Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37062] Helge Helgeson f. 1819 - Stavanger

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har jeg ikke tilgang på kirkebøker fra Stavanger. Men den eneste i omtrent passe alder f. i nærheten av Stavanger , oppgitt f. 1818 er en Helge Helgesson med foreldre, Helge Helgeson og hustru Anne Skjold. Vet jo ikke om dette kan være den du etterlyser?I 1865 finner jeg nok den samme Helge Helgesson med familie her i Randaberg: (oppgitt 48 år) LenkeHan har også en sønn ved navn Helge igjen. Om dette er den du søker etter, håper jeg du kan få noen til å slå opp dåpen for deg.Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Gjest Kolbjørn Næss

HeiTakk til Gunn for svar.Først litt om geografien - Iflg. Arkivverket: ”Stavanger - Domkirken Prestegjeldet med de tre soknene Domkirken (Stavanger by), Frue og Randaberg går tilbake til tida før reformasjonen.1848: Ved kgl.res. 10.08. ble en del av Frue sokn og hele Randaberg sokn skilt ut og opprettet som eget prestegjeld, Frue, med virkning fra 01.01.1849. Prestegjeldet fikk samtidig nye grenser.”Dette vil vel da i klar tekst si at den Helge som Gunn på FS fant døpt i Randaberg 1818, kan sies å være døpt i Stavanger – Domkirken prestegjeld. Derfor kan denne Helge med tanke på fødested, gjerne være den rette. Det hadde vært flott om noen med tilgang til kirkebok-film fra aktuell tidsperiode kunne bekreftet Helges dåp med dato i året 1818/1819.Kolbjørn

Gjest Bente Rolfsen

Jeg har sett i kirkeboken for Stavanger denne inkluderer også Hetland og Randaberg finner ingen Helge født/døpt i årene 1816-1820. Jeg ser at Helge Helgesen står oppført i tellingen med fødested Næstrand (Nedstrand) så du må få hjelp av noen som har kirkebøker eller bygdebøker derifra. Hilsen Bente

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.