Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö

Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Til innlegg 297: Om herr Ole Bernhoft Friis kan leses mer i min artikkel 'Staal Christopherssøn i Trondheim og hans etterslekt' i sist utkomne hefte av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift. Det er feil at hans far, kjøpmann Morten Friis i Trondheim, skulle hatt farsnavnet Boyessøn. Dette var en annen person enn Morten. 'Vår' Mortens farsnavn kjennes ikke for tiden. (Se for øvrig tema #71250, hvor jeg skriver mer om disse Friis'ene enn jeg skrev i artikkelen.) Det er ikke kjent at Ole Bernhoft Friis har noe slektskap til den Anne Bernhoft, født 1751, som nevnes i denne debatten. Barn av Ole Bernhoft Friis ville naturligvis få etternavn Friis, ikke Bernhoft. Jeg har i min nevnte artikkel nevnt de barna av Ole som kjennes fra primærkildene. M.v.h. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at Morten Friis og Anne Olsdatter Bernhoft foruten sønnen Ole Bernhoft Friis kun hadde døtre. Må rette meg selv litt: Da det kun er én Bernhoft-slekt i Norge, må det selvsagt være et fjernt slektskap mellom Ole og den Anne Bernhoft (født 1751) som nevnes i denne debatten. Det jeg mente, var at det ikke foreligger et nært slektskap.M.v.h. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Beste Erik LIE,- takker (- först nå da jeg har vaert på reisende fot) så mye for dine innlegg med kommentarer til Per NERMO's innlegg # 297. Samt henvisning til tråd ¤ 71.250.Det skal bli spennende å lese mer om herr Ole BERNHOFT FRIIS i din omtalte artikkel i siste utgave av NST.Tillater meg å spörre om du har noen kjennskap til navnet KOBYE/KOBI?Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Kaaby du tenker på? I Svein Tore Dahls bok 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700' (Trondheim 2000), side 229 og 231, nevnes sogneprest Johan Hansen Kaaby (død 1669) i Stangvik i Nordmøre prosti. Han var sogneprest der 1662-69. Men før dette var han residerende kapellan i Surnadal anneks under Stangvik 1652-62. Dahl skriver om Johan at han var født ca. 1621 og gift med Gjertrud Hansdatter.Denne Gjertrud Hansdatter var andre gang gift med herr Johan Mentzen (født 21. juli 1641, død i oktober 1704, av Darre-slekt), Kaabys etterfølger som sogneprest i Stangvik (prest der 1669-1704). Det ble holdt skifte etter Johan Mentzen 25. februar 1705. Det er i dette skiftet Dahl har funnet barna til Johan Hansen Kaaby nevnt, for Dahl henviser stadig til året 1705 under omtalen av barna. Jeg synes å huske at Dahl hadde forvekslet noen av disse barna, så jeg er ikke helt sikker på om alt som skrives er riktig. Men det kan også være at det var Dahl som korrigerte en eldre kilde, slik at alt Dahl skrev, er rett. Skifteprotokollen gir svaret, hvis man vil få det stadfestet.Dahl skriver uansett at Johan Hansen Kaaby hadde barna: 1. Hans, bodde på 'Edø' i Tustna 1689, gift med en sønnedatter av Peder Stadell. Nevnt i 1705. 2. Hans, nevnt i 1705. En av Hans'ene kalles 'den eldre', ifølge Dahl uvisst hvilken. 3. Ellen, nevnt i skiftet i 1705 som salig herr Daniels i Sunndal. (Dette var Daniel Christopherssøn, 1657-1704, sogneprest i Sunndal 1693-1704, se Dahl 2000, s. 225.) 4. Dorothea Margrete, var i 1705 gift med Hans Henrik Irgens. 5. Jonas, nevnt som død i 1705. 6. Birgitte, nevnt i 1705. 7. Gjertrud, 'Ikke nevnt i noen av skiftene', ble gift med Peder Krabbe (død 1701), sogneprest i Aure på Nordmøre (se Dahl 2000, s. 236-237).M.v.h. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Strålende Erik!- mange takk for disse viktige opplysningene.Ser nå at Per NERMO har en del data (som så mye annen interessant informasjon) om KAABYE. Finner der bl.a. Presten Johan H:sön KAABYE 1621-1664 og hustru Gjertrud H:dtr. ARCTANDER HOLM 1630-1705, hvis datter var gift med Hans Henrik H:sön WESSELING IRGENS 1678-1740.I denne sammenheng kan jeg opplyse at jeg 'just' kom tilbake fra Nederland hvor jeg har arbeidet med IRGENS-slekten et par dager.Mener at ovennevnte Hans Henrik er sönnesönn av Johannes IRGENS som var bror av Joachim IRGENS f. 1611 og gift med borgermester-datteren i Amsterdam, Cornelia TENNAGEL BICKER f. 1629. Har en del om dette i.f.m. min DANNEFAER/DANEFAR tråd.Imidlertid mener jeg å ha data vedrörende DARRE (i.f.m. Gjertrud's annen ekteman), da jeg tror at en av Hans KOBI/KOBYE (BUGGE) JENSSEN's etterkommere var gift innen denne slekten. Det du nevner om KRABBE på Aure på Nord Möre var helt nytt for meg.Undrer dog på hvilke barn omtalte Hans Henrik og Dorothea Margrete hadde!Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort tilleggs-pplysning til innlegg # 306;- ved naermere ettersyn i DIS-Norge tråden om Hans KOBI JENSEN (se innlegg # 291) viser det seg at en Hans MENTZEN KOBI/KOBYE omtales. Hans skal ha druknet i 1768 ved Loppa/Skjervöy. Navnet hans henviser kanskje til omtalte Gjertrud H:dtr. (ARCTANDER) HOLM's 1630-1705 andre ekteskap. Nemlig med Johan MENTZEN (DARRE) 1641-1704.I denne sammeheng undrer jeg på om det var barn i Gjertrud's andre ekteskap med Johan MENTZEN!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Mentzen Kobi/Kobye(Kaaby?) (druknet i 1768) må vel ev. være et barnebarn av Gjertrud, som, hvis da hun fikk barn med Johan Mentzen Darre (som hun giftet seg med i 1670), må ha fått dem ganske kjapt, og de kan neppe ha levd til 1678.Men det er vel forsåvidt intet i veien for at barn fra Gjerterud's 1. ekteskap (ca.1655? med Johan Hansen Kaaby) kan ha benyttet stefarens navn (Mentzen) ved barnedåp (fra ca. 1690 og utover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk for kommentaren Per, - ja, det var oppkallingen jeg var ute etter i.f.m. navnet MENTZ og MENTZSEN.Mener å huske at en Hans MENTZEN var fadder til Maren BUGGE som var döpt i Skjervöy i 1763 (tidligere omtalt i denne tråden. Hun var senere gift to ganger i Karlsöy (innen HEGGELUND LOCKERT og BLIX GRAM).Dog har jeg ikke klart for meg hvilken rolle KAABYE/MENTZEN spiller i Loppa-område, og derfor takknemlig for ytterligere informasjon.Kan omtalte Hans MENTZEN f. ca. 1730 vaere sönn av Mentz Hanssön STADELL KAABYE 1694-1759, som igjen er sönn av Hans Johanssön HOLM KAABYE, hvis foreldre var Johan H:sön KAABYE 1621-1669 og hustru Gjertrud H:dtr. ARCTANDER HOLM 1630-1705?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Fra 'annet hold' mottok jeg fölgende opplysninger vedrörende Maren Jacobsdatter(BORCH) BUGGE's fadder i 1763, nemlig ovennevnte Hans BORCH) MENTZEN;- Presten i Bö i Vesterålen, Mentz Hanssön STADELL KAABY 1694-1754 var gift med Anna Jensdatter BORCH fra Taskeby Store i Skjervöy. Jfr. den såkalte PCH-tråden (HÖIER/HÖYER)her i B-forumet ¤ 53.912.Mentz og Anna hadde fölgende barn;- Margaretha Maria f. 1725- Johan f. 1728- Jens f. 1731- Hans f. 1733Dog er det uklart for min del hvorvidt Herr Mentz KAABY (også) har tjent som prest i Loppa. Takknelig for kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(311:) Hvem var foreldrene til omtalte Anna Jensdatter Borch fra Taskeby Store i Skjervøy ?Og hvilket fornavn hadde hennes svigermor (Stadell), g.m. Hans Johansen Kaaby på Edsøy (i 1689) ?Hvem var svigermorens far, sønn av Hr. Peder Pedersen Stadell til Grip (res. kap. der 1622-1654) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort kommentar til Per's 1. spörsmål i innlegg # 312;- om jeg oppfatter alt rett i tråden om Hans KOBI JENSSEN på DIS-Norge så er fölgende foreldre til Anna Jensdtr. (BORCH?); - som var gift med presten i Bö i Vesterålen, Mentz H:sön (STADELL) KOBYE 1694-1754.Nemlig, Jens NIELSEN og Anna Iversdtr., Taskbey Store i Skjervöy. Dette fremgår av ulike skrifter.I mantallet av 1702 nevnes (jfr. PCH-tråden) to antatte brödre på Taskeby Store, nemlig Thyge og Anders NIELSEN (ofte tillagt navnet BORCH). Det ansees for mulig at Jens kan vaere en bror av disse. Det ble avholdt skifte etter Anders i 1718 og han etterlot seg 5 sönner og 3 dötre.Det finnes også en BORCH-tråd på DIS-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Tilleggsopplysning i.f.m. siste innlegg (# 312).Den BORCH-tråden jeg henviste til på DIS-Norge er lagt ut i Desember 2004 av Steinar BORCH JENSEN, under delen 'Slekter'.Herav fremgår at ovennevnte Anna er söster til Aleth Jensdtr. som var gift med klokker i Skjervöy, Torben HANSEN HORSENS (THH) 1688-1763, opprinelig fra Karlsöy og tilhörende HEGGELUND-miljöet.THH var i sin tid en meget populaer fadder i fölge Skjervöy kirkebok.Det finnes også en hel del interessante data om BORCHs både hos NERMO, NOSE/ELLEFSEN og KAMSVAAG BERNTSEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom omtalte Jens Nielsen (g.m. Anna Iversdatter) på Store Taskeby er identisk med lensmann i Skjervøy, Jens Nielsen (Borch) (mulig bror av Thyge og Anders), så har vi altså flg. barn : - Niels Jensen c1690 - Christen Jensen c1693 - Ahlet Jensdatter c1700 (g.m. Torben hansen Horsens) - Anna Jensdatter c1705 (g.m. Mentz Hansen Kaaby)Kan man kanskje tippe at Anna Iversdatter døde i barsselseng rundt 1705, siden Anna Jensdatter fikk hennes navn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, det 'låter' vel rimelig, Per.Dog viser det seg å vaere en annen interessant sak i.f.m. omtalte tråd på DIS-Norge.Nemlig, det faktum at slektsnavnet CASTENS omtales. Dette via en annen Jens NIELSEN d. för 1725 i Skjervöy-området. Denne Jens holdt til i Strömfjord og var handelsmann der. Han döde uten livsarvinger og i fölge opplysninger av et relativt rikt skifte hadde han en halvsöster i Köbenhavn.Hans enke, Margrethe Marie Hansdtr. CASTENS giftet seg på ny med handelsmann Johan BROCHS (fra Bergen?) på samme sted.Om jeg ikke tar feil så var vel selveste Skjervöy-kongen, CMH ca. 1635-ca. 1693 gift med en CASTENS! Jfr. i denne forbindelse tråd # 43.46 vedrörende HEGELUND.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Johan Brochs (Brox) (fra Hamburg) var kanskje da samme mann som tidligere hadde vært ektemann nr. 2 til Ingeborg Christensdatter Thrane (1665-1720) fra Sørvik, Trondenes, som hadde et barn f. u.e. m. Peder Rasmussen på Sommerset/Sommersel på Hamarøy og hadde vært g.m. lensmann og jekteskipper Søren Reinholtsen (c1664-c1713) på Mikkelbostad, Dyrøy, Ibestad.Johan Brochs var Bergensborger, en tid visstnok bosatt på Mikkelbostad, Dyrøy, Ibestad og døde etter 1744 på Straumsfjord, Skjervøy, TR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Castens' er vel her ikke som et familienavn å betrakte men snarere som farens patronymikon (Carstensen/Castensen), helst av tysk eller hollandsk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 313:Tyge var iflg. mine notater sønn av Anders, ikke bror:Anders Nielsen 49 år gml. Postbonde Ringe Vilkor debitor af Bergen. Sønner: Nielsz Andersen (20), Tyge Andersen (13), Peder Andersen (12), Christen Andersen (7), Knud Andersen (4) (Mandtal ofuer aldt det Mandskab Som I Tromsøe fougderie er og findissz Anno 1702, Store Taskebye).Videre har jeg tidl. utledet fra en av de nevnte debatter at denne Anders' bror Jens Nielsen Borch på Taskeby Lille hadde 2 sønner: Jens f. ca. 1690, og Christer f. ca. 1693, og at Anna Jensdatter Borch (g.m. Mentz Hanssøn Stadell Kaaby f. 1694) var datter av sistnevnte Jens. Isåfall blir hun kanskje ca. 20 år yngre enn sin mann, men dette kan vel like gjerne stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 317 og 318;- mange takk for kommentaren om Bergens-borger Johan BROCHS/BROX som döde i 1744 i Straumfjord i Skjervöy. Tydelig et interessant livslöp.Ser poenget vedrörende CASTENS som patronymikon. Hadde dog håpet på å kunne komme naermere lösningen på hvem som var far til Skjervöy-kongen via CASTENS, da hans 2. hustru bar dette navn. Men den saken hörer jo egentlig ikke hjemme i denne BUGGE-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

317: Hvorvidt dette er samme Johan Brochs skal jeg ikke uttale meg om, men Ingeborg Christensdatter Tranes ektemann nr. 2 av samme navn har jeg notert død etter 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.