Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37095] Tønnes Elias Mydland og Lovise Marie Jokumsdatter

Recommended Posts

Gjest Christian Lura

Ja, skulle selvsagt hatt flere opplysninger ute med en gang: De var gift, han trolig født ca. 1831 i Mydland i Gyland, Sirdalen. Hun født ca. 1830 i Kopervik. Tønnes flyttet trolig til Skåre prestegjeld 13.06.1851. De hadde en rekke barn, de to eldste (Johan, f. 1853 og Theodor, f. 1862) var født før 1865. I 1875 er de å finne på Laksevåg, senere i Bergen. Alt tyder på at de skal bo i Haugesund-området i 1865, men jeg klarer altså ikke å finne dem i folketellingen.

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På FS finner jeg Theodor døpt i Skåre 1862 med gitte foreldre.Finner også tvillinger Tønnes og Berthine 8.12.1854, døpt 11.3.1855, Johan f. 6.4.1856, døpt 4.5.1856, Ingeborg f. 6.4.1858, døpt 30.4.1858, Ingeborg f. 8.4.1860, døpt 15.4.1860, Lauritz f. 17.2.1865, døpt 2.4.1865, Jørgen f. 10.6.1867, døpt 28.7.1867.Foreldre Tønnes Elias Øiufsen og Lovise Marie Jochumsdatter. Hun er også nevnt Jacobsdatter ved to dåpshandlinger, han nevnt Olufsen og iusen. Er selvsagt feil avskrift.Dermed spørs det om de ikke må være å finne i Skåre 1865?

Tror ikke jeg er godt nok kjent i området, jeg. Har søkt på forskjellige navnevarianter i Torvastad 1865 (som skulle omfatte Skaare prestegjeld), men er ikke i nærheten av treff. Underlig. Er det mangler i tellingen, tro?

FS har forresten også giftemålet 2.3.1855 Kopervik. Hun nevnt f. 1831 (24 år), datter av Jocum Sørensen. Han nevnt f. 1834 (21 år), sønn av Oluf Eielsen. Her kan amerikanerne selvsagt ha lest noe skjevt.

Gjest Christian Lura

Takk for hjelpen! FS er...? Han het Øyufsen, et svært uvanlig navn som nok er blitt forenklet til Olufsen og senere også Øiaasen i noen kilder. Men jeg fatter ikke hvorfor ikke familien er å finne i 1865...

Gjest Johan Arthur Hansen

De er ikke nevnt i Skåre bygdebok I og II og heller ikke i Torvastad bygdebok. Hvis de har bodd innenfor Haugesunds bygrense den gang, så kommer de ikke med i disse bygdebøkene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Gjest Harald Storaker

Det er nok ikkje bare amerikanerane som har hatt problemer med å skrive navnet. Haugesunderane har også streva. Det er ein morsom variant av Øyufsen (Øyus.) i FT-1875 - Egjo. Og så blei Bakke sogn til Brekke.Her er det Familysearch har notert av dåpen [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100236111137&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Og foreldrane sitt giftermål LenkeFarfar Øyu Eriksen (8) på Mydland i FT-1801

FS = www.familysearch.org - mormonerdatabasen, de har både direkte avskrift av kirkebøker VRI (vital records index) og mye materiell som mormonere verden over har registrert, IGI (international genealogical index), som har varierende kvalitet. Bør alltid dobbeltsjekkes mot original, men gir ofte en god pekepinn.På 'advanced search' kan du f.eks. skrive inn navn på mor/navn på far, og får da opp barna til Tønnes og Louise. Du får også batchnummer, for eksempel for døpte i Skaare over en gitt periode, hvor du kan søke bare på fars fornavn. Skaare 1836-1877 har batch number C421582.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.