Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö


Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Rent generelt er problemet det at når man får frem en Pedigree Resource File på LDS får man ikke frem barna uten å kjøpe en eventuell CD (smart, hva?), eller ha en viss ide om barnas navn. Ved å søke på Mads Skeel vil du dermed ikke finne hans sønn Henrik, men må vite dennes navn og søke påny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk Arnstein RÖNNING for innlegget (nr.90) med data om flere personer med navn Jens BUGGE.Selvom jeg ikke har tilgang til de nevnte NST utgavene her ser det ikke ut som om Skipper Jens Mogenssön BUGGE (nevnt ved Koppskatten i Bergen i 1645) finnes med blant de listede prest, pastor, landfogd, spisemester og vintapper BUGGEr. En 'salig' blanding!Håper dog fremdeles på data som kan gi opplysninger om hvem hustruen til Jens Mogenssön BUGGE var osv.Det eneste barn som (hittil) er kjent er datteren Dorothea. Födt ca. 1615, sannsynligvis i Bergen.I sitt ekteskap med skipper, lensmann og gårdbruker, Paul NILSSON ca. 1612-1700, på Vega i Nordland, var det åtte barn.Barnas (Dorothea og Pauls) navn er som fölger;Kirsten f. 1644Niels f. 1649Henrik f. 1650Ravold f. 1652Hans f. 1654Karen f. 1659Marit f. 1653Christopher f. 1665Disse 8 personer har en utrolig stor etterslekt.Maren, er et fornavn som ofte forekommer blant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Arnstein RÖNNING nevner i innlegg nr. 91 Christian F. SCHEELs side med mye interessant slektslitteratur og heraldikk, - mange takk for tipset.Samtidig gir innleggene til Björn JONSON DALE og Christian ARENTZ avgjörende data hva angår Slottsherren Mats SKEEL/SCHELs (död på Vardöhus i 1576) slektsbakgrunn og virksomme liv.Kan på bakgrunn av disse nye (for meg) opplysningene konkludere at nevnte Slottsherre neppe tilhörer den Nederlandske SCHEEL-slekt som jeg hadde formodet.Mange takk for avklaringen.Imidlertid synes det som om at data angående Mats SKEEL kan gi mange interessante pekepinner og avklaringer om andre personer.Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ellers har jeg funnet at Bang, A.C. Den norske kirkes historie i reformations-aarhundredet 1536-1600, Kristiania 1895, kan inneholde interessante opplysninger om de vi søker i denne debatten.Bl a gjengir Dansk Biografisk Leksikon følgende om Mats Skeel og Jørgen Eriksen, Biskop i Stavanger (som jeg etterlyser i debatt Lenke,I Kraft af sin Stilling som «kirkelig Befalingsmand» over Stiftet fandt endelig Lensherren paa Bergenhus Mads Skeel sig opfordret til at gribe ind, i det han ved Slutningen af 1570 udnævnte den senere saa hæderlig bekjendte Mag. Jørgen Eriksen (IV, 559) til Medhjælper hos den Qoaarige J. R. Da imidlertid Jørgen Eriksen ved Begyndelsen af det følgende Aar indfandt sig i Stavanger, vilde den stivsindede Olding «intet oplade hannem af Stigtens Rente», saa han maatte vende tilbage til Bergen med uforrettet Sag. Ud paa Foraaret rejste han saa til Kjøbenhavn og blev af Kongen i Juli 1571 udnævnt til Superintendent i Stavanger Stift, paa samme Tid som J. R. blev afsat fra denne Stilling med Halvparten af Indtægterne af Stavanger Domkapitels Kommunegods som Pension. Men før Efterretningen herom kunde naa ham, var han allerede afgaaet ved Døden 9. Avg. s. A.A. C. Bang, Den norske Kirkes Hist. i Reform. Aarh. S. 209 ff.En annen ting, som jeg har fundert på, er at APB nevner en Jørgen Eriksen i sin dagbok flere ganger, og da i forbindelse med at JE studerer i Danmark rundt 1565-1570. Kan dette være den samme JE som blir biskop i Stv. Et annet sted har jeg også lest at JE var fra Haderslev i Danmark, altså samme sted som Dorte, Peder Skredders frue, var fra. Kan det være slik at Anne, Dorte og Jørgen var fra samme danske familie, innvandret til Bergen?Når det gjelder Piil, så ser det ut for at det er en dansk slekt; i BBH s 48, leser jeg at han regnes blant de dansk-norske borgerne i Bergen, de som flyttet fra Kontoret til Stranden.Hva var det med Haderslev, forøvrig en liten by like ved Kolding. Kom mange av de danske innnvadrerne til Bergen nettopp fra Haderslev.Ja, nå har jeg kastet ut en del nye tanker.Ellers tror jeg vi nå helst bør konsentrere oss om Bugge, og i særdeleshet Mogens frue, Anne Sahl Henriksdtr Piil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

DBL om Mads Skeel (det står også mye om hans øvrige familie): 'Skeel (Dyre), Mads, -1576, til Hesselballe, Søn af Niels Pedersen S. til Hesselballe og Berete Henriksdatter Vind, nævnes første Gang i Aaret 1554, da han var Slotsfoged paa Riberhus, i hvilken Egenskab det vel er, at han 1559 har Befatning med Sege-berg (ved Ribe). 1562-63 var han Foged paa Krogen og 1564- 68 paa Abrahamstrup samt 1565 Høvedsmand over Udbudet af Kjøbenhavns Len. 1568 fik han Bergenhus Len, hvorhen han kom . i Avg. s. A., og 1571 Vardøhus og Finmarken (fornyet Lensbrev 1574); han havde derhos Tromsø Len til 1572 og Helgeland til 1574. Han døde i første Halvdel af 1576 og begravedes i Vardø Kirke. Broderen Claus S. fik Vardøhus og Finmarken (med Senjen) efter ham og erholdt 1577 Eftergivelse af det af M. S. efterladte Deficit paa 3000 Rdl. M. S. var ugift, men laa i Bergen i Skjørlevned med sin Fadeburskvinde.V. S. Skeel, Fam. Skeel S. 22 f.; Suppl. S. 8. Danmarks Adels Aarbog 1891, S. 162. Nicolaysen, Norske Mag. I. H. /. Huitfeldt-Kaas.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, Arnfrid MAELAND, la oss forsöke å konsentrere debatten her om Mogens BUGGEs slekt.Jeg oversender deg (privat) en del data om hans etterkommere, se mitt innlegg nr. 104. Disse skulle eventuelt kunne settes sammen med dine data om hans brors etterkommere, Presten Niels BUGGE 1545-1613.Et slikt dokument, eventuelt i PDF format, kan det legges ut en lenke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er dette temaet blitt svært langt, 108 innlegg, og det handler ikke lenger bare om Bugge-slekten. Jeg oppretter derfor et nytt tema: Hans BUGGE, Randers (ca 1511-ca 1550): etterslekt. Jeg legger inn lenker til de øvrige Bugge-temaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg ser at man stadig benevner Tollef Bjørnsen Noreims kone for Bergitte Nilsdatter Bugge. Steinar Marvik har etter min mening gjort det ganske så klart at Bergitte IKKE kan ha vært gift med noen på det tidspunktet hun undertegnet gavebrevet, og i hvert fall ikke med sin svoger Tollef B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Yngve: Hva er den korrekte gjengivelsen av gavebrevet? Jeg har forstått det slik, men det er jo selvsagt tolket av andre, at svigersønn Tolleiv Bjørnsen var nevnt: 'Gavebrevet var underteget av kona Birgitte Nielsdatter, sønnen Hans og svigersønnen Thorleif Bjørnson'. Hva er det korrekte her? Hva står i Steinar Marviks artikkel om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg oppfatter det slik at Niels Bugge hadde tre barn i live ved utstedelsen av gavebrevet, en sønn Hans, en ugift datter Birgitte Nielsdatter, som undertegnet på egne vegne, og en datter gift med Tollef Noreim, som opptrådte på vegne av sin kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da bør vi jo få dette avklart før vi går videre i debatten. Jeg tolker YNs forklaring (110/112) slik:Niels Bugge hadde tre barn i live da gavebrevet ble utstedt:Vi kjenner navnet på to av dem, Hans og Birgitte.Så hadde han en datter til, som var gift med Tolleiv Bjørnson Norheim. For denne datteren var det Tolleiv som underskrev gavebrevet.Jeg forstår dette slik:Vi har ikke lenger en Birgitte Nielsdatter som Niels Bugges kone, eller har vi annen dokumentasjon på at NB var gift med en BN?NBs datter Birgitte var ikke gift med Tolleiv, fordi det var en av NBs andre døtre som var gift med han.Er dette riktig tolket?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Etnepresten (1603-12) Niels Bugge (ca.1545-1613) hadde vel også en datter Sara, som (rundt 1630 ?) ble g.m. Anders Jensen Brose, S.prest i Kinsarvik (Ullensvang ?) 1619-1641 og senere S.pr. i Fjellberg 1624- (1641-?) -62. Prost i Hardanger ?Stemmer det at Niels og Birgitte hadde flg. barn: Barn: - Hans f.ca.1575 - Birgitte f.ca.1580 - Christen f.ca.1585, - Mette f.ca.1590 - Thomas f.ca.1592, - Sara f.ca.1595 ?Christen og Thomas er vel da døde på tidspunktet for gavebrevets utstedelse. Og da var det kanskje Mette som ev. var g.m. Tolleiv Noreim ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Stemmer det at Tolleiv Noreim (med denne Nielsd. Bugge) hadde flg 9 barn: - Anna, - NN, - Jon, - Sakarias ca.1595 (barn: Marit, Tolleiv, Brita, Anna, Hans, Kari, Lisbet f.ca.1622), - Elisabeth ca.1600, - Anna ca.1605, - Bjørn 1620, - Nils 1624, - Johannes 1626 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Bror av Etne-presten Niels BUGGE 1545-1613, fogden i Nordhordland Mogens födt ca. 1540, har så langt en sönn som er kjent. Nemlig, Jens Mogenssön BUGGE, nevnt ifm Koppskatten i Bergen i 1645. Hustruens navn og eventuelle andre barn utenom datteren Dorothea har ikke kommet frem.I så måte har jeg tre ulike spörmål, som er tematisk, geografisk og person relatert;A. Hvilke arkiver/kilder anbefales for å söke ytterligere data om Skipper (i Kongelig Majestets tjeneste) Jens Mogenssön BUGGEs virksomhet i Bergen og tidvis på Vega i Nordland?B. Kjenner noen til litteratur i denne sammenheng som har et mer lokal-historisk utgangspunkt til nevnte områder (saerlig Nordland)?C. Jens' eneste kjente barn, datteren Dorothea, födt ca. 1615 var gift med Lensmann, skipper og gårdbruker Paul NILSSON (ca. 1612-1700) på Vega i Nordland. - Har noen mere data om ham?I mitt innlegg nr. 104 nevner jeg fornavnene på de 8 kjente barna til Dorothea og Paul. Disse er; Kirsten, Niels, Henrik, Ravold, Hans, Karen, Marit og Christopher.Altså Jens Mogenssön BUGGEs barnebarn.Går man en generasjon videre (Mogens' oldebarn)så finnes ofte fornavnene; Dorthe, Dordi, (Dorothea), Anne og Karen. Dessuten er döpenavnene; Paul, Peder og Niels flere ganger brukt.PS - listen med oldebarn til Mogens som her ligger til grunn er ikke fullstendig. Derfor kan frekvensen mellom fornavnene komme til å forskyves når nye data tilkommer.Ville bare nevne dette som en enkel indikasjon på mulige navn til Mogens' hustru, eventuelt hans svigermor/svigerfar. Dette sett i forhold til tradisjonen med å kalle opp barna etter deres besteforeldre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Per, til 114;det høres logisk ut. Sara var jo bare 11 år i 1606, og underskrev derfor sikkert ikke. Hvis Mette allerede var gift med Tolleiv i 1606, så var hun kun ca 16 år, så det kan jo være grunnen til at Tolleiv skrev under for henne.Det pussige er jo at vi pluteslig har 'mistet' både Niels' kone Birgitte og Tolleivs kone Birgitte, pga 'kommafeil'. Jeg synes dette høres noe rart ut. Jeg har alltid hatt Birgittene som koner til de begge, nettopp grunnet dette gavebrevet. Jeg har tolket det som at signatur 1 er Birgitte gm Nils, 2 sønnen Hans og 3 svigersønnen Tolleiv gm Birgitte.Til 115; Jeg har det same som deg, til det motsatte blir bevist. Jon og sønnen Toleiv er mine forfedre. Dette har jeg hatt på slektstavlen min siden jeg ble født, og begge mine foreldre er fra Etne, om det skulle hjelpe.Det hjalp forøvrig ikke så mye å opprette en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Skipper (1645: koppskatt i Bergen) Jens Mogensen Bugge hadde datteren Dorothea, g.m. lensmann og gårdbruker på Vega, Nordland, Paul Nilsson (1612-1700). Disse hadde såvidt jeg skjønner flg. barn: - Kirsten 1644, - Niels 1649, - Henrich 1650, - Ravold 1652, - Hans 1652, - Karen 1659, - Marit 1663, - Christopher 1665.Av disse var Kirsten f. 1644 g.m. Claus Jonsson Syltern og hadde flg. barn : - Thor, - Poul, - Marita, f. 27 Aug 1682, - Karen, - Ebbe, - Joen, - Ole.Broren Henrich f. 1650 hadde med sin 1. kone flg. barn : - Mille (1682-1763) (f.1686 ?), - Else (1683-1750), - Jens (f/d 1685), - Jacob (1686-før 1750), - NN (f.1688), - Dorthe (1690-92), - Birgitte (1691-1773), - Ole (1693-1737), - Hans (f/d 1696), - Maren (1692/8-1738/75).Og spørsmålet er altså (bl.a.): - Hvem var skipper Jens Mogenssøn Bugge (Bergen 1645) gift med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, det stemmer at Dorothea Jensdatter BUGGE som var gift med Lensmann Paul NILSSON (1612-1700) på Vega i Nordland hadde 8 barn. Disse er også nevnt her i innlegg nr. 104.Så langt er det registrert (meg vitende) ca. hele 40 barnebarn til Dorothea og Paul. Disse har som tidligere i denne debatten veldig mange etterkommere. Kortfattet ser 'barne' listen til de 8 söskene ut slik;Kirsten f. 1644 - 7 barnNiels f.1649 - 5 barnHenrich f. 1650 - 17 barn (10+2+4+1)Ravold f. 1652 - 2 barnHans f. 1654 - 5 barnKaren f. 1659 - 4 barnMarit f. 1663 - (ikke kjent)Christopher f. 1665 - 1 barnKirsten som er födt i 1644 var som nevnt av Per NERMO gift SYLTEREN. Det var også hennes to söstre, ovennevnte Karen f. 1659 og Marit f. 1663.Den produktive barnefar, Henrich födt 1650, hadde som også Per NERMO nevner, hele 10 barn i sitt förste ekteskap. 2 barn i sitt andre og 4 barn i sitt 3. gifte. Derutover er visstnok en sönn födt utenfor nevnte tre ekteskap. Nemlig Niels, som oppgis vaere födt i 1678.Ytterligere detaljer om Dorothea og Pauls barn og barnebarn finnes om noen har interesse.Imidlertid gjenstår spörsmålet som Per NERMO påpeker, - Hvem var Skipper Jens Mogenssön BUGGE (Bergen 1645) gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Christopher Jenssen Bugge var gift med Margrethe Christensdtr. Sandvig 9.10.1692I NST XII 1949 'Slektene Bugge fra Brønnøy', s. 257, skal det stå noe om dem.Jeg har bare et av barna deres: Ravald Christophersen Bugge f. 1693 og gift med Marit Jensdtr Syltern.Barn av Marit Jensdatter Sylteren og Ravald Christophersen Bugge Karen Ravaldsdatter Bugge f. 1721 Margrethe Ravaldsdatter Bugge f. 1723 Christopher Ravaldsen Bugge + f. 1724 Boel Bugge f. 1727 Ane Margrethe Bugge f. 1732, d. 1757Til Per Nermo: Har nett fått med meg innlegg 37 og har fått rettet dette.Er du interessert i barna til Anna Andersdtr Brose/Sandbech så kan jeg sende deg det, det gjelder jo ikke dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har notert et utenomekteskapelig barn av Henrik Paulsson Bugge (1650-1733), nemlig Paul, som han skal ha fått i 1706 med en for meg ukjent kvinne året etter at han giftet seg for 3. gang i 1705 m. Sara Nilsdatter (1681-1757), med hvem han altså skal ha fått 4 barn, bl.a. Nils (1712-1779) og Margrethe (1718-1733). Hvis han også fikk en sønn Niels u.e. i 1678, 3 år før sitt første ekteskap (29 Sep 1681) med Maren Jacobsdatter Tilrem (1660-1699) (som han forøvrig visstnok også skal ha fått et 11. barn med, navn ikke kjent for meg), så skulle en nesten tro at den første Niels var død før 1712, da han altså døper en ny Nils.(Kjeld Bugge skal visstnok ha anført samme Henrik som sønn av en 'Paul Henrichsen Bugge', men andre altså mener han er sønn av Dorothea Jensdatter Bugge og lensmann Paul Nilsson).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Kjellaug, 122:) Jeg vil gjerne at du skal sende meg info. om barna til Anna Andersdtr Brose/Sandbech. E-mailen min er nermo(a)online.no.Du nevner 'Christopher Jenssen Bugge' med sønnen Ravald f. 1693. Skal det være Christopher Paulssen Bugge ? Hvis ikke, hvem er den Jens Bugge (f. rundt 1620 ?) som er Christophers far ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjellaug, kan det stå 'Jonsdatter Syltern' på Marit, g.m. Ravald Christophersen Bugge ?Og Thomas (121), kan du navngi de 2 Syltern-kara som var g.m. Karen f. 1659 og Marit f. 1663, begge døtre av Dorothea Jensdatter Bugge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.