til 1574. Han döde i 1576 på Vardöhus.I samme debatt ser jeg at Mats SKEEL nevnes som Morbror til Fogden Peder THUILLE, - om jeg oppfatter det rett! Denne Peder THUILLE hadde en tid vaert fut på Helgeland for Mats SKEEL.I Absalon Pederssön BEYERs dagbok 1552-1572 nevnes dåpen til Mats SKEELs sönn Henrich, den 1. Oktober 1570.Undrer om noen vet mere om Mats SKEELs slekt rent generelt, og i saerdeleshet hvordan og hvorfra navnet TUILLE kommer inn her?Jeg er klar over at spörsmålet ligger i 'kanten' av hoved problemstillingen i dette temaet (Mogens BUGGE), men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Thomas!Ingen Jens Mogensen Bugge nevnt i NST XII-3. Du finner Jens Bugge nevnt i NST på følgende steder:Bugge Jens (1749-1772) kjøpm. Larvik 27: 88 Bugge Jens (ca. 1621-71), prest Ramnes 10: 232 Bugge Jens Christenss. 4: 118, 377, 26: 313 Bugge Jens Erichss. (ca. 1630-80), prest Brunlanes 9: 74, 10: 233, 27: 86 Bugge Jens Ingvard (Ingvald ?) 27: 92, 114 Bugge Jens Larsen (c. 1542-1612), prest Ringsaker 4: 21, 255, 9: 73, 10: 231, 233, 12: 264, 415, 14: 164, 165, 167, 169, 171, 172, 26: 301, 310-311, 314, 27: 85, 209, 29: 191, 30: 304 Bugge Jens Larss. (1620-85), visepastor Inderøy 10: 232, 19: 219 f Bugge Jens Math. 14: 171 Bugge Jens Samuelss., prest 4: 118 Bugge Jens Ulrik 27: 109 Bugge Jens, ladefoged 14: 168 Bugge Jens, prest Leikanger 1: 65 Bugge Jens, skomaker 14: 170 Bugge Jens, spisemester 14: 166, 168 Bugge Jens, tollinsp. 14: 167 Bugge Jens, vintapper 14: 172For at du ikke skal bli alt for imponert, kan du ta en titt her: http://genealogi.no/nst_reg/NST_reg_innh.htmNår det gjelder Sahl eller Zahl, så er navnet nærmest fraværende i NST. Jeg tror ellers at det er stor sannsynlighet for at det er setningen 'Anne Sahl: Henrics' som er blitt mistolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Du nevner Skeel og våpen over her.Christian F. Scheel har ei veldig interessant side som bl.a. viser hans slekts våpen: [url="http://home.online.no/~cfscheel/genindex.htm#menu>http://home.online.no/~cfscheel/genindex.htm#menuMen det som er vel så interessant, er denne slektslitteratur-oversikten hans: http://home.online.no/~cfscheel/sl-index.htm...og lokalhistorie http://home.online.no/~cfscheel/bb-index.htmHan har ellers bl.a. ganske bra med annen heraldikk også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

(87) Det er korrekt at Erich Mogenssøn er en sønn av Mogens Lauritzøn, og at Erichs datter Dorothea var gift med Morten Leuch EliessonMvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har funnet et skriftlig register utarbeidet av T. Vigerust til 'Norske Rigs-Registranter';I Bind, 1523-1571, utgitt av Christian C.A. Lange, Edv.O. Heiberg og Siegw. Petersen. Christiania 1861.II Bind, 1572-1588, utgitt av Siegw. Petersen og Otto Gr. Lundh. Christiania 1863.III Bind, 1588-1602, utgitt av Otto Gr. Lundh og I.E Sars. Christiania 1865.(Personnavnregister til bind I-III (1523-1602))Jeg finner Mats Skeel [url="http://www.vigerust.net/lexikon/nrr1_3_i_n.html>http://www.vigerust.net/lexikon/nrr1_3_i_n.htmlog Per Skredder http://www.vigerust.net/lexikon/nrr1_3_o_aa.htmlJeg fant imidlertid ikke Henrik Piil Klipper, Cort Piil eller noen med navnet Sahl/Zahl/Sal, men de som gidder kan jo leite her http://www.vigerust.net/lexikon/Forøvrig lurer jeg på Brønnhilda eller Magdalena kan være Mats Skeels hustr? se her innlegg 85:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Brønnhild, eller rettere sagt, Brønnild, var vel et mannsnavn den gang, slik at Mats hustru evt kan være Magdalena Brønnildsdtr og at hun var jordmor. Hva tror dere andre? Der var to skippere ved navn Brønnild, den ene Bagge og den andre (hvis det ikke var samme person da) Olavsson.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Mads Skeel var ikkje gift, men fikk i 1570 sonen Henrik med ei Magdalena som var datter av ei Brynhild, og enten Magdalena eller Brynhild var jordmor; det er ikkje alltid så greitt å forstå mester Absalon.Etter Dansk biografisk Lexikon låg Mads Skeel, då han var i Bergen, i 'Skjørlevned med sin Fadeburskvinde'. Det var vel Magdalena som var fateburskvinna, trulig hushalderska, hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg tolker innlegg 85 i debatt 35568 dithen at Matz Sceils son Henriks mor kan ha vært Magdalena Brønnhildes dotter (betegnelsen jordmor hadde vel en annen betydning enn i dag). Det var vel heller ikke uvanlig å benevne en person med morsnavnet dersom moren var mer kjent enn faren, eller om faren var ukjent, dvs. Magdalenas far. Samtidig sier dette meg at Mads Skeel ikke var gift, men fikk Henrik utenfor ekteskap med en Magdalena. Det ville vel vært pussig om høvedsmann i Bergenhus 1568-71, lensherre Vardøhus og Finnmark 1571; lensherre Tromsø len -1572 og Helgeland 1571-74 Mats Nielsen Skeels eventuelle hustru ikke var kjent, dersom han hadde hatt en, så mye det har vært skrevet om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Henrik kan vel ha døydd ung, som det eldre halvsøskenet sitt (sjå nedafor), eg finn han i alle fall ikkje omtalt seinare.11. oktober 1569 skriv Absalon: Døde Magdalenis barn, som er Brynildes (dotter som) er iordemoder, bekende hun Matz Scheil at vere (fader) der til, er hun hans fadeburs quinne.Brynhild var nok jordmor i vår tids tyding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.