Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37064] Torp i Søgne ca 1755-62 i Vest-Agder?/Stjørdal

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg lurer rett og slett på om det finnes en gård eller et kirkesogn som heter eller het Torp i Søgne i Vest-Agder? Jeg har en ane som heter Gidsken Eriksdatter Torp som ble gift med Peder Jonsen Husby i Stjørdal 21.11.1788, og de ble trolovet 27.10.1788. Det ser ut for meg som om det står Gidsken Eriksdatter Torp Søgne og noe med Suddalen(??) i kirkeboka, og Søgne finner jeg kun i Vest-Agder med å studere kart. Anene til Gidksen Eriksdatter har vist seg å være umulig å spore opp hittil, men hun ble ikke født i Stjørdal. Om hennes familie ellers er det skrevet om i debattnr. 18130.

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Jeg heller ikke helt enig med meg selv om den første bokstaven er S i det jeg har funnet i kirkeboka for Stjørdal i 1788, men resten er iallefall ..øgne. Så da får jeg fortsette å lete etter Gidsken på steder som ligner på Søgne.

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har tenkt på det samme Knut, og på 'Family Search' finner jeg en Gidsken Eriksdatter som døpt 17.08.1760 i Bud i Romsdal med far Erik Olsen. Det blir jo et stykke unna Surnadal og Sundal som ligger på Nordmøre, men jeg finner ikke noe Torp i nærheten av Bud,Sundal eller Surnadal. Kanskje ble hun født i Bud, dro til Sundal og senere til en gård som heter Torp? En annen mulighet er at det ikke står Suddal men Buddal(Budal?). Den første bokstaven i det jeg mener er Suddal kan også ligne på en O, men andre o-er i samme skriv er annerledes og jeg mener at det er s med ekstra s med 'sleng' på. Da var jo selvfølgelig Oppdal en mulighet. Torp finner jeg ikke jeg lengre nord enn ved Elverum, men jeg tror jo det skal være et sted i Gudbrandsdal som heter Torp.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.