Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö

Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Innlegg 323/24: Den Christer (20) på Store T. (med bror Niels) v. MT 1702 som ant. er vist i Lenke i innlegg 321 er nok en annen enn Christer på Lille Taskeby f. 1693 (med bror Jens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 316: Jeg har også tidl. notert at den Jens Nielsen (d. etter 1721, før 1725) som var g.m. Margrethe Marie Hansdatter Castens var oppført i Strømfjord av Skjærvøy etter (muligvis sine brødre) Niels Nielsen som var der 1717-18 og Tyge Nielsen som var der 1702 (36 år gml.) og 1715-21. Denne Jens Nielsen skal ha hatt byksel på Store Taskeby som tilhørte baron de Petersens gods.Her er forøvrig Strømfjord v. MT 1702: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk Christian for henvisningene til MT av 1702.Har nå sett litt naermere på en del notater vedrörende 'miljöet' på Taskeby Store. Undrer derfor hvor mange barn du har registrert til Trondheims-borger Niels THYGESEN (BORCH) 1605-1670 på Taskeby Store? To sönner, Anders og Jens?- Niels oppgis å vaere sönn av Skipper og Trondheims-borger Thyge NIELSEN (BORCH) 1580-1649, samme sted, men födt i Danmark.Det gleder meg at 'just' dette slekts-miljöet (THYGESEN og eventuelt BORCH) kommer opp til diskusjon. For det förste er det komplisert og dessuten hörer det(delvis) hjemme i denne BUGGE-tråden.Sist men ikke minst tror jeg det kan komme frem interessante opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

328: Det du skriver her stemmer med det jeg har notert, Thomas. Niels Thygesen Borch skal ha vært på Store Taskeby 1628, der han eide en part i 1653. Muligvis hadde han også en sønn Peder Nielsen (Borch), prest i Medfjord, Senja, Finnmark som døde 1691.Dett betyr vel da også at Thyge (innlegg 315) ikke var bror av denne Anders og Jens (lensmannen i Skjervøy), men istedet bror av Jens Nielsen g.m. Margaretha Maria Castens, m.a.o. den Tyge som er n. i innlegg 327?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Takk Christian, - det var interessant.Forsöker meg med denne enkle slektsrekke;1. Iver NIELSEN 1534-1613, Danmark2. Niels IVERSEN 1555-1631, Danmark3. Thyge NIELSEN (BORCH?) 1580-1649, Danmark og Norge, TRH-borger og skipper, bosatt Taskeby Store, Skjervöy i T4. Niels THYGESEN (BORCH?) 1605-1670, Norge, TRH-borger, bosatt Taskeby Store, Skjervöy i T, Hittil 3 kjente barn;4a Peder, d. 1691, Prest, Mefjord i Senja, ukjent antall barn (opplysninger önskes)4b Anders, ca. 1652-ca. 1718, Handelsmann og postbonde, Taskeby Store, 6 sönner og 3 dötre4c Jens, ca. 1655-X, Lensmann, Taskeby Store, minst 2 sönner og 2 dötreEr dette korrekt? Takknemlig for kommentarer.Fra 'annet hold' har jeg motatt en del informasjon om ovennevnte Johan BROCHS/BROX, men kommer tilbake til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogneprest i Me(d)fjord i Senja (res. kap der fra ca. 1680), Peder Nielsen Moursund (Borch?) (c1640?-1691), g.m. Anne Jensdatter Hind (c1657-1729, druknet utenfor Bergsøyan) fra Trondenes skal ha hatt barna Margrethe (g. i 1706 m. pastor i Hillesøy og i Skjervøy, Rasmus Andersen Schjelderup 1680-1657), Nils (jekteskipper og lensmann, g. i Torsken m. Martha Olsdatter) og Mikkel. Peder tok studenteksamen i Bergen i 1662.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Arentz 319/327:) Hva er kilden til informasjonen om folket på Lille Taskeby i 1702 ? Iflg. denne lenken var ''Lille Taskebÿe'' i 1702 ''öde for folch '', og ingen personer oppført: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi såvidt jeg forstår tre ulike og nesten samtidige 'Jens Nielsen' i Skjervøy :1) JN (ca.1644-ca.1719), 58 år på Store Taskeby i 1702, 'Staar sig temmelig Vel' (g.m. Anna Iversdatter). Hvem er hans foreldre ?2) JN f. ca.1655 (?), på Lille Taskeby, lensmann i Skjervøy, antakelig (?) bror av Anders N. på Store Taskeby (1702) (postbonde, 'av ringe vilkår') og kanskje også av Peder, prest i Medfjord, Senja. (Jens' barn: Jens, Christer, Ahlet, Anna). Denne JN er altså sønn av Niels Thygesen Borch ?3) JN (ca.1665-1721/1725 (g.m. Margrethe Marie Hansdatter Castens), handelsmann i Strømsfjord, antakelig bror av Thyge N. og Niels N., som bodde i Strømsfjord før Jens. Hvem er disses foreldre ?Håper noen har forslag til 'plassering' av disse ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) JN (ca.1644-ca.1719) hadde altså sønnene Niels f. ca.1675 og Christer f. ca.1682.2) JN f. ca.1655 (?) sine fire barn Jens, Christer, Ahlet, Anna er f. ca. 1690, 1693, 1700, 1705 (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vi har vel kun to Jens Nielsen.334: 1) og 2) er såvidt jeg kan bedømme det samme person.319/333: Har ikke notert kilde, men sto ant. i en av DIS-debattene. Jens Nielsen Borch på Taskeby Lille var ant. der før, eller helst etter 1702, mens gården var bebodd (vises kanskje av skattelistene?). Sønnene Jens f. ca. 1690, og Christer f. ca. 1693 behøver vel ikke verken å være født på Lille T., eller selv å ha bodd der senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Arentz/326:) .... Du skriver i #326 at ''Den Christer (20) på Store T. (med bror Niels) v. MT 1702 som ant. er vist i Lenke i innlegg 321 er nok en annen enn Christer på Lille Taskeby f. 1693 (med bror Jens).''Hvem av Jens'ene i #334 mener du er far til de to nevnte brødreparene ? (Unnskyld at jeg er tungnem ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

337: Christer (20) på Store T. v. MT 1702 må iflg. dette være f. ca. 1682, og kan vel dermed neppe være den samme som Christer på Lille Taskeby f. 1693, ca. 9 år senere--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 334;- vedrörende de 3 samtidige Jens NIELSSEN;Hva angår nr. 3 så omtales han i den nevnte DIS-Norge tråden om BUGGE-aettlingen Hans KOBI/KOBYE JENSSEN f. 1766.Denne Jens NIELSSEN var död på Finnmarken för 1725 og skiftet (som jeg selv ikke har sett) var ganske rikt. Ekteparet var uten livsarvinger. Enken, Margrethe Marie H:dtr. CASTENS, giftet seg som tidligere nevnt med Johan BROCHS/BROX. Jfr. innlegg # 316.Hvem foreldrene til denne Jens N er fremgår ikke klart, og Christian mener vel at Jens nr. og nr. 2 er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort kommentar til Christian's innlegg # 327;- vedrörende Baron DE PETERSEN's gods.'Artig' at du nevner DE PETERSEN her, - jeg kom nettopp tilbake fra Nederland hvor jeg har arbeidet med IRGENS-slekten.Formålet var söket etter ytterligere data ifm Röros-direktören Joachim IRGENS's ekteskap med Borgermester-datteren Cornelia (TENGNAGEL) BICKER f. 1629. Ekteskapet som ble inngått den 10. Desember 1656 la grunnlaget for det omtalte DE PETERSEN-godset. Av interesse er bl.a. kretsen rundt ekteparets bosted 'Het Groene Helm' i Amsterdam og 'Irgensthal' i Hilversum.Men som sagt, dette var bare en kort kommentar, som ikke direkte har med denne BUGGE-tråden å gjöre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Thomas, her er d[pen til tre av parets barn: https://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/indexen/doopregisters/zoek/search.nl.pl?v1=cornelia&b1=&a1=bickers&r1=2&v2=&fv2=1&b2=&a2=&fa2=1&r2=0&d1=&m1=&y1=&d2=&m2=&y2=&rs=0&x=53&y=8Dette er jo din tråd, så kanskje du kan si litt om opprinnelsen til de Petersen-navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(334:) Om 1) og 2) nå er samme Jens Nielsn (Borch) så har vi altså antakeligvis barna Niels 1675, Christer 1682, Jens 1690, Christer 1693, Ahlet 1700, Anna 1705 (med anslåtte f.år).De to eldste er å finne (sammen med faren) på Store Taskeby i 1702, og de to neste på Lille Taskeby (etter 1702 ?). (Lille T. lå øde i 1702). Litt underlig med to Christer, når den eldste altså ikke er død før nestemann ble født.De anslåtte f.årene spenner over et tidsrom på 30 år, og det skal vel mye til om de har samme mor (Anna Iversdatter), selv om hun skulle være født så sent som ca.1655. Noen tips vedr. hvem av de nevnte som ev. har Anna som mor ?(Thomas/330:) F.året for [4c] Jens Nielsen Borch må altså være ca.1644 (og ikke ca.1655), om det stemmer at han var 58 år i 1702.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg 332;- takk for informasjonen om Sognesprest Peder N:sön(MOURSUND)/(BORCH?) 1640-1691, Mefjord i Senja i T.Skal legge til hans 3 barn i neste oversikt over THYGESENs.Ser at dette 'förer oss hen' til bl.a. SCHELDERUP og derfra til WRANGEL. Spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Takk for alle nye opplysninger som har kommet frem etter at jeg la ut en 'forsiktig' slektsrekke vedrörende THYGESEN i innlegg # 330.Drister meg herved med en oppdatert versjon;1. Iver NIELSSEN, 1534-1613, DK2. Niels IVERSEN, 1555-1631, DK3. Thyge NIELSSEN (B?) 1580-1649, DK/Norge TRH-borger og skipper, Taskeby Store, Skjervöy i T4. Niels THYGESEN (B?) 1605-1670, Norge TRH-borger, Taskeby Store Hittil 3 kjente barn;4a Peder, ca. 1640-1691, Sogneprest i Mefjord i Senja i T gift med Anne Jensdtr. (NYROP) HIND, ca. 1657-1729 fölgende barn; - Niels f. 1680 - Margrethe f. 1685 - Michel f. 16874b Jens, ca. 1644-1725, Lensmann i Skjervöy i T gift med Anna Iversdtr., eventuelt nok et ekteskap? fölgende barn; - Niels f. 1675 - Christer I f. 1682 - Jens f. 1690 - Christer II f. 1693 - Ahlet f. 1700 - Anna ca. 1705?4c Anders, ca. 1652-1718, Handelsmann og postbond i Skjervöy gift med Anne Pedersdtr.? fölgende barn; - Niels f. 1681 - Thyge f. 1688 - Peder f. 1689 - Christer f. 1694 - Knud f. 1697 - Anders f. 1703 - dessuten 3 dötre hvis navn p.t. av meg ikke er kjent.Tar alle forbehold om feil i oversikten, og er takknemlig for kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 345: F;r det konkluderes med at 4a Peder, ca. 1640-1691, Sogneprest i Mefjord i Senja var sønn Niels Thygesen(B?) 1605-1670 skylder jeg å gjøre oppmerksom at dette som n. i innlegg 329 kun er en mulighet.Den samme sognepresten i Midfjord, Hammerfest 1675 aka Peder Nielsen Moursund er også sett på som sønn av klokker i Trondhjems DK, Niels Pedersen Borch (ca. 1607-ca.1653).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 347: Iflg. mine notater hadde pastor Iver Nielsen Borch i Nørre Borch sønnene Lauritz, Jens og lektor theol. i Trondheim Peder Iversen Borch (1563-1627).Den omtalte Niels Iversen (1555-1631) var vel da kanskje sønn av en annen Iver Nielsen Borch (f. 1534-1613?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Christian's innlegg # 346;- ja, du har så rett, Christian.Jeg skal i löpet av dagen justere THYGESEN-rekken og samtidig påpekte ditt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Christian's innlegg # 342;- jeg vet ikke om jeg er den rette til å uttale meg om opprinnelsen til DE PETERSEN-navnet.Tenker du i så måte på navnets Dansk/Tyske 'forbindelser'?Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.