Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37106] Kristi Kvalvåg f ? død 12/3-1955

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, hvis hun døde i Hedmark, hadde hun i hvert fall ikke navnet sitt derfra. Var hun gift med en hedmarking? Hvor gammel var hun? Det finnes mange gårder som het Kvalvåg (se O. Ryghs Norske Gaardnavne), men felles er at alle (rimeligvis) lå i kystbygder, fra Bergenhus og nordover.

Gjest Ottar Eliassen

Har bare det som står i forbindelse med gravsteinen (se id 295671)Det er tre steder der hovedtyngden av Kvalvåg(Kvalvaag) kommer fra: Sveio, Lindås i Hordaland og Frei på Møre. Er selv oppvokst i Kvalvåg i Lindås. Min mor hadde en tante som het Kristi f: 1893, men er ikke sikker på om det kan vere henne. Kansje noen som er lokalkjent kan vite noe?

Gjest Ottar Eliassen

Er obs på at der er flere plasser som heter Kvalvåg, men ikke alle tok det som ettenavn selv om gården het det.(Søskene til min mor-far tok f.eks.noen navnet Larsen og noen Kvalvåg, noe som ikke var uvanlig før)Lurer derfor om det sitter noen lokalt i Åsnes/ Hof som kan si hvem denne personen er/var.mvh OE

Gjest Torgeir Kvalvaag

Med all respekt for Kvalvaag paa Frei, postadresse Nord-Kvalvaag, er det vel Kvalvaag eks. Tingvoll seinere Gjemnes som er mest kjent paa Nordmoere. Bare tenk paa alle gangene Erik Audensen har vaert omtalt i dette forumet. Postadressa var da ogsaa Kvalvaag paa Nordmoere.Ellers kan jeg legge til at tre kusiner av min far, alle med etternavnet Kvalvaag og fra Kristiansund, ble gift i Aasnestraktene. Men jeg tror ikke noen av dem het Kristi. Uansett fikk de mer lokale navn som gifte.Ellers finnes det Kvalvaag paa Helgeland og utenfor Bodoe.Hilsen Torgeir som ber om forstaaelse for at et arabisk tastatur ikke er optimalt naar typisk norske vokaler skal benyttes. Men det burde vaere lesbart.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.