Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö

Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Villy Ovesen

Da har Margaret bekreftet våre antagelser, nemlig at det er snakk om to forskjellige Ole Henriksen (Bugge og Lund), mange takk til Margaret.Likprekenen holdt over Ole Henriksen (Bugge) i Karlsøy kirke 1737 (nederst venstre side, venstre kolonne):LenkeOdd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Odd Villy, Magne og Margaret for avklaringen vedrörende de 2 forskjellige Ole Henriksen i Troms og Nordland, den ene BUGGE og den andre LUND.Undrer på om noen har ytterligere informasjon om Vardö i den tidsperioden hvor hovedpersonen i denne tråden, Mogens BUGGE f. ca. 1535, angis å ha hatt med området å gjöre? Jfr. her tidligere innlegg. Er det f. eks. utgitt böker e.l. om Vardö's historie fra tidsrommet, ca. 1580-1620?Takknemlig for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Mitt spørsmaal: Har vi skifter fra 1737 og/eller 1747 etter Ole Henriksen og/eller hans kone Gunhild Hansdtr. aa bevise at han er sønn av Henrik Paulsen Bugge Tilrem? Fra skiftet etter Oles søster Elsa Henriksdtr. Lund Brønnøy fra 1750 kan vi se at Ole Henriksen Bugge hadde to barn, Maren og Hans Henrik. Jeg vil vaere sikker at vi har den riktige OHB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Fra innlegg #120 fra Per Nermo. Jeg tror Kirsten g.m. Claus Jonsen Sylteren var f. ca. 1657, dtr. av Paul Søvrensen Nordhus og ikke dtr. til lensmannen paa Vega.Barna til Henrik Paulsen: Henrik g. 1681 med Maren Jakobsdtr. Tilrem. Barna som i innlegg #120. Henrik g. II ca. 1700 trolig i Vefsn(?) Margrete Eriksdtr. Bye f. ca. 1673 d. 1704, dtr. av handelsborger Erik Pedersen Byemann (Erik Jemt) og Maren Jørgensdtr. Trondhrim. Barna: Maria f. ca. 1702 (gift) og Dorthe f. 1704 d. 1704 7 uker. Henrik hadde et barn som enkem.: Paul f. 1706 Velfjord d. 1773 g. 1740 enke Eli Bjørnsdtr. Bosted Mosheim Brø. Ingen barn. Mor var Marit Jonsdtr. Saeter Velfjord. Henrik g. III ca. 1709 Sara Nilsdtr. d. 1756 67 aar, dtr. av Nils Jonsen og Kirsten Gjertsdtr. Holst Vevelstad. Barna: 1711 kona introd. d. ung, Nils f. 1712 (gift Brø.) og Margrete f. 1718 d. 1733. Sara g. II 1734 Johannes Mølmann Olsen. Bosted Tilrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Innlegg #122: Ravald Kristoffersen Bugge f. 1693 d. 1750 g. 1720 Brø. Marit Jensdtr. Sylteren (1689-1739 har skifte)) g. II 1740 Maren Ingebrigtsdtr. Gierp (ca. 1721-1797 Trondheim). Bosted Vestaberg Sømna, Helløya Brø., og fra ca. 1748 Hammersøya, Vemundvik NT. Maren giftet seg to ganger til. Barna jeg har: 1720 ? kona introd. d. ung; Karen f. 1721 Vestaberg d. 1765 g. 1746 Ole Kristiansen Dreyer. Bosted Løding, Klinga NT, seinere Steine Fosnes; Margrete f. 1723 Helløya d. 1773 g. 1757 Arnt Hansen. Bosted Bergen; Kristoffer f. 1724 Helløya d. 1809 g. 1755 Fosnes, Elen Hansdtr. Reisner. Bosted Lines, Bjørnør ST; Bodel (Boel) f. 1727 Helløya d. 1799 g. 1747 (se Solstad Bindal kirkebok), enkem. Hans Pedersen Kjaerstad Bindal. Bosted Kjaerstad; Anne Margrete f. 1732 Helløya d. ca. 1757 (har skifte) g. 1755 (se Bindal kirkebok), Jens Svendsen Vaagan, Leka NT. Bosted Vaagan; Jakob f. 1742 Helløya, levde i 1757 d. uten barn; Martha Marie f. 1744 Helløya d. 1803 Bjørnskinn Dverberg ugift (har skifte); Ingebrigt f. 1746 Helløya d. 1804 Saevik Klinga ugift. Kaptein; Berit f. 1747 Helløya d. før 1795 i København Danmark ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Innlegg #279 om skifter: Jeg ser fra innlegg 183 lenke 2 at det var et skifte etter bror til Gunhild (kone til Ole) som viser oss barn til Gunhild og Ole :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Innlegg #270-271 Per og Magne. Herman Nilsen Bugge var f. ca. 1740 sonn av jektskipper Nils Jensen og Berit Hermansdtr. (gift tre ganger) Helstad Bindal. Baade Herman Helstads mor Berit Hermansdtr. og Bolettas farfarmorsmor Siri Hermansdtr. var søstre og barn til Herman Arnesen (f. ca. 1657 d. ca. 1743 g. ca. 1690) og Anne Jørgensdtr. Vassaas Bindal. Anne var gift tre ganger (1682 Isak Jonsen Kil Leka, g. II 1686 Peder Arnesen Vassaas, og g. III ca. 1690 Herman Arnesen). Anne dtr. av gbr. Jørgen Hansen og Mali Iversdtr. Sand Sømna. Hvordan de kommer fra Bugge slekten vet jeg ikke. Jørgen Hansen f. ca. 1609 d. ca. 1671 og Mali Iversdtr. f. ca. 1618 d. 1711. Jeg vet ikke hvor Herman Arnesen kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Margaret MILLER's innlegg # 279 og 282;- ser at du har registrert opplysningene i.f.m. barna til Gunhild og Ole H:sön BUGGE.Takk for dataene om Henrik P:sön BUGGE's 3 ekteskap relatert til Per NERMO's innlegg # 120.Det samme gjelder for dine kommentarer relatert til Kjellaug ROBBERSTAD PETIT's innlegg # 122 vedrörende bl.a. Ravald K. BUGGE.Tok jeg feil da jeg i innlegg # 274 refererte til arbeidet med en bygdebok om Brönnöy? I allefall skrev jeg ikke ditt navn helt korrekt (en a for lite), beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hallo Thomas. Ja du har det ret om mitt arbeid with bygdeboka for Brønnøy. Første bind er nesten ferdig, men jeg vet ikke da den kommer ut. Takk for julekort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Margaret, - det er nok mange som ser frem i mot 1. bind av boken om Brönnöy. Fortsatt lykke til! Så hyggelig at stiftelsens julehilsen har kommet vel frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiMargaret og teamet rundt henne har på det nærmeste alt klart for bind 1 av gårds- og slektshistoria for Brønnøy. Det er bare et par bilder som mangler. Det skal være ei innledning på ca. 20 sider som andre skal ta seg av, samt at nemnda ikke har noe forsidebilde klart. Men, dette skulle ikke være verre enn at boka bør komme høsten 09. Den går da fra gårdsnr. 74 Reinfjord lille til gårdsnr. 82 Skille.MvhTor Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Tor MATHISEN's innlegg # 287;- mange takk for denne tilleggsopplysningen, - vi ser frem i mot bind I av 'gårds- og slektshistoria for Brönnöy'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Vennligst se naermere på fölgende tråder;¤ 45.785 'Hvor kan Johan Dornicks enke Margrethe Heggelund f. ca. 1702 stamme fra?ved Torkild KNUDSEN, samt¤ 67.104 'Morten Hegelund og Peder Olsen Hegelund'ved Per EVENSEN.- da disse behandler ulike interessante aspekter vedrörende HEGGELUND-slekten som flere ganger har vaert omtalt i denne BUGGE-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Slektsnavnet BORCH har vaert omtalt flere ganger i denne BUGGE-tråden.Vennligst se i den forbindelse tråd ¤ 68.917- 'Axel Nilsen Borch f. ca. 1634 - död 1710 - forfedre'?Ved Unni JAKOBSEN.God Påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

God ettermiddag,- tidligere i sommer hadde jeg igjen gleden av å avlegge et besök på Maursund Gård, i Nord Troms. Dette i forbindelse med et par uopplöste saker vedrörende kretsene rundt slektene BORCH, RIST og MOURSUND med flere. Restaurerings arbeidet av selve hovedhuset har gitt gode resultater, men av tekniske årsaker kan jeg dessverre 'just nu' legge ved et foto som er tatt i Juli 2008.I samtalene under besöket med andre BUGGE-etterkommere kom det frem en del nye opplysninger som kan vaere av interesse for denne tråden.Bl.a. ble jeg gjort oppmerksom på en tråd på DIS-Norge av Desember 2007 av Karsten PEDERSEN under titelen 'Hans Kobi Jensen'.Ved naermere ettersyn viser det seg at at Hans KOBI JENSEN 1766-1842 også er en BUGGE etterkommer. Han er nemlig oldebarn av den her ofte omtalte Maren BUGGE TILREM 1698-1777 fra Vega i Nordland som giftet seg inn i den såkalte BORCH-slekten på Taskeby Store i Troms. Maren er en direkte etterkommer av hovedpersonen i denne tråden, nemlig fogden i Nordhordland, Mogens BUGGE f. ca. 1535.Jfr. her bl.a. innlegg # 235 hvor hennes barnebarn og oldebarn omtales. I flere andre innlegg her på B-forumet er det referert til denne slekts-kretsen.Med disse nye opplysningene er det på sin plass å også vie like mye oppmerksomhet til Hans KOBI JENSEN som viser seg å vaere sönn av Maren's datter Margrethe.Kommer tilbake med ytterligere data om Hans BOBI JENSEN 1766-1842 og hans 'livsöde'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Sä langt fant jeg dette om ovennevnte Hans KOBI/KOBYE Jensen 1766-1842;1. giftermål i 1795 med Inger Jörgensdatter BERNHOFF f. 1772, datter av Jörgen Johannessen f. 1752 fra Loppa i Finnmark og hustru Anne BERNHOF(F) f. 1751, fra Kristiansund. Fölgende barn;- Jörgen f. 1796- Anna f. 17982. giftermål i 1807 med Ane Bertelsdatter NICHEBYE datter av Bertel Nilsen NICHEBYE og hustru Barbro Johnsdatter fra Skjervöy. Fölgende barn;- Jacob f. ca. 1807- Mathias f. ca. 1808- Henrich f. ca. 1809- Ane Martha f. ca. 1809? 3. giftermål i 1810 med Elen Margrethe Mathiasdatter (BUGGE) HELNES (sin kusine?) datter av Mathias Nilsen HELNES 1762-1827 og Karen Marie Jacobsdatter(BUGGE) f. 1756, fra Skjervöy.- Henrich BUGGE f. 1816- Jacob f. 1818Klarer ikke å plassere Anne BERNHOF(F) i slektsrekkene til BERHOFTs, dessuten tror jeg at det kanskje var flere barn i Hans KOBI/KOBYE's 3. ekteskap.I fölge tråden om ham på DIS-Norge så skal ha også i 1789 ha hatt et barn, ved navn Jens, utenfor ekteskap med Berit Johannesdatter fra Meiland i Skjervöy.Undrer dessuten på hvordan og hvorfra KOBYE navnet kommer inn her?! - mener å ha registrert en Berit KOBYE tidligere, men kan ikke finne henne i farten. Ser i den omtalte DIS-tråden at Kristian FORS nevner der en Mentz Hansen KOBYE i Loppa.Fortsatt god söndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(291:) Dersom Hans Kobye (Kobi) Jensen (1766-1862) er sønn av Margrethe Thygesdatter Borch (1723/1728-1788) så må han vel være barnebarn, ikke oldebarn (ref. 4. siste avsnitt i #291), av Margrethe's mor Maren Henriksdatter Bugge (1698-1787/1788).Hva er kilden til opplysningen om Hans som Margrethe sønn, i tillegg til de 8 biologiske barn som allerede er kjent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk for dine kommentarer Per.Skal justere dette ved å legge ut en 'revidert' liste med etterkommere (2. og 3. ledd) til ovennevnte Maren BUGGE TILREM og hennes bror Ole fra Brönnöy/Vega i Nordland.Imidlertid leter jeg etter flere barn i Hans KOBI/KOBYE Jensen's 3. ekteskap av 1810 med sin kusines datter.Håper dessuten at noen har informasjon om hvordan det omtalte BERNHOF(F)-navnet kommer inn i bildet her.Fra annet hold ble jeg tipset om en Ole BERNHOFT FRIIS som var födt i 1727 og skal ha virket som misjonaer i Varanger i Finnmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Samemisjonær og sogneprest Ole Berenhoff (Bernhoft) Friis (1727-1782) var sønn av Anna Olsdatter Bernhoft og Morten Boyesen Friis, og det er vel en sjanse for at Anne Bernhof(f)(t) (f. 1751) fra Kristiansund er f.eks. barnebarn av Morten og Anna.Ole B. Friis giftet seg 38 år gammel i Bergen i 1765 med Sara Davidsdatter Holtermann og fikk med henne (bl.a.?) barna Elen Gurithe (1769), Anna Bernhoft Friis (1770) og (muligens) Davidia (1778).Om Anne Bernhoff (f. 1751) skulle være datter av Ole må det altså være fra et forhold før han ble gift med Sara.(Anne Bernhoft f.1751 var altså gift med Jørgen Johannessen (f. 1752) fra Loppa i Finnmark, ref. innlegg #293).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Per's innlegg om Samemisjonaer og Sogneprest OLE BERNHOFT FRIIS 1727-1782.Skal ved förste lelighet se naermere på dette.Imidlertid ble jeg i mellomtiden gjort oppmerksom på en Tobias BRODTKORB BERNHOFT som i 1791 skal ha blitt ordinert som sogneprest i Måsöy i Finnmark.Med vennlig hilsen Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogneprest i Måsøy, Finnmark (1791-) Tobias Brodkorp Bernhoft (f. 1764) (prestesønn fra Meldal) var gift med sin kusine Anna Elisabeth Bernhoft (1779-1860) (prestedatter fra Nesna) og fikk med henne (bl.a.?) sønnen Tobias Brodtkorb Bernhoft i 1803.(Tobias' far Anders Christophersen Bernhoft og Anna Elisabeth's far Fredrik Christian Vogt Bernhoft var halvbrødre, sønner av Hr. Christopher Andersson Bernhoft til Støren).Det er i første omgang ikke lett å 'finne plass' til en Anne Bernhoft f.1751 i 'disse kretser' ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, - det var vel sublimt uttrykt av Per, - 'Det er i förste omgang ikke lett å finne plass til en Anne Bernhoft f. 1751 i disse kretser'. Jfr. innlegg # 299. - men vi söker videre blant BERNHOFTs.Det faktum at Hans KBOI/KOBYE Jensen 1766-1842 tilhörte dette BUGGE-miljöet var nok for mange helt nytt, og her mangler en god del data. Jfr. innlegg # 291.Som nevnt ovenfor kommer en ny oversikt her i denne tråden med etterkommere (2-3 generasjoner) til söskene Maren f. 1698 og Ole BUGGE TILREM f. 1693 fra Brönnöy i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.