Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37092] Peder Knudsen Indre Slemmen, Veøy. Hans kone Mali Pedersdatter. Hvorfra?

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I Bygdebok for Holm sogn I av Arnold Solemdal sies det under Indre Slemmen på s. 545 at Peder Knudsen Slemmen f. ca. 1651 var gift med Mali Pedersdatter Dale f. ca. 1655.Det går ikke frem at det er noe skifte etter noen av dem, men det er jo mulig at Peder Slemmens kones navn er fremkommet i en slik forbindelse. At hun var født rundt 1655 antar jeg må være antatt av forfatteren, siden det ikke er oppgitt når hun døde. Peder var bruker til 1729, eller så døde han da.Mali Pedersdatter skulle altså ha vært fra Dale. Det er et problem, ettersom noen Peder Dale som kunne være hennes far ikke synes å ha eksistert, i hvert fall har jeg ikke funnet hverken noen passende Peder Dale, langt mindre en Mali Pedersdatter under omtalen av Dale-gårdene i samme bok.Peder Knudsens sønn Knut f. ca. 1678, giftet seg inn på Dale med enken Mari Olsdatter.Jeg har selv tidligere funnet følgende i tingbøkene:Tb. Rødven otting 3/2 1710: Bjarte Pedersens mottatte bygselbrev på 18 markl. fiskes leie i gården Dale i Rødven otting, dat. 16/10 1709 og utstedt av Peder Olsen Holm, Peder Knudsen Slemmen og Peder Pedersen Mittet.Tb. Rødven otting 15/7 1711: Jacob Mittet, Aslak ibid., Jon Olsen ibid. og Peder Slemmen på sin sønn Peder Pedersen Mittets vegne, har latt innstevne Ole Staurset, Ole Olsen Dale og Peder Anbjørnsen Dale fordi de har ruinert og forhugget deres skog. De innstevnede møtte ikke. Saken ble tatt opp igjen 22/10, og da møtte Peder Mittet selv.Peder Slemmen må ha altså ha vært medeier i Dale, også på egne vegne, men det går ikke frem av matriklene på denne tiden. Det var enormt mange som eide parter i den gården, og noen er oppført på vegne av flere.Så spørsmålet er: Var Peder Slemmens kone Mali fra Dale? Eller fra et annet sted? Jeg har heller ikke funnet noen Mali med et annet farsnavn under Dale som kunne vært aktuell.

Gjest Osvald Rydjord

Se s 296. Der er i hvert fall en Peder Aslaksen Dale, 1628-99, på bruk nr 9. Det opplyses ikke når han blir gift, for kona Mari Olsdt. Holm stipuleres hun født ca 1668, så hun kan ikke være mor til Mali. Men Peder kan jo være far til Mali f ca 1655 dersom han selv er født 1628. Han og kona har forøvrig ikke kjende barn.

Jeg så ham, men i og med at Mali Pedersdatter ikke er nevnt der eller noe annet sted under Dale, er det mystisk at hun under Slemmen kalles 'Mali Pedersdatter Dale'. Jeg får kanskje tilskrive forfatteren. Har han noen e-postadresse? (Kan evt. gis meg privat: svbjornd + krøllalfa + online + no)

Mali er et navn som er ganske vanlig forekommende i Romsdal og på Nordmøre (i hvert fall, og jeg stammer fra ikke så rent få ved navn Mali i Gudbrandsdalen også).Navne Dale finnes flere steder, men det var Dale i Veøy som Peder Slemmen var medeier i, og som man må anta at hans kone Mali Pedersdatter hadde tilknytning til, i den grad hun hadde det. Hvis ikke det er tilfelle, kan hun vel forsåvidt komme hvor som helst fra.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.