Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37085] Utstyrskiste/seng/skap

Recommended Posts

Gjest Lars G. Hukkelaas

Hei. Kanskje et tema som er på kanten her. Men jeg har ofte lurt på om det var noen 'regler/tradisjon' for når man fikk eller fikk laget seg, for eksempel en utstyrs-kiste. Disse er ofte merket med navn og et årstall. Var det ved fødsel/dåp, ved giftemål eller når de flyttet hjemmenfra? Hva med årstallet? var det personens fødselsår? eller når utstyret ble laget? Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/122598-37085-utstyrskistesengskap/
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Du kan i alle fall gå ut frå at året på kista er då ho blei laga, eller eventuelt dekorert. Å dekorere med fødselsår er ei nyare oppfinning, så vidt eg veit. Det vanlege var vel å få kista når ein hadde bruk for henne, og det var vel ofte når ein skulle flytte ut av heimen.

Gjest Lars G. Hukkelaas

Mitt problem er at personen nevnt på kista er ukjent. Navnet er 'Anders Nyhuus Anno 1785' Kista er etter min bestemor og hennes mann født i Orkdal. Men jeg finner ingen forbindelse mellom de to familier. Jeg finner ingen Anders på noen av Nyhus-gårdene i Orkdal hverken i 1801 eller 1865. mvh. Lars.

Gjest Sverre Søgaard

Mi mor har ei tilsvarene utstyrskiste, uten årstall, men med initialer. Eksperten sier at at malingen er fra 1800 eller litt før. Tradisjonen i familien sier at den har fulgt eldste jente. Jeg har funnet ut at det kan den ikke , da eldste jente dro til Amerika i en generasjon. Jeg har oversikt over initialene på morsida tilbake til tidlig 1700-tall uten at noen passer. Derfor tror jeg at kista ble kjøpt på auksjon en eller annen gang. Ved å gå gjennom auksjonsprotokoller finner du at det hendte at slike ble solgt der.

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Lars. 'Kjenner' du noen av disse:1. MARET MORTENSEN Christening: 24 FEB 1760 Orkdal, Sor Trondelag, Norway 2. ANDERS MORTENSEN Christening: 28 NOV 1756 Orkdal, Sor Trondelag, Norway 3. OLE MORTENSEN Christening: 08 JUL 1764 Orkdal, Sor Trondelag, Norway 4. SIRI MORTENSEN Christening: 31 OCT 1751 Orkdal, Sor Trondelag, Norway 5. AMUND MORTENSEN Christening: 22 MAR 1744 Orkdal, Sor Trondelag, Norway 6. ANDERS MORTENSEN Christening: 07 SEP 1746 Orkdal, Sor Trondelag, Norway 7. DORDI MORTENSEN -Christening: 16 MAR 1749 Orkdal, Sor Trondelag, NorwayFaren til disse heter Morten Nyhus iflg FS/IGI batch 7801014.Jeg finner ikke Anders Mortensen f 1756 i FT sånn umiddelbart, men nr 1 på listen her, Marit Mortensen er vel her på Nyhuus i Orkdal i FT1801 LenkeHeidi

Gjest Ellef Ellefsen

Tror også at eldre brudekister/utstyrskister ble dekorert med årstallet de ble rosemalt. Har en slik, hvor initialer samt årstallet 1780 er malt på. Hadde hørt at den var etter en av mine kvinnelige aner.Men da jeg tok til med slektsgranskning fant jeg ut at dette ikke var helt korrekt. Initialene til en av søstrene til min tipp-, tipp-, tippoldemor er på kista. Trolig var det meningen at hun skulle hatt den. Men så giftet søstra seg først, og ble i stedet ved den. Noe jeg er takknemlig for, da den er utmerket til oppbevaring av ulltøy. Mvh Ellef Ellef.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.