Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37096] Røise Annex til Hohle Præstegjeld paa Ringerige?

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Hadde den aktuelle kirkeboka fra Hole på hjemmelån. Kirkebok nr. 4 for Hole (Kirkesangerens bok) 1814-42. Er å finne i *Rullefilm HF 406*. Noterte sidenummer fra boka, slik at du kan kontrollere. Fant ingen Ingeborg som innflyttet, men- :Side 390: Copulerede 12.juli 1816 - Uk ???S. Søren Johannesen Storøen 27 Aar og Pige Ingebor MichelsD. LøchenE. 23 Aar.Side 27: Født 16.Mars 1816 dpt. 23.Mai - Karen SørensD. Løchen. Foreldre: Huusfolk Søren Johannesen og Ingebor MichelsD. LøchenEiet.Side 198: Huusmand Søren Johannesen LøchenE død 16.Aug.1816, 28 Aar.Side 576: Afgangsliste 1816 - Ingebor Michelsdatt. LøchenE. 26 Aar Enke, til Nordrehaug. - - 6 tallet i alderen er klusset til, så jeg bare tipper den er 26 år.Tittet også etter om det var noen Ingeborg Mikkelsdatter som kunne være født i den aktuelle tid i Hole, men fant ingen. (Film HF 405).I rullefilm HF 410, Kirkebok nr. 9 fra Norderhov finner du på side 625, under Tilgangslister: *3.aug.1817. Ingeborg Michelsdatter Aasa 26 Aar. Hmds Enke og Inderste, født i Søndre Ourdal, (sidst?) fra Hole*. Ordet i parantes var vrient å tyde.Hun giftet seg snart etter. Sender ekteskapet i et annet innlegg, for nå er det OL med laghopping.Mvh Ellef Ellefsen.

Gjest Robert Bjerke

Min Ingeborg ble døpt i Sør-Aurdal 13. april 1788. Og hennes søster Ingri, født 1791, flyttet til Nordrehoug 1821. Så alt passer nokså godt sammen. Selv om alderen synes ikke å være riktig. Takk for all Deres arbeid.

Gjest Ellef Ellefsen

Sender like godt et par andre opplysninger jeg fant i rull HF 410. Først fra kirkebok nr.9 for Norderhov, side 416: Copulerede 7.Febr.1818 i Hovedkirken - Enkemand, Huusmand Christian Olsen Aasa 60 Aar gl. og Enke, Inderste Ingeborg Michelsdtr Aasa 26 Aar gamel. Under Anmerkninger: Skifteforvalteres Attest for Ekmden af 19.Novbr og for Enken af 28.Nov. 1817.Kirkebok nr.10, side 110: Ole f. 15.Mar.1818, dpt 24.Mai i Hovedkirken. - Foreldre: Hmd Christian Olsen Aasa og Ingeborg Mikkelsd. (Ser at det under merknader er opplyst noe om at ingen jordmor var tilkalt, men kun et par nabokoner hjalp med fødselen).Kirkebok nr,10, side 220 viser at Ole døde 26.des.1818, 3/4 år gml.De fikk snart etter en ny Ole. Kirkebok nr.10, side 152: Han ble f. 18.jan.1820 og dpt. 13.febr. Her undret jeg meg over at ei Ingri Mikkelsdatter virket som jordmor ved fødselen. Viste ikke at dette var søstra til Ingeborg.Mvh Ellef Ellefsen.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.